۱۷ خرداد ۱۴۰۲
کپی شد!

اختصاصی نگاه نو؛

آیا انزوای طالبان همچنان ادامه خواهد داشت؟

آیا انزوای طالبان همچنان ادامه خواهد داشت؟

نزدیک به دو سال از به‌ قدرت رسیدن طالبان بر افغانستان می‌گذرد و با آنکه توافق‌نامه دوحه خود سند مشروعیت دادن به طالبان از سوی آمریکا بود، ولی پس از سقوط حکومت قبلی و روی کار آمدن امارت اسلامی طالبان، این گروه از رسیدن به مشروعیت سیاسی بازماند.

به گزارش نگاه نو، اما و اگرهای زیادی در این مورد وجود دارد البته یکی از دلایل برون‌رفت از این موضوع مطرح شدن فرمول “تشکیل حکومت فراگیر” در افغانستان از سوی ایران بوده است که تاکید دارد تا زمانی که دولت فراگیر در این کشور شکل نگیرد، طالبان را به رسمیت نمی‌شناسد.

این موضع جامع و قابل دفاع ایران مورد توافق کشورهای منطقه و سپس جهان قرار گرفت و با استفاده از این فرمول موضع ایران را موضع خود اعلام کردند و برای طالبان شرط گذاشتند.

قرار بود آمریکا طالبان را به‌ رسمیت بشناسد و دیگر کشورهای غربی نیز یکی پس از دیگری این کار را انجام دهند، “تام‌ وست” نماینده ویژه آمریکا برای افغانستان تلاش زیادی کرد تا به‌ طور غیر مستقیم کشورهای منطقه و جهان را متقاعد کند تا از شرط حکومت فراگیر بگذرند و تازه‌ترین سخنان وزارت خارجه آمریکا هم بر این مسئله حکایت دارد. آنها از طالبان خواسته بودند اگر به‌ دنبال مشروعیت هستند، به حقوق زنان اهمیت دهند و البته به طور واضح موضوع تشکیل حکومت فراگیر را حذف کردند.

اخیرا از گفته‌های مقامات دولت سرپرست به‌ نظر می رسد که در آنها ناامیدی به‌ وجود آمده و در حالی که جایگزینی برای طالبان وجود ندارد و هرگونه تنش ممکن است زمینه را برای قدرت‌گیری داعش فراهم کند.

نکات مهم

طالبان اگر دنبال مشروعیت است، باید حکومت فراگیر شکل دهد، در غیر این صورت با سیاست آمریکا و عدم پشتیبانی مردم و کشورهای منطقه روبرو خواهد شد. مردم افغانستان، کشورهای منطقه و جهان خواهان تشکیل حکومت فراگیر هستند و این خواسته باید عملی شود، چون یگانه راه بقای ثبات در کشور است. مقاومت طالبان در خصوص تشکیل حکومت فراگیر بن‌بست را به‌ وجود آورده است.

آمریکا به‌عنوان بانی اصلی وضع موجود، تقویت داعش و تخریب‌کننده افغانستان به‌ دنبال منزوی کردن طالبان است تا با دگرگون شدن اوضاع، داعش بتواند جان دوباره بگیرد.

نظر شما

صفحات اجتماعی انتخاب سردبیر آخرین اخبار کاریکاتور عکس روز