۲۵ مهر ۱۴۰۲
کپی شد!

وزیر خارجه جمهوری آذربایجان:

فرصت واقعی امضای پیمان صلح با ارمنستان وجود دارد

فرصت واقعی امضای پیمان صلح با ارمنستان وجود دارد

خبرگزاری آذرتاج امروز (دوشنبه) به نقل از گفت‌وگوی تلفنی وزرای خارجه جمهوری آذربایجان و آلمان، به نقل از مقام آذری نوشت که فرصت واقعی برای امضای پیمان صلح میان باکو و ایروان وجود دارد.

به گزارش نگاه نو، جیحون بایراموف وزیر خارجه جمهوری آذربایجان به همتای آلمانی خود آنالنا بائربوک گفت: پس از برقراری حاکمیت جمهوری آذربایجان بر سراسر سرزمین خود، فرصت واقعی برای امضای پیمان صلح با ارمنستان وجود دارد.

وی همچنین بر ضرورت اجتناب از اقدامات تحریک آمیزی چون حمایت از مخالفان یکپارچگی ارضی و حق حاکمیت جمهوری آذربایجان که مانع از تلاش ها برای برقرای صلح و ثبات در منطقه می شود، تاکید کرد. بایراموف ابراز امیدواری کرد که ارمنستان با دید مثبت فرصت امضای پیمان صلح را ارزیابی کند.

نماینده علی اف: زنگزور بخشی از خاک ارمنستان است

در همین حال تارنمای خبری ارمنستانی «نیوز» به نقل از مصاحبه نماینده رئیس جمهوری آذربایجان با بخش روسی بی بی سی نوشت که باکو منطقه «زنگزور» را بخشی از قلمرو تحت حاکمیت ارمنستان می شناسد.

اِلچین امیربکوف در پاسخ به پرسشی، دغدغه ارمنستان در مورد تلاش احتمالی جمهوری آذربایجان برای تحت کنترل درآوردن زنگزور را رد کرد و گفت که چنین طرحی وجود ندارد.

امیربکوف گفت: ما می پذیریم که این (منطقه زنگزور) سرزمین تحت حاکمیت ارمنستان است؛ اما برای ما اهمیت دارد که بدانیم طرف دیگر چگونه ایمنی آمد و شد در این گذرگاه را تامین می کند. ما به ضمانت های معتبر در مورد ایمنی تمامی مسافرانی که با قطار از خاک جمهوری آذربایجان به نخجوان عزیمت می کنند، نیاز داریم.

این دیپلمات ضمن اعلام آمادگی جمهوری آذربایجان برای انجام مذاکره با ارمنستان گفت: اگر ایروان تصمیم بگیرد که این فرآیند را به تعویق بیاندازد، باکو آماده احداث مسیری از طریق خاک ایران است.

وی با «پرزحمت» خواندن تعیین حدود مرزی میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان گفت که در دوران شوروی سابق مرزهای سیاسی میان دو کشور بسیار عرفی تعیین شد و به همین دلیل برخی از روستاهای ارمنی نشین در داخل خاک جمهوری آذربایجان قرار گرفتند و برعکس.

وی افزود که در نقشه های متعددی که از دوران شوروی به جا مانده، بخش هایی از مرز اندکی متفاوت ترسیم شده و هنوز معلوم نیست که طرفین بر سر این موارد چگونه مذاکره خواهند کرد.

امیربکوف گفت: هر چه زودتر مرز میان دو کشور مشخص شود، بهتر است و احتمال از سرگیری خصومت ها کمتر خواهد بود.

نظر شما

صفحات اجتماعی انتخاب سردبیر آخرین اخبار کاریکاتور عکس روز