۱۹ تیر ۱۴۰۱
کپی شد!

اختصاصی نگاه نو؛

سرنوشت غلات اوکراین/نگرانی جهانی

سرنوشت غلات اوکراین/نگرانی جهانی

با تسلط هر چه بیشتر نیروهای روسی بر منطقه دونباس در اوکراین، نگرانی ها درمورد اینکه اوکراین چه محصولات کشاورزی و یا صنعتی را در این منطقه از دست خواهد داد، بیشتر می شود.

جستجویی ساده درباره دو استان دونتسک و لوهانسک در منطقه دونباس اوکراین نشان می دهد که از این مناطق معمولا با نام « قلب صنعتی» و «سبد غذای» اوکراین یاد می شود.
آمارهای رسمی تر در این زمینه که توسط مرکز آمار اوکراین ارائه شده نشان می دهد که این منطقه مطمئنا منطقه ای صنعتی بوده اما تمام مایحتاج غذایی اوکراین از این منطقه تامین نمی شود.

در سال ۲۰۱۳، یعنی یک سال قبل از اینکه روسیه منطقه کریمه را از اوکراین جدا سازد و بخشهایی از دو استان لوهانسک و دونتسک را نیز از زیر سلطه اوکراین بیرون بکشاند، این دو منطقه در مجموع یک چهارم از محصولات صنعتی اوکراین را تولید می کردند. دونتسک در همین راستا،دومین استان با تولید بالای منطقه ای در اوکراین بوده و لوهانسک نیز لقب نهمین استان را در این زمینه از بین ۲۷ استان اوکراین در اختیار داشته است.

زمانی که صحبت از کشاورزی می شود اما این تنها منطقه دونتسک است که یکی از ۱۰ استان اول در زمینه تولید غلات و محصولات کشاورزی بوده است.
با این حال مشکلی که در این زمینه وجود دارد، نه غلات منطقه دونباس، بلکه دانه های زراعی و غلاتی است که در سایر مناطق اوکراین کشت شده و به دلیل محاصره اوکراین در دریای سیاه، نمی تواند به خارج از این کشور منتقل و فروخته شود .

نکته جالب در این ماجرا این است که هر کدام از کشورهای درگیر در ماجرای اوکراین، تلاش دارند برای دسترسی به این منابع غذایی، ابراز نگرانیهای سیاسی و رسانه ای کرده در پشت صحنه، مدیریت صادرات غلات را خود در دست بگیرند.
برای نمونه آمریکایی ها ضمن اعلام هشدار به روسیه در این خصوص عنوان کرده اند که در مناطق مرزی اوکراین سوله های بزرگی ایجاد می کنند تا غلات در آنها ذخیره شده و بعد به سایر کشورها صادر شود. مدیریت این سوله ها نیز ظاهرا نه با دولت اوکراین، بلکه با آمریکا خواهد بود!
در همین حال ترکیه نیز با روسیه وارد گفتگو شده است تا به عنوان یکی از کشورهای عضو ناتو که البته دشمنی شدیدی با روسیه ندارد اما به اوکراین نیز در زمینه جنگ کمک می کند (!) ، شخصا وارد میدان شده و غلات اوکراین را به خارج از این کشور فرستاده و کار صادرات را شخصا بر عهده بگیرد.

البته در گزارش رسانه های آمریکایی مانند واشنگتن پست به تهدید اوکراین نیز اشاره شده است . این گزارش گفته است که کشاورزان اوکراینی گفته اند تنها از طریق دریای سیاه محصولات خو.د را صادر می کنند زیرا راههای زمینی برای آنها گران قیمت و پر هزینه است و دیگر منابع مالی برای خرید دانه های بعدی در اختیار نخواهند داشت . آنها گفته اند ترجیح می دهند غلات خود را در شهرهای مختلف انبار کنند و دست به احتکار بزنند تا دنیا با بحران غذایی رو به رو شود و بدین ترتیب تلاش ها برای ایجاد راه حل دیپلماتیک برای جنگ و صادرات غلات هموار شود.

روس ها نیز خاطر نشان کرده اند که برای خروج غلات از اوکراین ، جامعه جهانی باید مقداری از تحریم های روسیه را بردارد تا این کشور بتواند با خیال راحت راه برای صادرات اوکراین را باز کند.

نظر شما

صفحات اجتماعی انتخاب سردبیر آخرین اخبار
کاریکاتور عکس روز