۱۴ تیر ۱۴۰۲
کپی شد!

آسوشیتدپرس گزارش داد؛

اداره فرانسه دوقطبی برای ماکرون تقریبا ناممکن شده است

اداره فرانسه دوقطبی برای ماکرون تقریبا ناممکن شده است

خبرگزاری آسوشیتدپرس در روایت خود از وضعیت ناآرامی‌های فرانسه نوشت: اکنون اداره کشور پلاریزه یا قطبی شده فرانسه –که مشخصه آن، فاصله طبقاتی ناشی از اختلافات درآمدی و تبعیض است- تقریبا برای امانوئل ماکرون رئیس جمهوری این کشور ناممکن شده است.

به گزارش نگاه نو، این خبرگزاری افزود: رئیس جمهوری فرانسه، حتی در شرایط عادی نیز در اداره کشور به کمک متحدانش نیاز داشت. وی برای انجام برخی امور با راست سنتی همکاری کرده است. چپ میانه نیز به او در انجام دیگر برنامه هایش کمک کرده است. اما چالشی که وی اکنون با آن مواجه شده به مراتب بزرگتر از هر چالشی است که یک رهبر فرانسوی در طول دو دهه گذشته با آن مواجه بوده است.

ماکرون مجبور است سیاستمدارانی از طیف های مختلف را در مجلس ملی برای حمایت از حتی پروژه های داخلی کوچک و جزیی قانع کند.

این در حالیست که رقبای وی در راست افراطی نیز جسورتر شده اند. یک چهره تندروی راست افراطی، کارزاری را برای جلب اعانات در فضای مجازی به راه انداخته که هدف از آن کمک به خانواده نوجوانی است که بدست پلیس فرانسه کشته شد و اعتراضات اخیر را برانگیخت.

این مقام راست افراطی، نائل مزروق نوجوان کشته شده را به عنوان فردی که «کار خود را انجام داده اما هزینه بیشتری را برای آن پرداخت»، توصیف کرده است.

این کارزار برخط (آنلاین) بسرعت بیش از یک میلیون یورو از ده ها هزار نفر جمع آوری و بسیاری را شوکه کرد و باعث شد سیاستمداران چپ گرا و گروه های ضد نژادپرستی خواستار تعطیلی آن شوند. دولت پاریس نگران آن است که این کارزار به تنش ها دامن بزند.

ماکرون سال گذشته با کسب ۵۸ درصد آرا در مقابل مارین لو پن رهبر حزب راست افراطی فرانسه توانست در دور دوم پنج ساله ریاست جمهوری اش پیروز شود اما حزب میانه روی او موسوم به «رنسانس» دو ماه بعد اکثریت را در پارلمان از دست داد و حزب لو پن تعداد بی‌سابقه ای از کرسی ها را بدست آورد.

ماکرون، علیرغم فاصله کم او با رقیبش به پیروزی رسید و رویاهای بزرگی در سر می پروراند. اولین هدف بزرگ او، افزایش سن بازنشستگی از ۶۲ سال به ۶۴ سال بود که مجبور بود این هدف را از طریق پارلمان به پیش ببرد.

او سپس امیدوار بود که فرانسه را مجددا صنعتی کند، شرایط کار را بهبود بخشد و لایحه جدید مهاجرت را نهایی کند. مکرون در خارج از کشور از حاکمیت و استقلال اروپا در زمینه های مختلف -از اقتصاد و انرژی گرفته تا مسائل دفاعی- حمایت کرد.

آسوشیتدپرس با اشاره به اقدامات ماکرون از جمله با کوتاه کردن سفر خود به بروکسل برای رسیدگی به وضع کشور و به تاخیر انداختن سفر به آلمان نوشت: در حال حاضر همه این برنامه ها به حاشیه رفته است.

اکنون سؤال این است که آیا مکرون می تواند استقامت کافی برای رویارویی با وضعیت سیاسی در داخل کشور داشته باشد؟ لوک روبان (Luc Rouban) محقق ارشد مرکز ملی تحقیقات علمی (CNRS) معتقد است «مشکل این است که مکرون هنوز چهار سال دیگر در پیش دارد. او با اعتراضات خیابانی و نآرامی های متوالی مواجه است که از زمان جنبش جلیقه زردها علیه بی عدالتی در کشور در سال ۲۰۱۸ کلید خورده است.

سهم فزاینده‌ای از جمعیت کشور دست رد به سینه نهادهای حاکمیتی می زنند که بخشی از انتقاد گسترده‌تر از نظم اجتماعی است که شامل نابرابری‌ها می شود. این موضوع اساسا ریاکارانه است که به ویژه مدارس نمی توانند همچون گذشته به موفقیت مردم کمک کنند.»

در این دور از ناآرامی ها مدارس، شهرداری ها، پاسگاه های پلیس و ساختمان های دیگر نهادهای دولتی مورد حمله قرار گرفتند. این محقق گفت: ماکرون، مفری به جز توزیع رایانه ها ندارد که البته این راهکار نیز به دلیل بار سنگین بدهی های فرانسه آسان نیست.

روبان درباره قدرت گرفتن راست افراطی در فرانسه گفت: به نظر می رسد لو پن در جایگاه قوی تری قرار می گیرد. وی همچنان خود را اصلی ترین اپوزیسیون مکرون معرفی می کند و به راهبرد خود برای بهبود وجهه حزب متبوعش “مجمع ملی” ادامه می دهد.

آسوشیتدپرس در پایان نوشت: روز دوشنبه خیابان شانزه لیزه پاریس خود را آماده جشن های روز باستیل برای شرکت کنندگانی می کرد که انتظار می رود در رژه نظامی ۱۴ ژوئیه و با حضور مهمان افتخاری نارندرا مودی نخست وزیر هند برگزار شود.

یک ضرب الاجل دیگر نیز در راه است: بازی های سال آینده المپیک در پاریس، مناطق حومه ای و شهرهای فرانسه. سازمان دهندگان و مسئولان برگزاری این بازی ها وعده داده اند امنیت را حفظ کنند.

نظر شما

صفحات اجتماعی انتخاب سردبیر آخرین اخبار کاریکاتور عکس روز