۲۶ مرداد ۱۴۰۱
کپی شد!

امروز انجام شد؛

گزارش رسانه های خارجی درباره متن پیشنهادی اروپا و پاسخ ایران

گزارش رسانه های خارجی درباره متن پیشنهادی اروپا و پاسخ ایران

پاسخ ایران به متن پیشنهادی اتحادیه اروپا برای احیای برجام و رفع تحریم ها بازتاب گسترده ای در رسانه های جهان داشته است و این رسانه ها مطالبی را در این خصوص به رشته تحریر درآورده اند.

به گزارش نگاه نو، بلومبرگ در مقاله ای تحت این عنوان که ایران چه تضمین هایی می خواهد، نوشت: حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه ایران می گوید: با خروج ناگهانی دولت ترامپ از توافق هسته ای، ایرانی ها حالا می خواهند مطمئن شوند که دوباره فریب نخواهند خورد و با تضمین قدرت های جهانی می توانند فعالیت های هسته ای خود را محدود کند و دوباره در تله تحریم ها گرفتار نشوند.

۲- آیا چنین تضمینی امکان پذیر است؟

بیش از ۱۰۰ نماینده جمهوری خواه کنگره متعهد شده اند که با هرگونه لغو تحریم های ایران توسط دولت جو بایدن مخالفت کنند. اختلافات داخلی آمریکا بر سر توافق، گفتگوکنندگان را مجبور کرده تا راه‌حل‌های خلاقانه‌ای ارائه دهند که درخواست های ایران را در چارچوب ساز و کار کنترل و تعادل ایالات متحده برآورده کند. اخیراً، مقامات گفتند که دو طرف در زمینه غرامت های ویژه ای پیشرفت کرده اند که بازگشت اقتصادی ایران را تضمین می کند، حتی اگر دولت بعدی ایالات متحده یا اقدام کنگره دوباره این توافق را لغو کند.

۳- مسئله زیرساخت های هسته ای ایران چیست؟

قدرت‌های جهانی مشتاق بازگشت به توافق هستند زیرا در نبود هرگونه محدودیتی، مهندسان ایران ظرفیت این کشور را برای غنی‌سازی شتابان اورانیوم تا سطوحی نزدیک به آنچه برای ساخت سلاح هسته‌ای مورد نیاز است، افزایش می دهند.

۴- پیشنهاد چه بوده است؟

در نبود تضمین، ایران درصدد است تا سانتریفیوژهایش را دست نخورده باقی بگذارد تا در صورت خروج آمریکا از توافق بتواند به سرعت مسیر را معکوس کند. به این ترتیب راه برای یک کشور سوم باز می شود تا سوخت هسته ای و سانتریفیوژها به آنجا ارسال شود. روسیه و قزاقستان به‌ عنوان تسهیل‌کننده‌های بالقوه شناخته شده‌اند، دومی در توافق‌نامه اولیه به‌عنوان ایستگاه بالقوه برای سوخت هسته‌ای ایران تعیین شده است. از سوی دیگر نیز دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران پیشنهاد کرده که بهترین راه در مورد سانتریفیوژها این است که آنها مهر و موم و دست نخورده نگهداری شوند نه اینکه از بین بروند.

۵- نظارت های هسته ای چه می شود؟

پس از خروج ترامپ از توافق و عملیات جاسوسی اسرائیل، آژانس به مدارکی از اورانیوم ساخت بشر در چندین سایت اعلام نشده در ایران دست یافت. این موضوع اکنون به عنوان یک چالش در گفتگوها ظاهر شده است. ایران خواستار پایان تحقیقات به عنوان بخشی از یک توافق گسترده تر شده است. با این حال، کشورهایی که با ایران گفتگو می کنند نمی توانند به آژانس بین المللی انرژی اتمی – که به عنوان یک بازرس مستقل عمل می کند – دستور دهند که تحقیقات خود را زودتر از سررسید به پایان برساند. گفتگوهای موازی در جستجوی راه حلی صورت گرفته اما تاکنون نتایج ملموسی در بر نداشته است.

الجزیره

الجزیره در گزارشی نوشت: آمریکا و اتحادیه اروپا در حال رایزنی در مورد پاسخ ایران به پیشنهادی هستند که اروپایی ها برای احیای توافق هسته ای ارائه کرده اند و ایران نیز هدف خود از مذاکرات را مشخص کرده است.

خبرنگار الجزیره در تهران از قول بک مقام مسئول ایرانی گزارش داد که تهران پاسخ خود درباره پیشنها احیای توافق هسته اس را به اروپایی ها ارسال کرده است.

هنوز ایران و اتحادیه اروپا جزئیاتی از پاسخ ایران را ارائه نکرده اند با این حال الجزیره از قول یک مقام عالی رتبه ایرانی آورده است که پاسخ ایران به پیشنهادهای اتحادیه اروپا واقع گرایانه و حرفه ای بوده و حاوی نکات مهمی در راستای تامین منافع ایران است.

به نقل از الجزیره، این مقام ایرانی تاکید کرده است که تهران منتظر پاسخ به ملاحظاتش تا پایان امروز (چهاشنبه) است.

