۱۹ خرداد ۱۴۰۱
کپی شد!

محکومیت گسترده هند به علت اهانت به پیامبر اسلام

محکومیت گسترده هند به  علت اهانت به پیامبر اسلام

اهانت به ساحت مقدس پیامبر اکرم (ص) در هند خشم مردم خاورمیانه را برانگیخته و بسیاری کشورها سفیر هند را فراخوانده اند.

به گزارش نگاه نو، پس از اظهارات توهین آمیز شرما و جیندال، از مقامات حزب حاکم هند، درباره پیامبر اسلام، خشم سراسر خاورمیانه را فرا گرفته و بسیاری از کشورها سفیر هند را فرا خوانده و خواستار عذرخواهی عمومی شده اند.

۱. حزب راست افراطی هند تا پیش از ابراز خشم دیپلماتیک بسیاری از کشورها اقدامی بر ضد مقامات هندی توهین کننده انجام نداد اما اندکی پس از اعتراض قطر و کویت، حزب بهاراتیا جاناتا، شارما را تعلیق و جیندال را اخراج کرد و در بیانیه ای بی سابقه توهین به هر شخصیت مذهبی را محکوم کرد.

۲. پس از محکومیت این اظهارات از سوی کویت، قطر، عربستان سعدی، پاکستان و دست کم ۱۵ کشور مسلمان، وزیر امور خارجه امارات، در تازه ترین مورد از اعتراضات کشورهای اسلامی، اظهارات این افراد را خلاف اصول و ارزش های اخلاقی و انسانی خواند و بر ضرورت احترام به نمادهای مذهبی و مقابله با نفرت پراکنی تأکید کرد.

۳. وزیر امور خارجه قطر گفت چنین اظهاراتی به تحریک نفرت مذهبی می انجامد و احساسات بیش از دو میلیارد مسلمان را در سراسر جهان جریحه دار می کند. وی تأکید کرد دولت هند باید به طور عمومی عذرخواهی و فوراً این اظهارات را محکوم کند. معاون وزیر امور خارجه قطر نیز گفت گفتمان اسلامی هراسی در کشوری که به تکثر و همزیستی معروف بوده است، به سطح خطرناکی رسیده است.

۴. پس از قطر و کویت، ایران برای اعتراض به این توهین، سفیر هند را فرا خواند. سفیر هند در اندونزی هم فراخوانده شد.

۵. دانشگاه الازهر مصر نیز در بیانیه ای این اظهارات را تروریسم واقعی خواند و اعلام کرد چنین اظهاراتی می تواند جهان را به سمت جنگ و بحران های مرگبار ببرد.

۶. اتحادیه جهان اسلام نیز اعلام کرد این اظهارات می تواند موجب نفرت پراکنی شود. سازمان همکاری اسلامی به تشدید نفرت و سوءرفتار با مسلمانان در هند اشاره کرد. وزیر خارجه هند اظهارات سازمان همکاری اسلامی را بیجا و کوته بینانه خواند.

۷. شورای همکاری خلیج [فارس] نیز اظهارات شارما را محکوم کرد.

۸. هند در سال ۲۰۲۰-۲۰۲۱، در حدود ۹۰ میلیارد دلار با کشورهای عضو شورای همکاری خلیج [فارس] تجارت داشته است و کشورهای خلیج فارس مقصد اصلی کارگران خارجی هند هستند.

۹. تلویزیون الجزیره گزارشی از آتش زدن محصولات هندی در کویت پخش کرد.

۱۰. اظهارات توهین آمیز مقامات هندی، خشم پاکستان و افغانستان را نیز در پی داشت. پاکستان با فرا خواندن دیپلمات هندی، این اظهارات را به شدت محکوم کرد. وزیر امور خارجه هند در پاسخ گفت، پاکستان ناقض سریالی حقوق اقلیت است و احترام به همه مذاهب در هند در بالاترین سطح است.

۱۱. برخی از حامیان حزب مودی در خود هند نیز به دلایلی غیر از این اظهارات، از این حزب خشمگین هستند.

۱۲. از زمانی که مودی روی کار آمده است، احساسات ضد اسلامی و حملات به مسلمانان افزایش یافته است. هفته پیش وزیر امور خارجه آمریکا از افزایش حملات به مردم و عبادتگاه ها در هند گفت و دهلی نو این اظهارات را بی اساس خواند.

نظر شما

صفحات اجتماعی انتخاب سردبیر آخرین اخبار کاریکاتور عکس روز