۲۶ آبان ۱۴۰۱
کپی شد!

اختصاصی نگاه نو؛

مذاکرات پیش‌رو و موضع سخت طالبان ایدئولوژیک

مذاکرات پیش‌رو و موضع سخت طالبان ایدئولوژیک

رایزنی نماینده آمریکا با جناح‌های مخالف طالبان، گفتگوهای نماینده سازمان ملل در امور افغانستان با مقامات مختلف طالبان و تشکیل احزاب از سوی مخالفان طالبان مقیم خارج از کشور همه نشانه‌هایی برای آغاز مذاکرات بین الافغان هستند.

به گزارش نگاه نو، تاریخ افغانستان نشان داده است که با نزدیک شدن به زمان مذاکرات، جناح‌ها تلاش می‌کنند تا از موضع قدرت در میز مذاکره حاضر شوند و به همین دلیل تلاش دارند تا با طرح برخی مواضع و شرایط، جناح مقابل را تحت فشار قرار دهند. آخرین تجربه در این زمینه، مذاکرات صلح افغانستان بود که هم دولت اشرف غنی و هم طالبان سبب شکست مذاکرات شدند.

در شرایط حاضر نیز برخی احزاب خارج از افغانستان و همچنین حکومت طالبان تلاش دارند تا با طرح خواسته‌ها و انجام اقداماتی موقعیت خود را در مذاکرات تقویت کنند و یا طرف مقابل را به واکنش وادارند. طبیعی است که چنین خواسته‌ها و اقداماتی مذاکرات را به شکست می‌کشاند.

این در حالی است که وضعیت مردم افغانستان هر ماه اسفناک تر می‌شود و سازمان‌های بین‌المللی میزان فقر را هر ماه وخیم‌تر گزارش می‌دهند.

یک افغانستان درگیر فقر، زمینه مساعدی را برای گروه‌های افراطی و تروریستی فراهم می‌سازد. طبیعی است که کشورهای منطقه نیز از این وضعیت افغانستان متاثر خواهند شد. لذا یکی از وظایف رسانه‌ها بازتاب شرایط مردم افغانستان است تا شاید بر طرفین مذاکره اثرگذار باشد.

نظر شما

صفحات اجتماعی انتخاب سردبیر آخرین اخبار کاریکاتور عکس روز