۹ آذر ۱۴۰۱
کپی شد!

در گزارشی اعلام شد؛

توافق آبراهام بزرگترین بازنده جام جهانی

توافق آبراهام بزرگترین بازنده جام جهانی

رسانه ها و اندیشکده های جهان، جام جهانی فوتبال در قطر و نمایش نفرت مردم کشورها از رژیم صهیونیستی را بزرگترین دستاورد حاشیه ای این جشنواره غیرسیاسی دانستند که بی اعتباری توافق آبراهام را هم ثابت کرد.

به گزارش نگاه نو، جام جهانی فوتبال در قطر اگر یک پیام بسیار مهم و واضح را بدون کمترین دستکاری رسانه ای به جهانیان مخابره کرده باشد، این است که برخلاف ادعاهای مقام های برخی کشورهای غربی و حتی عربی، رژیم صهیونیستی و حتی شهروندان آن هیچ جایگاهی در میان مسلمانان و آزادیخواهان جهان ندارند.

در طول روزهای گذشته دهها ویدئو در فضای مجازی به اشتراک گذاشته شد که نشان می داد صهیونیست ها تا چه اندازه از نظر مردم مطرود هستند نه تنها از سوی مسلمانان و اعراب بلکه تعدادی زیادی از مصاحبه شونده ها از ایران، ژاپن تا برزیل و دیگر کشورهای جهان تمایلی به هم کلامی با آن ها را ندارند.

این موضوع حتی در رسانه های صهیونیستی نیز بازتاب داشت و موجب نارضایتی سیاستمداران آن رژیم نیز شده است. علت آن است که هر یک از افراد مصاحبه شونده وقتی می فهمیدند قرار است با یک شبکه یا خبرنگار اسرائیلی گفتگو کنند به ناگاه تغییر موضع می دادند و دست از مصاحبه می کشیدند. در مورد کشورهای عربی اما این واکنش شدیدتر بود و بسیاری از آن ها فریاد می زدند که کشوری به نام اسرائیل نمی شناسند یا شعار حمایت از فلسطین می دادند.

تا به حال کشورهای غربی، برخی حکام عربی و سران این رژیم فکر می کردند مشکل اصلی در موجودیت اسرائیل علت سیاسی دارد و اگر آن ها بتوانند با حاکمان کشورها به نحوی کنار بیایند می توانند شرایط عادی را تجربه کنند اما اکنون مشخص شد که مشکل جهان با اسرائیل فقط سیاسی نیست بلکه مردم کشورها نیز نمی توانند جنایت ها، اشغالگری و کشتار صهیونیست ها را تحمل کنند و به همین دلیل همنشینی یا هم صحبتی با اسرائیلی ها را حتی در یکی از سرگرم کننده ترین تفریحات نمی پذیرند و برای خود عار می دانند.

ما اسرائیل نمی‌شناسیم

تارنمای خبری تحلیلی «میدل ایست مانیتور» نوشت، گزارشگران تلویزیون کان و کانال ۱۲ اسرائیل به رویترز گفته اند که خیلی مورد بی مهری قرار گرفته اند.

فیلم‌ هایی که در فضای مجازی منتشر شده است که نشان می‌ دهند دو هوادار سعودی، یک خریدار قطری، طرفداران لبنانی، یک تونسی از مصاحبه با خبرنگاران اسرائیلی خودداری می کنند. بسیاری از تماشاچیان فوتبال هم با دیدن این شبکه ها پرچم فلسطین را به اهتزاز در می آورند.

طبق این گزارش یک هوادار سعودی پس از اینکه متوجه شد گزارشگر اسرائیلی است، به او گفت: فلسطین درست است، اسرائیل وجود ندارد. برو لطفا. اینجا قطر است، این کشور ما است و از شما اینجا استقبال نمی شود. اسرائیل وجود ندارد.

طبق گزارش فوق برخی دیگر هم در این برخورد کوتاه فریاد می زدند «فلسطین را آزاد کنید.» برخی از این افراد حتی ملیت خود را هم کتمان می کنند.

