۱۵ بهمن ۱۴۰۱
کپی شد!

اختصاصی نگاه نو؛

پشت پرده افزایش و کاهش قیمت دلار در عراق/ باج خواهی اردن و آمریکا

پشت پرده افزایش و کاهش قیمت دلار در عراق/ باج خواهی اردن و آمریکا

به نظر می رسید که با روی کار آمدن محمد شیاع السودانی نخست وزیر عراق آن هم بعد از یک سال عدم استقرار سیاسی و چالشهای داخلی، فصل جدیدی از ثبات سیاسی و توسعه اقتصادی در عراق شکل گیرد.

به گزارش نگاه نو، این اقدامات با توجه به شفافیت و مبارزه با فسادی که نخست وزیر عراق به آن شهره است، دور از دسترس نبود و بویژه اینکه السودانی گام های پر شتاب و مهمی را برای ساماندهی وضعیت اقتصادی عراق برداشت که مهمترین آن استرداد دارایی های قاچاق عراق از کشورهای دیگر بود.

سیاست دولت جدید عراق براساس توازن و تعامل با کشورهای همسایه و جهان با تمرکز بر اصل جذب سرمایه‌گذاری های خارجی و ورود شرکت های جهانی به بازار عراق است.

نخست وزیر جدید عراق که هیچ نقطه سیاهی در کارنامه خود ندارد، توانست به یک نقطه‌ آغاز و امیدوار کننده برای دوران کنونی مردم عراق برسد.

همین رویکرد باعث شد تا فشارهای آمریکا به دولت جدید آغاز شود و طبق معمول استفاده از ابزار دلار برای فشار و‌امتیازگیری از عراق آغاز شد.

سفیر آمریکا در عراق نقش مهمی در اجرای این سناریو داشت. آمریکا در سناریوی نخست، قیمت دلار را افزایش داد و بعد به دولت السودانی فشار آورد تا در ازای موافقت با طرح انتقال خط لوله نفت عراق به بندر عقبه در اردن، قیمت دلار را  کاهش دهد.

از پنجشنبه شب تا امروز جمعه، ۲ نشست در ترکیه با حضور هیئت عراقی، ترکیه ای و بانک فدرال آمریکا برای کاهش دلار در عراق برگزار شد.

جالب اینجاست که پادشاه اردن شب گذشته واسطه تماس تلفنی جو بایدن و السودانی بود.

پیش بینی می شود، دلار در روزهای آینده به شدت در برابر دینار عراق کاهش پیدا کند.

اگر چه پروژه بندر عقبه به عراق این امکان را می دهد که نفت خود را به آسانی و از طریق خط جدید در اردن به جای وابستگی کامل به بندر جیحان ترکیه به بازارهای جهانی صادر کند.

ساخت پالایشگاه نفت عراق در بندر عقبه اردن به سرمایه گذاری بیش از یک میلیارد دلار نیاز دارد و در صورت اجرای آن٬ اردن می تواند نیازهای خود را به فرآورده های نفتی با قیمتی پایین تر و کیفیتی بهتر تامین کند.

اما نکته مهم اینکه ۲۰ کیلومتر خط لوله از مناطق اشغالی فلسطین عبور می کند.

۲۰ کیلومتر از حدود ۱۷۰۰ کیلومتر خط لوله انتقال نفت عراق به بندر «عقبه» اردن برای انتقال آن به مصر، عراق را در نهایت به تله مذاکره با رژیم صهیونیستی و عادی سازی روابط با این رژیم اشغالگر خواهد انداخت؛

به بیان دیگر کل خط لوله حدود ۱۷۰۰ کیلومتر است اما تنها ۲۰ کیلومتر آن کافی است تا عراق در تله عادی سازی بیفتد زیرا این ۲۰ کیلومتر از سرزمین های اشغالی عبور می کند.

نظر شما

صفحات اجتماعی انتخاب سردبیر آخرین اخبار کاریکاتور عکس روز