۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
کپی شد!

نیویورک تایمز نوشت:

اعتراضات دانشگاهی شکاف‌های حزب دموکرات آمریکا را عمیق‌تر کرد

اعتراضات دانشگاهی شکاف‌های حزب دموکرات آمریکا را عمیق‌تر کرد

روزنامه نیویورک تایمز امروز در گزارشی از اعتراضات دانشجویان آمریکایی نسبت به جنگ رژیم صهیونیستی علیه مردم غزه نوشت: هرج‌ و مرج به وجود آمده در پردیس‌های دانشگاهی سراسر آمریکا موجب ایجاد اختلافات داخلی در حزب دموکرات شده و برای این حزب در سال انتخابات مخاطرات سیاسی به همراه دارد.

به گزارش نگاه نو، نیویورک تایمز نوشت: تقریباً هفت ماه پس از آغاز جنگ اسرائیل علیه حماس، تظاهرات ‌های دانشگاهی در سراسر آمریکا موجب شده تا تنش‌ های تازه ‌ای در حزب دموکرات بر سر نحوه ایجاد توازن در حمایت از آزادی بیان و مردم غزه‌ از یک سو و نگرانی‌ برخی از یهودیان آمریکایی از یهودستیزی از سوی دیگر سر باز کند.

این رسانه نزدیک به دموکرات ها افزود: از نیویورک و لس‌ آنجلس گرفته تا آتلانتا و آستین، افزایش تحصن های اعتراضی و تظاهرات ‌های دیگر دانشجویی با سرکوب‌ شدید پلیس روبرو شده و به نظر می رسد که گاهی اغتشاش های خارج از محیط دانشگاهی به این کنش ها جذب می شوند. این اعتراض ها همچنین جدیدترین محل مناقشه در بحث های درون حزبی دموکرات ها در مورد جنگ جاری غزه بوده است.

اکثر دموکرات ها مدعی اند که ضمن حمایت از آزادی بیان، یهودستیزی را نیز محکوم کرده و انتقاد از دولت اسرائیل را موجه می دانند. اما پرداختن به یک کشمکش لاینحل و تمایز قائل شدن بین انتقاد مشروع از تل آویو و سخنان یهودستیزانه، دانشگاه ها را دچار التهاب کرده است.

برخی از قانونگذارانی که از تحصن ها دیدن کرده و در حتی تظاهرات شرکت کرده‌اند، دانشجویان را بخشی از سنت دیرینه فعالیت‌ های دانشگاهی می دانند که حق آزادی بیان آنها در خطر است. آنها ادعا می کنند که برخی موارد یهودستیزی معرف کلیت جنبش گسترده جاری که بسیاری از جوانان یهودی چپ گرا را نیز به خود جذب کرده، نیست.

اما برخی دیگر از دموکرات‌ها هم ادعا می کنند که موارد گزارش شده از ارعاب و آزار و اذیت برخی از دانشجویان یهودی یکی از ویژگی‌ های اصلی جنبش دانشگاهی کنونی است. مقام های ارشد دموکرات مانند جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا، سران کنگره و دیگر چهره های شاخص آن یهود ستیزی پیرامون اعتراضات دانشگاه کلمبیا را محکوم کرده اند. حتی برخی از دموکرات ها نیز مانند جَرِد موسکوویتز، نماینده دموکرات ایالت فلوریدا، حضوراً با دانشجویان یهودی ای که از وقایع اخیر احساس ناامنی کرده اند، ابراز همبستگی کرده اند.

در همین حال روزنامه واشنگتن پست دیشب (۹ اردیبهشت) نوشت که با افزایش حجم و شدت اعتراضات، مدیریت دانشگاه‌های آمریکایی به شیوه‌های بی‌سابقه ‌ای دانشجویان تظاهرات‌ کننده را سرکوب کرده‌اند. در این اعتراضات بسیاری از دانشجویان و اعضای هیات علمی بازداشت شده‌اند.

آمار این نشریه نشان می‌دهد که تاکنون دستکم ۹۰۰ نفر در اعتراضات دانشجویان و دانشگاهیان آمریکایی بازداشت شده‌اند. در همین حال، سخنگوی جیل استاین نامزد انتخابات ریاست جمهوری آمریکا از حزب سبز گفت که استاین روز یکشنبه در یک اجتماع حامی فلسطین در دانشگاه واشنگتن در سنت لوئیس میزوری بازداشت شد.

جنبش دانشجویان حامی فلسطین پس از تحصن دانشجویان دانشگاه کلمبیا در نیویورک اوج گرفت. دانشجویان در حمایت از فلسطین و در مخالفت با اقدام نظامی اسرائیل در غزه تحصن کرده و خواستار عدم همکاری با شرکت‌هایی شدند که “از آپارتاید اسرائیل سود می‌برند.”

اما مدیریت این دانشگاه خواستار مداخله پلیس و برچیدن چادرهای معترضان شد. این اقدام سرکوبگرانه نه تنها به خاموشی معترضان منجر نشد بلکه باعث شد که اعتراضات به بسیاری دیگر از دانشگاه‌ها کشیده شود.

نظر شما

صفحات اجتماعی انتخاب سردبیر آخرین اخبار کاریکاتور عکس روز