۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۲
کپی شد!

در گزارشی اعلام شد؛

نگاهی به ورود آزمایشی اولین قطار ایرانی به روزنک هرات

نگاهی به ورود آزمایشی اولین قطار ایرانی به روزنک هرات

یکی از مهم‌ترین پروژه‌های زیربنایی جمهوری اسلامی ایران در افغانستان که مبتنی بر منافع دو جانبه است، ساخت *راه آهن خواف – هرات* است. این پروژه ۲۲۵ کیلومتر طول دارد که ۷۷ کیلومتر آن در خاک ایران و ۱۴۹ کیلومتر آن در افغانستان قرار دارد.

به گزارش نگاه نو، پروژه راه آهن خواف – هرات چهار مرحله دارد دو فاز در خاک ایران و دو فاز در خاک افغانستان واقع شده‌اند. به رغم این که ۱۴ سال از زمان توافق و آغاز پروژه می‌گذرد متاسفانه طرف افغان به تعهد خود مبنی بر احداث فاز چهارم، موفق نشده است. این فاز به طول ۶۰ کیلومتر قرار بود خط آهن را از منطقه غوریان به شهر هرات متصل کند.

در ماه (اسفند ماه) ۱۴۰۱ کابینه طالبان مصوبه‌ای داشت مبنی بر این که کار ساخت فاز چهارم این پروژه آغاز شود اما تاکنون از آغاز این پروژه خبری نیست.

پس از سقوط حکومت سابق و استقرار حاکمیت طالبان در افغانستان هر چند که از حجم بروکراسی در این کشور کاسته شد، اما به دلایلی از جمله تخریب بخش‌هایی از ایستگاه و راه آهن در تحولات دو سال گذشته، تاکنون استفاده از راه آهن خواف تا روزنک عملی نشده است.

مقامات طالبان در (مهرماه) ۱۴۰۱ اعلام کردند که با تکمیل بازسازی راه آهن خواف – روزنک، این پروژه تا دو ماه دیگر به بهره‌برداری خواهد رسید اما با گذشت شش ماه از آن زمان تاکنون این وعده محقق نشده است.

هفته جاری وزارت صنعت و تجارت حکومت طالبان اعلام کرد که اولین قطار از سمت ایران به صورت آزمایشی وارد ایستگاه روزنک هرات شد و ابراز امیدواری کرد که مرحله دائمی آن نیز به زودی آغاز می‌شود.

نکات مهم

این پروژه در اتصال افغانستان به ایران و از طریق ایران به اروپا و همچنین بنادر جنوبی ایران اهمیت دارد و باید موانع سد راه این پروژه هر چه زودتر برطرف شود.

با اتصال افغانستان به شبکه ریلی ایران، انتقال کالا میان دو کشور با هزینه کمتر و سرعت بیشتر صورت خواهد گرفت که به وضعیت اقتصادی افغانستان و مردم این کشور کمک خواهد کرد.

راه آهن هرات – خواف، کوتاه‌ترین مسیر انتقال کالاهای تجاری افغانستان به اروپا است.

این مسیر ریلی قطعه مهمی از نقشه افغانستان به عنوان چهارراه ترانزیت منطقه‌ای و در راستای طرح کلان سیاسی – اقتصادی است.

راه آهن خواف – هرات می‌تواند نقش بسیار موثری در رشد اقتصادی هرات داشته باشد و این ولایت را به یکی از قطب‌های اقتصادی افغانستان در جابجایی کالا تبدیل کند.

نظر شما

صفحات اجتماعی انتخاب سردبیر آخرین اخبار کاریکاتور عکس روز