۳۰ مهر ۱۴۰۱
کپی شد!

آسوشیتدپرس گزارش داد؛

تاثیر اعتراضات تورمی بر آشفتگی سیاسی در اروپا

تاثیر اعتراضات تورمی بر آشفتگی سیاسی در اروپا

شرایط حاکم بر اروپا، قاره سبز را در ماه‌های آینده با چندین چالش بزرگ روبه‌رو خواهد کرد. در سرتاسر اروپا، تورم فزاینده در پس موجی از اعتراضات و اعتصابات قرار دارد که بر نارضایتی فزاینده از هزینه های زندگی تاکید می کند و تهدیدی برای ایجاد آشفتگی سیاسی نیز به شمار می‌رود. 

به گزارش نگاه نو، خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارشی نوشت: در رومانی، معترضان برای ابراز نارضایتی از افزایش هزینه های زندگی، بوق زدند و بر طبل کوبیدند. مردم در سراسر فرانسه به خیابان ها آمدند و خواستار افزایش دستمزدها شدند که همگام با تورم افزایش نیافته است. تظاهرات کنندگان در چک علیه مدیریت بحران انرژی توسط دولت به خیابان‌ها آمدند. کارکنان راه آهن انگلستان و خلبانان آلمانی اعتصاب کردند تا با افزایش قیمت ها، دستمزد بهتری دریافت کنند.

در سرتاسر اروپا، تورم فزاینده در پس موجی از اعتراضات و اعتصابات قرار دارد که بر نارضایتی فزاینده از هزینه های زندگی تاکید می کند و تهدیدی برای ایجاد آشفتگی سیاسی نیز به شمار می‌رود. با توجه به اینکه لیز تراس، نخست وزیر انگلستان، کمتر از دو ماه پس از آن که برنامه های اقتصادی او باعث هرج و مرج در بازارهای مالی شد و اقتصاد بیمار را وخیم‌تر کرد مجبور به استعفا شد، حالا این تهدید برای رهبران سیاسی آشکارتر شده است زیرا مردم خواستار اقدام هستند.

اروپایی ها به دلیل عملیات نظامی روسیه در اوکراین شاهد افزایش قبوض انرژی و قیمت مواد غذایی خود بوده اند. به گفته اندیشکده بروگل در بروکسل، علیرغم کاهش قیمت گاز طبیعی از بالاترین رکورد تابستانی و اختصاص ۵۷۶ میلیارد یورو (بیش از ۵۶۶ میلیارد دلار) از سوی دولت‌ها برای کمک انرژی به خانوارها و مشاغل از سپتامبر ۲۰۲۱، این برای برخی از معترضان کافی نیست.

بهای انرژی، تورم را در ۱۹ کشوری که از ارز یورو استفاده می کنند به ۹.۹ درصد رسانده است که خرید کالاهای مورد نیاز را برای مردم دشوارتر می‌کند. به همین دلیل، گروهی از مردم چاره ای جز رفتن به خیابان نمی‌بینند.

راشید اوچم، پزشکی که در میان بیش از ۱۰۰۰۰۰ نفری بود که به راهپیمایی‌های اعتراضی هفته گذشته در چندین شهر فرانسه پیوستند، در این خصوص گفت: «امروز، مردم موظف به استفاده از تاکتیک‌های فشار برای افزایش حقوق هستند».

بنا بر اعلام موسسه مشاوره ریسک Verisk Maplecroft، پیامدهای جنگ در اوکراین به شدت تهدید ناآرامی های داخلی را در اروپا افزایش داده است. رهبران اروپایی قویاً از اوکراین حمایت کرده‌اند و به این کشور تسلیحات می‌فرستند و متعهد یا مجبور شده‌اند اقتصاد خود را از نفت و گاز طبیعی ارزان روسیه دور کنند، اما این انتقال آسان نبوده و حمایت عمومی از اوکراین را تهدید می‌کند.

