۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
کپی شد!

در گزارشی اعلام شد؛

یمن عامل فروپاشی اقتصاد اسرائیل.. بخش پایانی

یمن عامل فروپاشی اقتصاد اسرائیل.. بخش پایانی

محمد علی صنوبری، کارشناس مسائل منطقه به آثار حملات انتقام جویانه انصارالله یمن به کشتی های اسرائیلی در دریای سرخ اشاره و اعلام کرد که این امر طی ماههای گذشته تبعات زیادی برای اقتصاد در حال فروپاشی رژیم صهیونیستی به همراه داشته است.

به گزارش نگاه نو، محمدعلی صنوبری مدیر مرکز مطالعات استراتژیک و آینده‌پژوهی نگاه نو در گفتگو با صبح نو اظهار داشت: «به‌ طور خاص، برخی از کشتی‌ها تصمیم گرفته‌اند با طی کردن مسیرهای طولانی‌تر در اطراف «دماغه امید نیک» از مناطق پرخطر اجتناب کنند و زمان سفر، هزینه سوخت و اختلال در بنادر رژیم اسرائیل را افزایش دهند.

*فشارهای تورمی علیه رژیم اسرائیل

این محاصره با افزایش هزینه‌های حمل‌ونقل، حق بیمه بالاتر برای کشتی‌های فعال در منطقه و افزایش احتمالی قیمت محموله‌ها به دلیل تأخیر و تغییر مسیر محموله‌ها، تأثیرات اقتصادی چند جانبه‌ای علیه رژیم اسرائیل و متحدانش داشته است.

محاصره اخیر از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، زیرا حدود ۱۲ تا ۱۵ درصد تجارت جهانی و تا ۳۰ درصد از ترافیک جهانی کانتینر از این منطقه می‌گذرد. چنین حملاتی به فشارهای تورمی نه‌ تنها علیه اسرائیل، بلکه علیه ایالات متحده که در جنایت نسل‌کشی همدست است، کمک می‌کند.»

*شکستن حیثیت نیروی دریایی آمریکا و انگلیس در دریای سرخ

وی با بیان اینکه ایران و متحدانش در یمن، معادله بازدارندگی قوی علیه آمریکا اعمال کرده‌اند تا از درگیر شدن این کشور در جنگ با غزه جلوگیری کنند، ادامه داد: «حملات مستقیم و کوبنده ایران به رژیم اسرائیل، پیام روشنی به ایالات متحده داد که اگر ایالات متحده تصمیم بگیرد مستقیما در کنار رژیم صهیونیستی درگیر شود، ایران اهداف خود را گسترش خواهد داد تا پایگاه‌های آمریکایی را نیز در بر گیرد.

از طرف دیگر محاصره دریای سرخ به شکستن حیثیت نیروی دریایی آمریکا و انگلیس کمک کرد، زیرا یمن هر کشتی را که به سمت رژیم اسرائیل حرکت کند، هدف قرار می‌دهد و در مقابل، نه انگلیس و نه ایالات متحده قادر به دفاع از این کشتی‌ها نیستند.»

*ایجاد خاورمیانه پسااستعماری و هژمونیک

صنوبری با اشاره به اینکه این اتحاد محور مقاومت از نظر استراتژیک در به چالش کشیدن و تحمیل معادلات نظامی و اقتصادی خود بر رژیم اسرائیل و متحدانش موفق بوده و نشان‌دهنده تغییر در پویایی قدرت منطقه‌ای است، تأکید کرد: «این محور با بهره‌گیری از ائتلاف‌های فرامرزی و به کارگیری ترکیبی از تاکتیک‌های جنگی متعارف و غیر متعارف، به اهداف متعددی دست یافت، از جمله اهداف کوتاه‌مدت آن، شکست رژیم اسرائیل در جنگ و فروپاشی اقتصاد آن است؛ اما نتایج راهبری و طولانی‌مدت تلاش منجر به ایجاد خاورمیانه پسااستعماری و هژمونیک است. محور مقاومت، رژیم اسرائیل را از نقشه غرب آسیا حذف و نیروهای آمریکایی را از منطقه بیرون می‌کند.»

نظر شما

صفحات اجتماعی انتخاب سردبیر آخرین اخبار کاریکاتور عکس روز