۳۰ تیر ۱۴۰۲
کپی شد!

اختصاصی نگاه نو؛

آیا سفر اردوغان به ۳ کشور عربی، اقتصاد ترکیه را نجات خواهد داد؟

آیا سفر اردوغان به ۳ کشور عربی، اقتصاد ترکیه را نجات خواهد داد؟

سفر دوره ای رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه به کشورهای حاشیه خلیج فارس در حالی صورت گرفت که آنکارا در یکی از بدترین شرایط اقتصادی تاریخ خود قرار دارد.

به گزارش نگاه نو، کارشناسان متفق القول هستند که مهمترین و شاید تنها هدف این سفر را باید تلاشی از سوی رئیس جمهور ترکیه برای درمان اقتصاد بیمار این کشور دانست.

اقتصاد ترکیه در حال حاضر از کاهش شدید ارزش پول ملی خود (لیر) رنج می کشد. همه اقدامات دولت نیز برای متوقف ساختن این روند نزولی تاکنون نتیجه نداشته است. لیر همچنان مشغول سقوط آزاد است و هر روز عدد جدیدی را ثبت می کند.

اقدام دولت در افزایش ۲۰۰% مالیات بر سوخت نیز جدای از تسریع در روند نزولی لیر، بر همه حوزه های اقتصادی کشور نیز تاثیر منفی گذاشته است. حال آنکه دولت همانطور که وزیر بازرگانی اش تاکید کرده بود، انتظار داشت با درآمد ناشی از مالیات بر سوخت، ویرانی های زلزله زمستان گذشته را بازسازی کند!

اردوغان با سفر به کشورهای ثروتمند حاشیه جنوبی خلیج فارس، امیدوار است تا با عقد قراردادهای اقتصادی متعدد، اقتصاد ورشکسته ترکیه را نجات دهد. صادرات و سرمایه گذاری عرب ها در صنایع نظامی ترکیه خصوصا پهپاد بیرقدار و نیز صنعت خودرو سازی ترکیه با خودروی برقی “توگ” و نیز حوزه های پیمانکاری در ساخت و ساز و نفت، نقطه امید اردوغان در این سفر محسوب می شد.

طبق گزارش ها استقبال هر یک از این ۳ کشور عربی از اردوغان و گروه ۲۰۰ نفری تجار تُرک با انگیزه های متفاوتی صورت گرفته است. عضویت ترکیه در ناتو شاید مهمترین انگیزه آنها باشد. با این همه “در نگاه اول”، اردوغان در این سفر موفق به عقد تفاهمات متعدد و ارزشمندی هم شده است. البته از مبلغ توافقات با عربستان هیچ گزارشی منتشر نشده است ولی به نظر می رسد توافقات عدیده ای در حوزه پهپاد بیرقدار و صنایع نفت صورت گرفته باشد.

قطر نیز آماده افزایش سرمایه گذاری ها در ترکیه از طریق خرید شرکت های ترکیه و حمایت از ذخایر ارزی بانک مرکزی ترکیه است. قطر، دولت اخوانی ترکیه را یکی از مهمترین پشتیبانان خود در میان رقبای عربی می داند که از هر فرصتی برای دشمنی با آن چشم پوشی نمی کنند.

دولت ابوظبی هم گفته شده که توافقاتی به ارزش ۵۰.۷ میلیارد دلار با ترکیه امضاء کرده است. دولت ترکیه امیدوار است این سه کشور عربی به صورت بسیار فوری حدود ۱۰ میلیارد دلار در صنایع ترکیه سرمایه گذاری کنند تا این مبلغ به صورت یک مسکن موقت برای اقتصاد بیمار کشور عمل کند.

با توجه به گزارش های اخیر صندوق توسعه ۳ کشور عربی مذکور، به نظر نمی رسد، آنها بتوانند چندان کمکی محسوب شوند زیرا این کشورها البته به جز قطر به لحاظ اقتصادی چندان حال و روز خوشی ندارند.

کارشناسان معتقدند سیاست گذاری های اشتباه و پر هزینه اردوغان خصوصا از سال ۲۰۱۱ میلادی که سیاست “تنش صفر” با همسایگان را به “افزایش تنش” تغییر داد و نیز بلند پروازی های نظامی آن در سوریه، عراق و شمال آفریقا در کنار فساد سازمان یافته، همچنین سیاست “پاندولی” دولت میان کشورهای غربی، عربی و روسیه، علت اساسی بحران اقتصادی ترکیه و افزایش کسری بودجه و بدهی خارجی بیش از نیم میلیارد دلاری است.

این کارشناسان تاکید دارند تا زمانی که دولت ترکیه یک تغییر بنیادین در سیاست گذاری های خود و پرهیز از مهره بازی شدن غرب و نیز مبارزه با فساد ایجاد نکند، مردم ترکیه هر روز بیشتر از آرامش و توسعه حقیقی دور خواهند شد. هرچند با توجه گزارش هایی که از سقوط بیرقدارها در جنگ اوکراین می رسد معلوم نیست توافقات با عرب ها افق روشنی را به دنبال داشته باشد.

نظر شما

صفحات اجتماعی انتخاب سردبیر آخرین اخبار کاریکاتور عکس روز