۴ تیر ۱۴۰۱
کپی شد!

در نشست خبری با امیرعبداللهیان؛

بورل: مذاکرات درباره برجام در روزهای آتی از سر گرفته می‌شود

بورل: مذاکرات درباره برجام در روزهای آتی از سر گرفته می‌شود

جوزف بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا امروز در یک نشست خبری با حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه کشورمان اعلام کرد: بورل: مذاکرات درباره برجام در روزهای آتی از سر گرفته می‌شود.

به گزارش نگاه نو، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که امروز میزبان «جوزف بورل» مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در تهران بود، پس از دیدار و گفت‌‌وگو با بورل که بیش از سه ساعت و نیم به طول انجامید در جمع خبرنگاران حضور یافت و به تشریح رایزنی‌های انجام شده پرداخت.

وی گفت: گفت‌وگوهای مثبت و جامعی را داشتیم. اروپا از جایگاه مهمی برای ما برخوردار است.

رئیس دستگاه دیپلماسی افزود: امیدواریم در پی روابط دوجانبه با یکایک کشورهای اروپایی و در ادامه گفت‌وگوها و توافقات با بورل داشتیم شاهد توسعه و پیشرفت مناسبات باشیم.

وزیر خارجه بیان کرد: بحث تداوم مذاکرات ایران و طرف‌های دیگر برای لغو تحریم‌ها را مورد گفت‌وگو قرار دادیم. در گفت‌وگوی قبلی با بورس گفتم که ایران همیشه از مسیر دیپلماسی عزتمند و منتهی به نتیجه استقبال می‌کند و از شما دعوت می‌کنم به تهران سفر کنید. گفت‌وگوهای مفصل، عمیق و دقیقی را درباره مطالبات ایران داشتیم و به بورل تأکید کردیم آمادگی داریم در روزهای آینده مذاکرات را از سر بگیریم آنچه برای ایران مهم است نفع اقتصادی ایران از توافقی است که در ۲۰۱۵ حاصل شده و هر موضوعی که بتواند نفع اقتصادی ما را تحت تاثیر قرار دهد از نظر دولت رئیسی و ایران قابل قبول نخواهد بود. سعی می کنیم بر مشکلات و نقاط اختلاف در مسیر گفت‌وگوهایی که از سر گرفته خواهد شد، فائق آییم.

وی گفت: بر تشکیل دولت فراگیر در افغانستان تأکید داشتیم. برلغو کامل محاصره انسانی و از سرگیری مذاکرات یمنی – یمنی تأکید داریم.

وزیر خارجه ادامه داد: اقدامات محرک رژیم علیه برنامه هسته‌ای ایران دست بسته نخواهد ماند. از جمله موضوعات مورد بررسی ما همکاری در حوزه انرژی، مبارزه با تروریسم و تداوم مبارزه با مواد مخدر و بحث مهاجرت بود. برخی مباحث کنسولی و مطالبات ایران نسبت به هموطنان ما در بخش‌هایی از اروپا در این گفت‌وگوها مورد توجه قرار گرفت.

بورل: مذاکرات درباره برجام در روزهای آتی از سر گرفته می‌شود

«جوزف بورل» مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز در نشست خبری مشترک با امیرعبداللهیان به تشریح گفت‌وگوهای انجام شده پرداخت.

مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در این نشست ضمن ابراز خرسندی از حضور در تهران گفت: سفر من یک هدف اصلی دارد این‌که این بست بست را بشکنم. تنش‌ها را در خصوص مذاکرات برجام کم کنم. برای من اهمیت اصلی داشت و این‌که یک انگیزه جدید و فرصت جدیدی ایجاد کنیم که برجام و گفت‌وگوها را روی ریل قرار دهیم.

این مقام ارشد اتحادیه اروپا ادامه داد: قرار است مذاکرات را درباره برجام در روزهای آتی از سر بگیریم و این بن بست را بشکنیم.

بورل همچنین گفت: قرار نبود سه ماه شود که این وقفه و این وقفه باید شکسته شود. سه ماه گذشته و باید کار را تسریع کنیم و خیلی خوشحالم بابت این تصمیم که ایران گرفت و این تصمیم در تهران و واشنگتن گرفته شده است. قرار است بعد از سفر من مذاکره ادامه یابد و تیم من به عنوان تسهیل گر خواهند بود. توافق برای کل جهان مهم است که توافقی درباره برجام داشته باشیم. ما از ماه فوریه در دنیای متفاوتی زندگی می‌کنیم. توافق تاریخی ما اگر به نتیجه برسد اهمیت آن بیش از پیش خواهد بود. دنیا به دنبال توافق و ثبات است و به ایران منافع اقتصادی را بدهد و نگرانی‌های جامعه جهانی را درباره امنیت و ثبات منطقه ای رفع کند.

وی افزود: اتحادیه اروپا درباره منطقه خلیج فارس به کشورهای منطقه پیشنهاد می‌کنیم روابط عمیق‌تری با هم داشته باشند. ما باید برجام را دوباره روی ریل قرار بدهیم. ما تصمیم گرفتیم مذاکرات را در روزهای آتی از سر بگیریم. مذاکرات هسته‌ای که طی سه ماه گذشته متوقف شده بود.

نظر شما

صفحات اجتماعی انتخاب سردبیر آخرین اخبار کاریکاتور عکس روز