سی ان ان

سی ان ان نیز از قول یک دیپلمات منطقه ای گزارش داده بود که قضیه اصلی پیش روی احیای توافق هسته ای با ایران، ضمانت هایی است که تهران برای هرگونه خروج از توافق هسته ای در آینده مطرح کرده است.

این دیپلمات با اشاره به اینکه پیشرفت هایی در نزدیک کردن دیدگاهها بویژه در خصوص مسئله تحریم های غیرمستقیم علیه شرکت های ایرانی فعال در خارج حاصل شده است، بیان کرد: مذاکرات اکنون بین ایران و آمریکا از طریق قطر و اتحادیه اروپا در حال انجام است.

پس از مذاکرات پراکنده و غیرمستقیم بین آمریکا و ایران که شش ماه به طول انجامید، یک مقام مسئول اروپایی هشتم اوت گفت که اتحادیه اروپا یک پیشنهاد «نهایی» را ارائه کرده و انتظار دارد ظرف «چند هفته آینده» به آن پاسخ داده شود.

العربی الجدید

العربی الجدید نوشت: منابع مطلع نزدیک به مذاکرات هسته‌ای جزئیات پاسخ ایران به متن پیشنهادی اتحادیه اروپا را تشریح و تأکید کردند که فرصت رسیدن به توافق نهایی از هر زمان بیشتر است.

پایگاه خبری «العربی الجدید» به نقل از «منابع آگاه نزدیک به مذاکرات هسته‌ای» خبر داد که پاسخ ایران به متن پیشنهادی اتحادیه اروپا در ساعات پایانی شب گذشته و در واپسین ساعت‌های ضرب‌ذالاجل تعیین‌ذشده از جانب «جوزف بورل» در قالب یک نامه الکترونیک ارسال شده است.

این منابع که نخواسته‌اند نامشان فاش شود تأکید کرده‌اند که پاسخ ایران دربردارنده «ملاحظات» ایران درباره سه پرونده بلاتکلیف در مذاکرات است و افزوده‌اند که «متن پیشنهادی اروپا شامل وعده آمریکا درباره رفع تحریم‌های ثانویه برخی شرکت‌های اقتصادی وابسته به سپاه پاسداران و آمادگی برای حل مسئله ضمانت‌ها و اختلافات ایران و آژانس به صورتی سازنده و مثبت است».

به گفته این منابع، «رابرت مالی» فرستاده ویژه آمریکا در امور ایران وعده داده که «واشنگتن آماده است که در جلسه آتی شورای حکام آژانس بین‌المللی پرونده‌ پادمانی را ببندد به شرطی که آژانس در گزارشی پایان اختلافاتش با ایران را اعلام کند».

این منابع تأکید کرده‌اند که متن اروپا شامل پیشنهاد یک جدول زمانی برای همکاری ایران و آژانس برای حل مسئله پادمانی (مربوط به معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای) تا پیش از نشست آتی شورای حکام در سپتامبر آینده است.

بر اساس این گزارش، ایران از بورل خواسته که در این دو پرونده شفافیت بیشتری نشان دهد و «وعده‌های آمریکا به صورت مکتوب درآید».

این منابع گفته‌اند که ایران در پرونده حل اختلافات با آژانس «سختگیری شدیدی نشان نداده است».

براساس گزارش میدل ایست نیوز، همزمان، به گفته این منابع، تهران در پاسخ خود بر ضرورت دستیابی به ضمانت‌های اقتصادی جدی‌تر برای تضمین بقای توافق هسته‌ای و برداشته شدن تحریم‌ها و تسهیل فعالیت شرکت‌های خارجی با ایران و تضمین ادامه‌دار بودن این فعالیت‌ها شده و در این باره ایده‌های تازه‌ای را مطرح کرده است.

این منابع گفته‌اند که ایران در پرونده رفع تحریم‌ها بر «تعیین ساز و کاری برای تضمین عملی رفع تحریم‌ها و نه فقط رفع آنها روی کاغذ» پافشاری کرده است.

در این گزارش آمده که ایران همچنین برخی تعدیلات جزئی درباره برخی اصطلاحات و واژه‌ها در متن پیشنهاد اتحادیه اروپا را مطرح کرده تا مانع از سوءتفاهم بعدی یا امکان تفسیرهای گوناگون از آنها شود.

این منابع تأکید کرده‌اند که بورل تأکید کرده که تا چند روز آینده پاسخ آمریکا به این پیشنهادها را منتقل خواهد کرد.

این منابع افزوده‌اند که اکنون فرصت رسیدن به توافق نهایی از هر زمان بیشتر است اما قطعی شدن همه چیز مبتنی بر مسائل جزئی بر جای مانده و بسته شدن کامل پرونده‌های بلاتکلیف است.

خبرگزاری «فرانس پرس» نیز به نقل از یک سخنگوی امور خارجی بورل تأیید کرد که با دریافت پاسخ ایران، اروپا آن را بررسی می‌کند و پس از مشورت با دیگر شرکای امضاکننده توافق هسته‌ای و امریکا گام‌های بعدی را اعلام خواهد کرد.

نظر شما

صفحات اجتماعی انتخاب سردبیر آخرین اخبار کاریکاتور عکس روز