۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
کپی شد!

در گزارشی اعلام شد؛

نگاهی به سفر سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور به پاکستان و سریلانکا

نگاهی به سفر سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور به پاکستان و سریلانکا

سفر رئیس جمهور محترم کشورمان به اسلام آباد، پیش بینی نادرست برخی کشورهای منطقه در خصوص ایجاد چالش در روابط دو کشور پس از پیروزی حزب مسلم لیگ در انتخابات پاکستان و همچنین وقوع تنش اخیر بعد از هدف قرار گرفتن مقر تروریست ها در پاکستان توسط نیروهای مسلح کشورمان را بیش از پیش آشکار ساخت.

به گزارش نگاه نو، سفر رئیس جمهور محترم به پاکستان در چارچوب پیگیری سیاست همسایگی دولت سیزدهم انجام شد و یکی از مقاصد اصلی آن (پاکستان) از مهم ترین کشورهای همسایه در منطقه است که پیوند و علاقه دیرینه و اشتراکات مختلف فرهنگی، اجتماعی و دینی با کشورمان دارد.

برخورداری از مرزی مشترک نزدیک به یک هزار کیلومتر، سرمایه و ظرفیتی ارزشمند برای گسترش روابط تهران و اسلام آباد ایجاد کرده است.

همچنین رویکرد دو کشور در ضدیت و مخالفت با رژیم ‌صهیونیستی، عضویت دو کشور در سازمان شانگهای و تلاش پاکستان برای عضویت در بریکس فرصت های تهران و اسلام آباد را برای هماهنگی بیشتر در عرصه‌های بین‌المللی دوچندان می کند.

عوامل و محافل مختلفی به خصوص آمریکا در پی ایجاد اخلال در سفر رئیس جمهور محترم به پاکستان است. اما تمامی تلاش ها برای به سرانجام رسیدن این سفر مهم در شرایط حساس کنونی بعد از عملیات وعده صادق انجام شد.

به رغم تحولات اخیر بعد از عملیات دفاعی نیروهای مسلح کشورمان علیه اهداف نظامی و اطلاعاتی رژیم متجاوز صهیونیستی تمامی برنامه های از پیش تعیین شده کشور از جمله در عرصه سیاست و روابط خارجی در حال پیگیری و تحقق است و تنش های اخیر نتوانسته تمرکز جمهوری اسلامی ایران را از توجه بر اولویت ها و سایر موضوعات مهم و حساس مختل کند.

افزون بر این، سفر رئیس جمهور محترم کشورمان به اسلام آباد، پیش بینی نادرست برخی کشورهای منطقه در خصوص ایجاد چالش در روابط دو کشور پس از پیروزی حزب مسلم لیگ در انتخابات پاکستان و همچنین وقوع تنش اخیر بعد از هدف قرار گرفتن مقر تروریست ها در پاکستان توسط نیروهای مسلح کشورمان را بیش از پیش آشکار ساخت.

توافق در خصوص موضوعات تجاری و اقتصادی به خصوص مسأله تجارت آزاد و هدف گذاری جهت افزایش حجم تجارت رسمی دو کشور از حدود پنج میلیارد دلار به ۱۰ میلیارد دلار از مهمترین موضوعات این سفر است.

جمهوری اسلامی ایران بر این باور است که روابط دو کشور ایران و پاکستان به صرف روابط همسایگی نیست، بلکه مبتنی بر رابطه تاریخی، تمدنی و اشتراکات عمیق اعتقادی و دینی است که پیوندهایی ناگسستنی را ایجاد کرده است.

لذا رویکرد دو کشور توسعه و ارتقا روابط در تمامی عرصه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی، تجاری و فرهنگی می باشد. همچنین ایران آمادگی دارد  در بخش‌های مختلف علم و فناوری، تکنولوژی، حمل و نقل و ترانزیت با طرف پاکستانی همکاری کرده و تجربیات خود را در این حوزه ها منتقل کند.

سفر رئیس جمهور کشورمان به سریلانکا به دعوت رئیس جمهور این کشور انجام می شود و نشان دهنده اراده طرف ها مبنی بر ادامه همکاری های متقابل و گسترش و تعمیق روابط میان تهران و کلمبو است.

جمهوری اسلامی ایران در گذشته در پروژه های دفاعی با سریلانکا همکاری کرده و در حال حاضر نیز در صدور خدمات فنی و مهندسی (پروژه انتقال آب و تولید برق) به سریلانکا کمک می کند.

در جریان این سفر قرار است که پروژه فنی – مهندسی مذکور توسط رئیس جمهور محترم افتتاح شود که می تواند پیام مهمی را در خصوص توانایی های فنی و صنعتی کشورمان به سایر بازیگران منطقه ای و بین المللی منتقل کند.

اساسا پروژه چند منظوره «اومااویا» سریلانکا به عنوان یکی از بزرگ ترین پروژه‌های حوزه صادرات خدمات فنی و مهندسی ایران در زمینه‌های سدسازی، انتقال آب و تولید برق محسوب می شود.

توان فنی و مهندسی کشور در حوزه ابزارهای مدیریت منابع آب از جمله شبکه آبیاری زهکشی، تونل‌ها و سد سازی صد درصد است و ایران در بین چهار کشور برتر جهان در این حوزه قرار دارد.

به واقع، رویکرد دولت سیزدهم مبتنی بر توسعه دیپلماسی منطقه‌ای، از مهمترین راهبردهایی است که به ارتقاء صادرات خدمات فنی-مهندسی کشور از جمله صنعت آب و برق کمک شایانی کرده است.

تمامی فرایند ساخت، نظارت و مشاوره پروژهی منحصر به فرد و چند منظوره «اومااویا»  تماماً توسط شرکت ایرانی انجام شده و هزینه ساخت آن به ارزش ۵۰۰ میلیون دلار توسط دولت سریلانکا تامین شده است.

نظر شما

صفحات اجتماعی انتخاب سردبیر آخرین اخبار کاریکاتور عکس روز