۲۳ بهمن ۱۴۰۲
کپی شد!

اختصاصی نگاه نو؛

چرا سفر امیرعبداللهیان به منطقه مهم است؟/ فعالسازی دیپلماسی و میدان

چرا سفر امیرعبداللهیان به منطقه مهم است؟/ فعالسازی دیپلماسی و میدان

حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه کشورمان طی روزهای اخیر سفر به برخی کشورهای منطقه از جمله لبنان و سوریه را آغاز کرد، سفری که از چند جهت در شرایط کنونی منطقه حائز اهمیت است و حامل پیام هایی برای آمریکا و رژیم صهیونیستی است.

به گزارش نگاه نو، بعد از هفتم اکتبر و با شروع کشتار رژیم صهیونیستی علیه مردم در محاصره غزه، این رژیم چند برنامه را همزمان پیگیری کرد:

اول ) سعی در نابودی حماس و تغییر بافتی و سرزمینی در نوار غزه

دوم) بازتعریف خطوط امنیتی جدید در قبال کرانه باختری

سوم) سعی در ایجاد درگیری در کشورهای محور مقاومت با هدف باز کردن پای ایران به جنگ مستقیم

در دو مورد اول مباحث زیادی مطرح شده و در خصوص آن راهکارهای بدل و تحلیل های متفاوتی ارائه شده است اما در خصوص مورد سوم یکی از سوالهایی که در تمامی تحلیلها مورد پرسش قرار می گیرد این است: جمهوری اسلامی ایران چگونه می تواند نه به تله رژیم صهیونیستی برای باز شدن پایش به جنگ مستقیم گرفتار شود اما در عین حال بتواند خطوط قرمز ترسیم شده اش را حفظ کرده و صبر هوشمدانه اش به محافظه کاری تعبیر نشود!

رژیم صهیونیستی در چند ماه اخیر در‌ چند نوبت برخی از فرماندهان ایرانی در سوریه را ترور کرد هر چند پاسخ آن را دریافت کرد اما می توان گفت مهمتر از پاسخ میدانی، رفتاری از ایران بود که اهداف اسراییل از ترورهای اخیر را هدف قرار داد.

اهداف اسراییل از حملات و ترورهای سوریه بر دو بخش تقسیم می شود:

الف) تحریک ایران به جهت درگیری مستقیم

ب) تضعیف ایران در کشورهای محور مقاومت با هدف تضعیف مقاومت و باز بودن دست رژیم صهیونیستی برای حملات پیش دستانه

جمهوری اسلامی با شناسایی اهداف رژیم صهیونیستی، دیپلماسی و میدان را برای پاسخ همزمان فعال کرد و این بار حتی میتوان گفت از ظرفیت دیپلماسی برای
کمک به میدان استفاده کرد.

دیپلماسی منطقه ای امیر عبداللهیان را می توان خنثی کننده برنامه رژیم صهیونیستی دانست، به همین دلیل است که هر بار قبل از سفر عبداللهیان به سوریه رژیم صهیونیستی باند فرودگاه را بمباران می کند و حتی در چند سفر اخیر وی به دمشق، امیرعبداللهیان یک بار از راه زمینی و از یک کشور همسایه با سوریه خود را به دمشق رساند.

با وجود تعدد سفرهای وزیر خارجه به منطقه، سفر اخیر وی با باقی سفرهایش که حتی بعد از ۷ اکتبر بود متفاوت به شمار می رود، چون هم بعد از حملات اخیر اسراییل به مستشاران ایرانی بود و هم بعد از تهدیدهای اخیر اسراییل که برای ایرانیان سوریه ایجاد کرده است! این سفر در این شرایط بحرانی حاوی دو پیام بود:

پیام نخست خطاب به رژیم صهیونیستی که شما توانایی نا امن سازی منطقه برای ایران را ندارید و با وجود تهدیدهای شما بالاترین مقام سیاست خارجی ایران در سفری آشکار به بیروت و دمشق سفر می کند.

پیام دوم هم خطاب به آمریکایی ها است که بدون حضور ایران شما نمی توانید در این منطقه نقش آفرینی کنید.

می توان استفاده از ظرفیت وزارت خارجه و نفوذ وزیر خارجه در منطقه را همان راهکاری دانست که هم باطل السحر برنامه های رژیم صهیونیستی است و هم مانع از تفسیر اشتباه از صبر استراتژیک ایران است.

نظر شما

صفحات اجتماعی انتخاب سردبیر آخرین اخبار کاریکاتور عکس روز