۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
کپی شد!

الجزایر:

به زودی به بانک توسعه بریکس می‌پیوندیم

به زودی به بانک توسعه بریکس می‌پیوندیم

«لعزیز فاید» وزیر دارایی الجزایر گفت: پرونده پیوستن الجزایر به بانک توسعه بریکس در مراحل پایانی قرار دارد.

به گزارش نگاه نو به نقل از شبکه المیادین، فاید افزود: در واشنگتن با رئیس بانک جدید توسعه بریکس دیدار و درباره موضوع پیوستن الجزایر به این نهاد مالی بین المللی گفت و گو کرده است.

وی اضافه کرد: روند پیوستن الجزایر به این بانک براساس جدول زمانی مورد توافق در حال انجام و اقدامات قانونی این کار در مراحل نهایی خود است. فاید گفت: ذخیره ارزی الجزایر در سال ۲۰۲۳ به ۶۹ میلیارد دلار رسیده است و ارزش دینار الجزایر در مقابل دلار، ۴.۵ درصد رشد داشته است.

وی تصریح کرد: رشد اقتصادی الجزایر در سال ۲۰۲۳ همانطور که صندوق بین المللی پول پیش بینی کرده بود، ۴.۱ درصد بود.

بانک جدید توسعه بریکس در سال ۲۰۱۵ توسط اعضای اصلی بریکس شامل چین، برزیل، هند، روسیه و آفریقای جنوبی تاسیس شد. پنج اقتصاد این بلوک بیش از ۴۰ درصد از جمعیت جهان و نزدیک به یک چهارم تولید ناخالص داخلی جهانی را تشکیل می‌دهند.

بانک جدید توسعه بریکس با هدف تأمین مالی زیرساخت‌ها و توسعه پایدار در کشورهای عضو و سایر اقتصادهای نوظهور راه‌اندازی شد. از دیگر اهداف این بانک، کمک به کشورهای عضو برای کاهش وابستگی به دلار و یورو است.

این نهاد وام دهنده چندملیتی به گسترش دامنه جهانی خود ادامه می‌دهد و در حال حاضر بنگلادش، امارات متحده عربی، اروگوئه و مصر را نیز شامل می‌شود. این بانک همچنین در حال مذاکره با عربستان سعودی برای پذیرش این کشور به عنوان دهمین عضو بانک بریکس است.

طرح ایجاد گروه بریکس با نزدیکی چهار قدرت اقتصادی در حال ظهور جهان شامل برزیل، روسیه، چین و هند در دوران اوج یکجانبه‌گرایی آمریکا در اواسط دهه ۱۹۹۰ میلادی شکل گرفت. سابقه شکل‌گیری این گروه به سال ۲۰۰۱ باز می‌گردد و نهایتاً «گروه بریک» در ۱۶ ژوئن ۲۰۰۹ به‌طور رسمی تأسیس شد و با اضافه شدن آفریقای جنوبی در ۲۱ سپتامبر ۲۰۱۰ نام آن پس از پیوستن این کشور از «بریک» به «بریکس» تغییر یافت.

مهم‌ترین شاخصه در این گروه کارکردهای اقتصادی، مالی و پولی و همچنین گستره فرامنطقه‌ای و جهانی بودن اعضا و اثرگذاری آن بوده که به گروه «قدرت‌های اقتصادی نوظهور» معروف است.

نظر شما

صفحات اجتماعی انتخاب سردبیر آخرین اخبار کاریکاتور عکس روز