۱۳ آذر ۱۴۰۲
کپی شد!

در گزارشی اعلام شد؛

اسرائیل پس از ۷ اکتبر چگونه خواهد بود؟

اسرائیل پس از ۷ اکتبر چگونه خواهد بود؟

حدود ۲ ماه از عملیات طوفان الاقصی در ۷ اکتبر می گذرد، در این گزارش که از چند بخش تشکیل شده است به وضعیت رژیم صهیونیستی پس از این عملیات می پردازیم.

به گزارش نگاه نو، رسانه فارن افرز در مقاله ای به تحلیل وضعیت تل آویو پس از عملیات ۷ اکتبر پرداخت و نوشت: جنگ در غزه، احتمالا گرایش راستگرایانه در این کشور را تقویت خواهد کرد.

۱. تقریبا از روزی که حماس در هفتم اکتبر، موانع امنیتی اسرائیل در غزه را شکست و عملیات خود را آغاز کرد، اینطور احساس شد که اسرائیل هرگز همانند گذشته نخواهد بود.

ظرف چند ساعت، اسرائیلی‌ها وادار شدند با این واقعیت روبرو شوند که بسیاری از تصوراتی که برای زمانی طولانی، سیاست اسرائیل نسبت به فلسطینی‌ها را هدایت می‌کرد، فرو ریخته اند. رویکرد ۱۶ ساله کابینه اسرائیل در محصور نگه داشتن غزه نتواست امنیت اسراییلی ها را تضمین کند. محاسبات کابینه که می شود حماس را به عملگرایی کشاند- چه با باز کردن راه کمک های قطر به حماس یا صدور مجوز کار برای کارگران غزه – به جای آن اسرائیل را به خودفریبی دچار کرد.

همچنین باور به اینکه بیشتر تهدیدات را می توان با نظارت فناورانه، موانع زیرزمینی عمیق و سیستم دفاع موشکی گنبد آهنین دفع کرد، کاملا اشتباه از آب درآمد.

۲. به طور کلی، عملیات حماس نشان داد که این ایده‌ که مسئله سیاسی فلسطینیان می تواند بدون هیچ هزینه‌ای برای اسرائیل به طور نامحدود کنار گذاشته شود، به شکست فاحشی منتهی شده است.

این باور به قدری در ذهن مقامات اسرائیل عمیق شده بود که اصطلاحاتی هم برای آن خلق شد: “مدیریت منازعه” یا “کمرنگ کردن منازعه”. این بود که برای سالهای طولانی، گفتگوهای اسرائیلی- فلسطینی برای یک توافق صلح نهایی دنبال نشد، حتی در حالی که اسرائیل در مسیر عادی سازی با شمار بیشتری از کشورهای عربی پیش می‌رفت.

در طول بیش از دو دهه، احزاب راستگرا که بر صحنه‌ سیاست اسرائیل فرمان می‌راندند، به رأی‌دهندگان قول می دادند که این روش برای امنیت کشور از هر رویکرد دیگری موثرتر است و اکثریت رأی‌دهندگان هم با این نظر موافقت می‌کردند. اما در ۷ اکتبر، حمله حماس وضعیت موجود را به هم ریخت.

۳. با همه اینها، اسراییل از یک جنبه مهم، هنوز عوض نشده است. با وجود اینکه اسرائیلی‌ها مقامات تل آویو را به خاطر شکست‌های امنیتی فاجعه‌آمیز مربوط به این حملات مسئول می‌دانند اما بعید به نظر می رسد که جهت‌گیری اساسیِ سیاستی جامعه اسراییل تغییر کند.

ممکن است بنیامین نتانیاهو با پایان جنگ – اگر نگوییم زودتر از آن – مجبور شود که استعفا دهد اما همانطور که تاریخ اسرائیل نشان داده، بویژه در دهه‌های اخیر، وقوع جنگ یا خشونت‌های شدید، تنها گرایش به راست را در سیاست اسرائیل تقویت می کند.

اگر این الگو در حال حاضر نیز پابرجا باشد، اسرائیلی‌ها ممکن است یک کابینه جدید انتخاب کنند اما همچنان از همان فرضیات ناکارآمدی حمایت کنند که وجه مشخصه و معرف این تمایل بوده و در شکل‌گیری بحران کنونی نقش داشته اند.

۴. شگفت آور نیست که بسیاری از اسرائیلی‌ها، تقصیر شکست امنیتی فاجعه بار کشور را صرفا متوجه نتانیاهو می‌دانند. اما نکته جالبتر این است که آنها همزمان با یکی از دشوارترین جنگ‌هایی که اسرائیل در دهه‌های گذشته تجربه کرده، اعتراضات خود را هم ابراز کرده‌اند.

در هفته‌های پس از عملیات حماس، چندین تظاهرات برگزار شده که شرکت کنندگانش خواستار استعفای نتانیاهو هستند؛ یائیر لپید رئیس اپوزیسیون و همچنین برخی از خانواده‌های کشته شدگان و اسرای اسراییلی به این حرکت اعتراضی پیوسته اند. نظرسنجی‌های متعدد نشان می‌دهد که اگر انتخابات هم اکنون برگزار شود، نتانیاهو شکست فاحشی خواهد خورد.

۵. یک نظرسنجی تازه که در روزهای۲۲ و ۲۳ نوامبر انجام شد- آنهم حتی بعد از اعلام کابینه درباره توافق آزادی گروگانها که گمان می رفت موقعیت نتانیاهو را بهبود بخشد- نشان داد که ائتلاف حاکم ۲۳ کرسی از ۶۴ کرسی نمایندگی خود در کنست (با مجموع ۱۲۰ نماینده) را از دست می‌دهد.

حمایت از حزب نتانیاهو نیز به شدت کاهش یافته است. اگر انتخابات همین روزها برگزار شود، نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که لیکود تقریباً نیمی از ۳۲ نماینده خود را از دست می‌دهد. شاید چشمگیرترین نکته این است که بیش از سه چهارم اسرائیلی‌ها فکر می‌کنند که نتانیاهو باید پس از/ یا حتی در حین جنگ استعفا دهد.

ادامه دارد…

نظر شما

صفحات اجتماعی انتخاب سردبیر آخرین اخبار کاریکاتور عکس روز