به همین دلیل بسیاری از مخاطبان اسرائیلی این شبکه های تلویزیونی و حتی کاربران در شبکه های مجازی از افرادی که به قطر اعزام شدند درخواست کردند زودتر برگردند و بیشتر از این خود و اسرائیل را تحقیر نکنند.

بهانه‌تراشی تل‌آویو و متهم‌سازی قطر

در همین چارچوب مقام ها و شبکه های صهیونیستی تلاش بسیاری دارند تا مظلوم نمایی کنند و خود را بی گناه و قربانی شرایط نشان دهند؛ به همین دلیل می گویند که عرصه فوتبال به دلیل اقدامات برخی کشورها از جمله میزبان سیاسی شده است و دوحه مسلمانان را علیه صهیونیست ها تحریک کرده است.

با اینحال نحوه برگزاری جام جهانی فوتبال در کشور کوچک حاشیه خلیج فارس موجب مباهات قاره آسیا، خاورمیانه و مسلمانان نیز شده است. دوحه با وجود هزینه های سنگین برگزاری مسابقات اما توانست به صورت مستقیم فرهنگ اسلامی و توانایی یک کشور اسلامی را هم به رخ جهانیان بکشد. اما در مقابل همین موضوع هم عصبانیت صهیونیست ها و برخی دولت های غربی را نیز به دنبال داشت.

در واقع آغاز کننده این داستان خود اسرائیل بود که به اتباع فلسطین اجازه سفر به قطر برای تماشای جام جهانی را نداد. همین موضوع باعث شد تا دوحه نیز به جای استفاده از نام اسرائیل در ساختار رسمی و سایت جام جهانی و بلیت فروشی از نام فلسطین استفاده کند.

در چنین شرایطی آشکار شدن نفرت افکار عمومی از اسرائیل در حاشیه جام جهانی موجب شد تا سران این رژیم قطر را مسئول بدانند و حملاتی را علیه دوحه انجام دهند.

در این راستا اندیشکده آمریکایی – صهیونیستی «بنیاد دفاع از دموکراسی ها» در گزارشی آورده است: تعداد زیادی اسرائیلی به قطر سفر کرده اند زیرا این کشور خلیج فارس میزبان جام جهانی است. با وجود هجوم بازدیدکنندگان، نشانه‌ های پررنگی وجود دارد که این تورنمنت منادی یک پیشرفت دیپلماتیک بین دوحه و تل آویو نخواهد بود. اما عملگرایی قطری در قبال اسرائیل نباید با تساهل یا تعامل دیپلماتیک اشتباه گرفته شود. وسواس دوحه برای میزبانی بزرگترین تورنمنت فوتبال، این کشور خلیج فارس را که روابط دیپلماتیک با دولت یهود ندارد، مجبور کرد به بازدیدکنندگان اسرائیلی این اجازه را بدهد.

توافق آبراهام هم فایده ای نداشت

شاید مهمترین دستاورد اسلامی برگزاری مسابقات فوتبال در قطر را بتوان نمایان شدن جایگاه واقعی این رژیم در عرصه جهانی دانست. جالب اینجاست که روزنامه «جروزالیم پست» هم در نهایت مجبور به اعتراف شد که «جام جهانی قطر نشان می دهد توافق آبراهام تغییری در روابط اعراب و اسرائیل ایجاد نکرده است» زیرا طی هفته گذشته، هواداران کشورهای عربی در قطر هواداران و روزنامه نگاران اسرائیلی را تحریم کرده اند.

اگرچه این روزنامه اسرائیلی هم در راستای مظلوم نمایی از آزار و اذیت در قطر سخن گفت، اما اعلام کرد: با اینکه رهبران امارات متحده عربی، بحرین، مراکش و سودان و قبل از آن ها مصر و اردن، هر یک با انگیزه ای برای صلح با اسرائیل اقدام کردند اما جام جهانی فوتبال و پیش از آن هم نظرسنجی ها نشان دادند که مردم حضور اسرائیل را دوست ندارند.

نظر شما

صفحات اجتماعی انتخاب سردبیر آخرین اخبار کاریکاتور عکس روز