۱۶ اسفند ۱۴۰۱
کپی شد!

در گزارشی اعلام شد؛

اعتصاب گسترده در فرانسه؛ مسیر ارسال محموله‌های سوخت مسدود شد

اعتصاب گسترده در فرانسه؛ مسیر ارسال محموله‌های سوخت مسدود شد

اتحادیه‌های کارگران و کارکنان در فرانسه قصد دارند امروز را همانطور که پیشتر وعده داده بودند به صحنه چالش جدی دولت برای اجرای اصلاح قانون بازنشستگی تبدیل کنند.

به گزارش نگاه نو به نقل از روزنامه فرانسوی «لو فیگارو»، اعتصاب و اعتراض سراسری در فرانسه امروز آغاز شد و انسداد مسیر انتقال سوخت از پالایشگاه ها به انبارها و نیز اعتصاب بیش از نیمی از کارکنان شرکت «توتال» نخستین اخباری بود که از آن انتشار یافت.

بر پایه این گزارش، ۶۴ درصد از کارکنان پالایشگاه های «توتال انرژی» به اعتصاب پیوستند.

کنفدراسیون کار، بزرگترین اتحادیه کارگری فرانسه نیز که امیدوار است امروز قدرت مخالفت عظیم مردمی را با طرح اصلاحات قانونی دولت امانوئل ماکرون به نمایش بگذارد، پیش بینی کرده است که همه پالایشگاه‌های فرانسه امروز تحت تاثیر اعتصاب قرار بگیرند، حتی اگر به قیمت ایجاد «هفته سیاه انرژی» در فرانسه تمام شود.

خبرگزاری فرانسه نیز از انسداد منطقه صنعتی «لو هاور» خبر داد و افزود: دسترسی به این منطقه صنعتی که پالایشگاه شرکت توتال در نرماندی در آن واقع شده، از نخستین ساعات بامداد امروز مسدود شده است.

بر پایه گزارش ها، از چهار پایانه گاز طبیعی مایع سه پایانه کاملا مسدود شده است و این انسداد قرار است هفت روزه باشد. این اقدام در ابتدا می تواند نیروگاه های تولید برق را که با سوخت گاز کار می کنند تحت تأثیر قرار دهد.

در بخش آموزش متوسطه، تخمین میزان مشارکت در اعتصاب دشوارتر است، زیرا معلمان مجبور نیستند از قبل تصمیم خود را اعلام کنند. اما سوفی ونتیتای، دبیر کل اولین اتحادیه معلمان متوسطه (Snes) گفت تعدادی از مدارس به دلیل شمار بالای کارکنان پیوسته به اعتصاب تعطیل شده است.

از روزهای قبل، اختلال جدی در حمل و نقل در بخش راه آهن شهری و خطوط ریلی میان شهری و بین المللی نیز پیش‌بینی شده است.

برخی از بخش ها برای آغاز اعتصاب دوباره خود علیه طرح اصلاح حقوق بازنشستگی تا امروز هم صبر نکردند. اختلال تولید در بخش برق و گاز از روز جمعه ۳ مارس آغاز شده و انتظار می‌رود در جریان اعتصاب رسمی فردا این روند تشدید شود. کامیون داران از یکشنبه (۵ مارس/ ۱۴ اسفند) به اعتصاب پیوسته اند.

هدف اعتصاب سراسری «متوقف شدن فرانسه» در ۷ مارس، بسیج سراسری علیه اصلاحات قانون بازنشستگی با مشارکت اتحادیه‌های ملی و بین‌المللی، جنبش‌های اعتصابی گسترده و حتی ادامه دار اعلام شده است.

دولت امانوئل ماکرون با ارائه رسمی طرح اصلاحات قانون بازنشستگی که بر مبنای آن سن بازنشستگی با دو سال افزایش به ۶۴ سال می رسد، اعتراضات مردمی گسترده و بی‌سابقه‌ای را در این کشور کلید زد.

اتحادیه های کارکنان اصلی ترین نهاد مدنی مخالف بارها تجمعات گسترده و نیز اعتصاب های سراسری را برگزار کرده اند که با استقبال مردم در شهرهای بزرگ و کوچک فرانسه همراه شده است.

موفقیت پی در پی این تجمعات اتحادیه ها را به ادامه اعتراض تا پیروزی مصمم کرده است اما هنوز نتوانسته دولت را از ادامه مسیری که گام در آن برداشته و تصمیمی که آن را با توجه به قانون بازنشستگی سایر کشورهای اروپایی قابل توجیه می داند، منصرف کند.

نظر شما

صفحات اجتماعی انتخاب سردبیر آخرین اخبار کاریکاتور عکس روز