۲۰ آذر ۱۴۰۲
کپی شد!

بخش دوم؛

کارزار شکست خورده بمباران غزه توسط رژیم صهیونیستی

کارزار شکست خورده بمباران غزه توسط رژیم صهیونیستی

فارن افرز در مقاله ای به کارزار شکست خورده بمباران غزه توسط رژیم صهیونیستی پرداخته است، امری که به تحقق اهداف تل آویو منجر نشده است.

به گزارش نگاه نو، این مقاله در چند بخش به سمع و نظر خوانندگان می رسد، بخش نخست به شرح زیر است:

۵. در آلمان، کارزار بمباران متفقین، که از سال ۱۹۴۲ آغاز شد، آسمان را بر سر غیرنظامیان خراب کرد و مناطق شهری آلمان را یکی پس از دیگری ویران ساخت تا سرانجام ۵۸ شهر آلمان به طور کامل ویران شد.

اما این بمباران ها، به رغم پیش بینی های اطمینان بخش مقام های متفقین، هرگز نتوانست روحیه شهروندان را در هم بشکند یا به خیزشی علیه آدولف هیتلر بینجامد بلکه در واقعیت، تنها آلمانها را تشویق کرد که در هراس از یک صلح مصیبت بار، سخت تر بجنگند.

۶. نازی ها هم با این تاکتیک به نتیجه دلخواه نرسیده بودند. بمباران آنها علیه لندن و دیگر شهرهای بریتانیا در سالهای ۱۹۴۰ و ۱۹۴۱، بیش از چهل هزار نفر از شهروندان معمولی را کشت و با اینحال، وینستون چرچیل، نخست وزیر وقت بریتانیا، نه تنها تسلیم نشد بلکه از تلفات انسانی برای بسیج جامعه برای فداکاری در مسیر پیروزی بهره برد.

بمباران نازی ها موجب شد که بریتانیایی ها تلاشی یک ساله را برای ضدحمله و نهایتا پیروزی بر کشوری که آنها را بمباران کرده بود، سامان دهند.

۷. در واقع هیچگاه یک کارزار بمباران، موجب نشده که جمعیت هدف، علیه دولت خودش شورش کند. آمریکا هم این تاکتیک را بارها و بارها آزموده بی آنکه دستاوردی داشته باشد. در جریان جنگ کره، آمریکا نود درصد تولید برق کره شمالی را منهدم کرد.

در جنگ ویتنام نیز همین کار را در ویتنام شمالی کرد. همچنین در جنگ خلیج فارس، حملات هوایی آمریکا، نود درصد تاسیسات تولید برق عراق را منهدم کرد اما در هیچ یک از این موارد، مردم خیزشی نداشتند.

۸. جنگ اوکراین هم تازه ترین نمونه از این نوع بمباران هاست. روس ها برای تقریبا دو سال تقلا کرده اند که با امواج ویرانگر بمبارانهای هوایی علیه سکنه شهرهای سراسر اوکراین، این کشور را تسلیم کنند. آنها بیش از ۱۰ هزار نفر را کشته و یک و نیم میلیون خانه را ویران کرده اند.

همچنین حدود هشت میلیون اوکراینی را آواره کرده اند. روسیه آشکارا در حال ویران سازی اوکراین است اما نتوانسته روحیه جنگی اوکراین را در هم بشکند و مجازات جمعی شهروندان، تنها موجب شده که اوکراینی ها برای جنگ شدیدتر با روس ها متقاعد شوند. اکنون این الگوی تاریخی در غزه هم تکرار می شود.

۹. به رغم دو ماه عملیات سنگین نظامی – که آمریکا و بقیه جهان هم محدودیتی بر آن وضع نکردند- اسراییل چندان دستاوردی نداشته است. این بمباران ها حتی به شکست جزئی حماس هم نینجامیده است. مهم تر اینکه به نظر می رسد رهبران و رزمندگان حماس پیش از آنکه نطامیان اسراییل وارد تونل ها شوند، آنها را ترک کرده اند، یعنی مهمترین زیرساخت این گروه که رزمندگانش باشند، نجات یافته اند.

یک برتری حماس بر اسراییل این است که می تواند به سادگی یک جنگ را رها کرده و در جمعیت غیر نظامی حل شود و منتظر جنگ در شرایط مناسبتری بماند. به همین دلیل است که حمله زمینی گسترده اسراییل هم محکوم به شکست است.

ادامه دارد…

نظر شما

صفحات اجتماعی انتخاب سردبیر آخرین اخبار کاریکاتور عکس روز