توربیورن سولدوت، تحلیلگر Verisk Maplecroft می گوید: «یک هیچ راه حل فوری برای بحران انرژی وجود ندارد. و در هر صورت، به نظر می‌رسد تورم در سال آینده بدتر از امسال باشد.»

او افزود این بدان معناست که ارتباط بین فشار اقتصادی و حمایت افکار عمومی در مورد درگیری‌ها در اوکراین «واقعاً به بوته آزمایش گذاشته خواهد شد.»

در فرانسه، جایی که تورم در آن ۶.۲ درصد است – پایین‌ترین نرخ در ۱۹ کشور منطقه یورو، کارگران راه‌آهن و حمل‌ونقل، معلمان دبیرستان‌ها و کارکنان بیمارستان‌های دولتی به فراخوان سه‌شنبه هفته گذشته اتحادیه کارگران نفت برای افزایش حقوق و اعتراض به مداخله دولت در اعتصاب کارگران پالایشگاهی – که باعث کمبود بنزین شده است، واکنش مثبت نشان دادند.

چند روز بعد، هزاران رومانیایی در اعتراض به هزینه انرژی، غذا و سایر اقلام ضروری که به گفته سازمان‌دهندگان میلیون‌ها کارگر را به فقر می‌کشاند، به تظاهرات بخارست پیوستند.

در جمهوری چک، ماه گذشته جمعیت عظیمی با در دست داشتن پرچم در پراگ خواستار استعفای دولت ائتلاف طرفدار غرب شدند و از حمایت این کشور از تحریم های اتحادیه اروپا علیه روسیه انتقاد کردند. آنها همچنین دولت را به دلیل عدم اتخاذ تدابیر مورد نیاز برای کمک به خانوارها و مشاغل تحت فشار هزینه های انرژی مورد انتقاد قرار دادند.

در حالی که در هفته جاری تظاهرات دیگری در پراگ برنامه ریزی شده، این اقدامات تا کنون به تغییر سیاسی منجر نشده است، و ائتلاف حاکم کشور در جریان انتخابات این ماه، یک سوم کرسی های مجلس اعلای پارلمان را به دست آورد.

کارگران راه آهن انگلستان، پرستاران، کارگران بندر، وکلا و سایرین در ماه‌های اخیر اعتصاب‌های زنجیره‌ای را برای افزایش دستمزدها برگزار کرده‌اند که مطابق با تورم ۱۰.۱ درصدی در بالاترین سطح چهار دهه اخیر است.

قطارها در طی این اعتصاب‌ها متوقف شدند، در حالی که اعتصابات اخیرِ خلبانان لوفت هانزا در آلمان و سایر کارکنان خطوط هوایی و فرودگاه ها در سراسر اروپا – که به دنبال دستمزد بالاتر مطابق با تورم هستند، پروازها را مختل کرده است.

طرح محرک اقتصادی شکست خورده تراس، که شامل کاهش گسترده مالیات و دهها میلیارد پوند کمک برای قبوض انرژی خانوارها و مشاغل بدون برنامه روشنی برای پرداخت آن بود، نشان می دهد که دولت ها درگیرچه معضل پیچیده ای هستند.

سولدوت در این خصوص گفت آنها «فضای بسیار اندکی برای مانور دارند.» او افزود تا کنون، تنها جای شکرش باقیست که در ماه اکتبر در اروپا، فصل سرما ملایم تر از حد معمول بوده است، که به معنای تقاضای کمتر برای گاز به منظور گرم کردن خانه ها است.

اما او افزود: «با این حال، اگر ما در زمستان امسال با اختلال غیرمنتظره در تامین گاز در اروپا روبه‌رو شویم، احتمالاً شاهد افزایش بیشتر ناآرامی‌های داخلی، تهدید و بی‌ثباتی دولت‌ها خواهیم بود.»

نظر شما

صفحات اجتماعی انتخاب سردبیر آخرین اخبار کاریکاتور عکس روز