۳ اسفند ۱۴۰۱
کپی شد!

در گزارشی اعلام شد؛

یکسالگی جنگ اوکراین؛ اروپا و جنگ اقتصادی

یکسالگی جنگ اوکراین؛ اروپا و جنگ اقتصادی

پیامدهای جنگ اوکراین برای اروپا به طور فزاینده‌ای به شکل اثر بومرنگ تحریم‌ها علیه روسیه و نقش فزاینده صنایع نظامی در اقتصاد این منطقه مطابق با انگیزه‌ها و خواسته‌های آمریکا خود را نشان داده است.

به گزارش نگاه نو، مرور وقایع مرتبط با جنگ اوکراین در یکسال گذشته، درخور توجه است و اخبار اقتصادی گوناگون از تاثیر این درگیری بر اقتصادهای قاره سبز یکی از تکراری و دائمی‌ترین تیترهای رسانه‌ها بود. جنگ اوکراین، با وجود طوفان چالش‌های ژئوپلیتیکی، اروپا را به دور جدیدی از هزینه‌های نظامی سوق داده است تا با افزایش سهم این هزینه‌ها از بودجه کشورها، امنیت و دموکراسی مورد نظر خود را حفظ کنند.

به نوشته خبرگزاری پرنسا لاتینا، در یکسال اخیر، ایالات متحده به وضوح به هدف خود برای سوق دادن اروپایی‌ها به برنامه‌ریزی بودجه‌های دفاعی سنگین دست یافت؛ هدفی که به عقیده کارشناسان، اروپایی‌ها را از رویه کارآمدشان به عنوان مرکز تولید کالا که تا آن زمان در جریان بود، دور می‌کرد.

مرحله اولیه انگیزه آمریکا به زمان دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری سابق این کشور برمی‌گردد که همیشه این ایده را به قاره پیر می‌فروخت که عرضه نفت و گاز روسیه به اروپا، تهدیدی برای امنیت انرژی این قاره است.

این هدف، سرانجام در زمان جو بایدن رئیس‌جمهوری مستقر آمریکا محقق شد: سوق دادن اروپا به دست کشیدن از خرید نفت و گاز از روسیه و اجازه ورود شرکت‌های شیل آمریکای شمالی به بازار پر سود اروپا.

واشنگتن با این اقدام، تا حد زیادی یکی از رقبای جدی اقتصادی خود در اتحادیه اروپا در دهه‌های اخیر را حذف کرد.

در بحبوحه این شرایط نامطلوب بود که ضربه سخت دیگری به اروپا وارد شد: کشورهای منطقه که به تازگی از شرایط اضطراری همه‌گیری کووید-۱۹ خارج شده بودند، وادار شدند تا به منظور تعهد به اهداف «اقتصاد سبز» خود (توسعه اقتصادی بر پایه توسعه متوازن، پویا و سازگار با محیط زیست) استفاده از سوخت‌های فسیلی را به شدت کاهش دهند.

چنین رویه‌ای پیش از اعلام رسمی ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه مبنی بر آغاز عملیات ویژه نظامی در اوکراین در ۲۴ فوریه ۲۰۲۲، شروعی برای افزایش قیمت سوخت در قاره کهن بود.

کارشناسان معتقدند تحریم‌های اعمال شده علیه روسیه از سوی غرب، از جمله تحریم خرید نفت و گاز این کشور، باعث افزایش قیمت انرژی و در نتیجه تورم اروپا شد.
خبر غافلگیرکننده دیگر از سوی ایالات متحده، اختصاص صندوق چند میلیون دلاری به نفع شرکت‌های خارجی و در حقیقت اروپایی به منظور انتقال این شرکت‌های فعال در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر و تولید خودروهای برقی به این کشور آمریکای شمالی بود.

مرحله دیگر تحقق یافتن اهداف آمریکا، با تثبیت نظریه تهدید فرضی روسیه برای اروپا بوده که کشورهای منطقه را به توجیه افزایش غیرمعمول هزینه‌های دفاعی خود سوق داده است.

این مسئله نه تنها شامل خرید سلاح های بیشتر از ایالات متحده برای جایگزینی تجهیزات جنگی ارائه شده به اوکراین می شود، بلکه افزایش بودجه برای صنایع نظامی داخلی کشورها همچون آلمان را نیز در بر می گیرد.

بحث در مورد ارسال تانک‌های لئوپارد-۲ آلمان به اوکراین به یک معضل برای قاره سبز تبدیل شد و همه شواهد نشان می‌دهد که این روند، به هزینه‌های بیشتر جنگ منجر خواهد شد. این در حالی است که به نظر می‌رسد ایالات متحده نیز دستیابی به سود بیشتری را در سر می‌پروراند.

به گزارش تارنمای بارون (Barron)، شرکت آمریکایی جنرال داینامیکس (General Dynamics)، متولی ساخت تانک های آبرامز ام‌۱ (Abrams M۱) به تنهایی موفق شد به فروش هفت هزار و ۳۰۰ میلیون دلاری در سال ۲۰۲۲ از مجموع درآمد ۳۹ هزار و ۴۰۷ میلیون دلاری دست یابد.

تارنمای ال اکونومیستا (El Economista) نیز تایید می‌کند که پس از اعلام بایدن برای عرضه ۳۱ تانک آبرامز به کی‌یف، سهام جنرال داینامیکس ۰.۷۶ درصد در وال استریت رشد کرد و به ۲۲۸.۰۱ دلار رسید.

خاکوبو رودریگز، مسئول تحلیل شرکت Black WallStreet Capital اعلام کرد تا زمانی که رویارویی در اوکراین ادامه دارد، احتمال افزایش درآمد توسط شرکت‌های صنعت نظامی وجود دارد.

رئیس‌جمهوری روسیه اعلام کرده است که پس از آغاز درگیری‌ها، غرب به اوکراین به ارزش حدود ۱۵۰ میلیارد دلار تسلیحات ارسال کرده است.

بر اساس این گزارش، در سال گذشته، ۱۰ شرکت بزرگ اسلحه سازی در جهان نسبت به سال ۲۰۲۱ ارزش خود را ۱۸.۱ درصد افزایش دادند و از قیمت ۵۳۹ هزار و ۵۴۹ میلیون دلار به ۶۳۷ هزار و ۱۰۰ میلیون رسیدند.

برخی از کشورهای اروپایی مانند آلمان در حال حاضر به طور جدی در مورد کاهش هزینه‌های خود در مورد مسائل مربوط به انرژی‌های تجدیدپذیر صحبت می کنند تا این پول را به سمت بخش دفاعی هدایت کنند.

تارنمای تحلیلی اسپانیایی‌زبان پولیتیکا اکستریور در ماه‌های ابتدایی پس از آغاز جنگ اوکراین در گزارشی با عنوان «برای دفاع از آزادی‌هایمان» نوشت: اروپا در خطر است. به همین دلیل باید به ابزارهایی مجهز شود که در صورت نیاز، به همه انواع درگیری‌ها پاسخ دهد. ما اروپایی‌ها با وضعیت بسیار پیچیده‌ای روبرو هستیم. اروپا با زحمت، مدلی از جامعه را بنا نهاده که دستیابی به سطوح بالایی از پیشرفت بر اساس ارزش‌های مشترکی را ممکن ساخته است. ارزش‌های مشترکی که اکنون در معرض تهدید هستند.

۳۰ سال پیش، تجزیه یوگسلاوی جنگ را تا پشت دروازه‌های اروپا آورد. امروز اما درگیری در اوکراین، بار دیگر چهره جنگ را برای اروپا ترسیم کرده و یاد نزاع و مناقشه را زنده کرده است. جنگ اوکراین اینبار به صورت مستقیم، امنیت، سبک زندگی و در نتیجه آزادی مورد نظر اروپا را تهدید می‌کند.

نظر شما

صفحات اجتماعی انتخاب سردبیر آخرین اخبار
کاریکاتور عکس روز