۲۸ شهریور ۱۴۰۱
کپی شد!

کنعانی خبر داد؛

میانجیگری عمان درخصوص مذاکرات رفع تحریم ها/ احتمال گفتگو در نیویورک

میانجیگری عمان درخصوص مذاکرات رفع تحریم ها/ احتمال گفتگو در نیویورک

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان با بیان این عمان درخصوص مذاکرات رفع تحریم های ایران میانجیگری می کند، از احتمال گفتگو درباره مذاکرات رفع تحریم ها در نیویورک در جریان سفر رئیس جمهور ایران به آمریکا خبر داد.

به گزارش نگاه نو، ناصر کنعانی سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران در نشست خبری با اصحاب رسانه، پاسخگوی سئوالات خبرنگاران شد.

کنعانی درباره تحولات اخیر در قفقاز جنوبی و درگیری‌های ارمنستان و جمهوری آذربایجان گفت: موضع واضح ایران در قبال تحولات در این منطقه بارها در سطوح مختلف بیان شده است. متاسفانه از روز سه‌شنبه گذشته شاهد آغاز درگیری مرزی دو کشور همسایه خود بودیم. ایران مبتنی بر سیاست همسایگی و تلاش برای کمک سازنده به حل و فصل بحران‌ها وارد عمل شد. در این ارتباط گفتگوی نخست وزیر ارمنستان با رئیس جمهور ایران انجام شد. بعد از آن گفتگوهای تلفنی وزیر امور خارجه با همتای آذربایجانی انجام شد.

آمادگی ایران برای پایان دادن به تنش‌ها در قفقاز جنوبی

ایران با سرعت عمل وارد شد و با تلاش‌های دیپلماتیک سعی کرد آتش بس صورت بگیرد. ما معتقد به ضرورت استفاده از رویکرد سیاسی برای پایان دادن به درگیری‌ها و کاهش تنش هستیم. معتقدیم که وجود اراده سیاسی در دو کشور و هم استفاده از چارچوب‌های منطقه می‌تواند به پایان دادن تنش‌ها کمک کند.

وی ادامه داد: راجع به اختلافات دوجانبه این دو کشور ما از همه ظرفیت‌های خود استفاده کرده‌ایم و به چارچوب‌های منطقه‌ای و بین‌المللی هم فکر می‌کنیم و در این ارتباط گفتگوهای خوبی هم میان ایران و کشورهای منطقه از جمله روسیه و ترکیه انجام گرفته است. ایران در کنار دیگر اعضای موثر در این چارچوب تبادل نظرهایی برای نشست ۳+۳ انجام داده و این تلاش را انجام خواهد داد.

ما در چارچوب اصولی خود به تنش‌ها نگاه می‌کنیم. تشدید تنش‌ها در منطقه قفقاز جنوبی منافع هیچ یک از کشورها را تامین نمی‌کند. گفتگوهای دو کشور و استفاده از ظرفیت‌های منطقه‌ای به ایجاد ثبات کمک خواهد کرد و برای ما چارچوب‌های منطقه‌ای یک اصل است. ما دامن زدن به تنش‌ها را به نفع دو کشور و ملت‌های منطقه نمی‌دانیم. هرگونه رویکرد خارج از این را ما تهدید می‌دانیم.

احتمال گفتگو درباره مذاکرات رفع تحریم‌ها در نیویورک

سخنگوی وزارت خارجه در خصوص سفر رئیس جمهور به نیویورک گفت: سفر جناب آقای رئیس جمهور برای مشارکت در ۷۷ امین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل انجام شده است. حضور آقای باقری، گفتگو کننده ارشد ایران، در ارتباط با همراهی هیئت عالی رتبه ایران است و برنامه مشخصی برای مذاکره در خصوص رفع تحریم‌ها تعریف نشده است. اما این فرصت برای تبادل نظر در خصوص مسائل دوجانبه و منطقه‌ای و بین‌المللی وجود دارد.

من احتمال گفتگو در خصوص مذاکرات رفع تحریم‌ها را رد نمی‌کنم. ایران هیچگاه میز مذاکره را ترک نکرده است. در حاشیه این نشست گفتگوهای جانبی با طرف‌های مذاکره کننده، یک احتمال است. برای ما روش سیاسی و استفاده از چارچوب‌های چندجانبه یک روش برای حل و فصل پرونده‌ها است. مجمع عمومی سازمان ملل یکی از این فرصت‌ها برای ایران است.

چشم انداز سفر رئیس جمهور به نیویورک

وی درباره دیدارهای احتمالی مقامات ایران و آمریکا گفت: هیچ گفتگوی دوجانبه با مقامات آمریکا در این سفر نخواهیم داشت. در حوزه مذاکرات هم به طور طبیعی ارتباطات در چارچوب قبلی از طریق اتحادیه اروپا ادامه دارد و هرگونه تحولی هم در همین چارچوب رخ خواهد داد.

کنعانی درباره چشم انداز سفر رئیس جمهور به نیویورک گفت: سفر رئیس جمهور به نیویورک به منظور شرکت در اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل است و امروز ایشان عازم شدند. ایران همواره از حضور در مجمع عمومی به عنوان فرصتی برای بیان دیدگاه‌های خودش استفاده کرده و رئیس جمهور هم دیدگاه‌ها و نقطه نظرات ایران درباره تحولات منطقه‌ای و جهانی را بیان خواهند کرد. در چارچوب این سفر برنامه‌های متنوعی تدارک دیده شده و دیدارهای دوجانبه‌ای صورت خواهد گرفت. نشست جمعی با اصحاب رسانه بین‌المللی انجام می‌شود و همچنین در نشست با نخبگان شرکت خواهند کرد. ایران از این نشست برای بیان دیدگاه‌های خود و همچنین دیدارهای دوجانبه استفاده خواهد کرد. ما هیچ موقع تریبون‌های مجامع بین‌المللی را ترک نکرده‌ایم.

شاهد همگرایی حماس و سوریه هستیم

کنعانی در خصوص روابط حماس و دولت سوریه گفت: دولت سوریه سال‌ها میزبان خوب و گرمی برای گروه‌های مقاومت فلسطینی بوده است. در نتیجه تحولات گذشته روابط میان حماس و سوریه دچار خلل شده بود. تحولات سال‌های اخیر نشان داد که تهدید اصلی برای ثبات و صلح منطقه‌ای رژیم صهیونیستی است و ما شاهد تغییر رویکرد تعداد قابل توجهی از کشورها در بازسازی روابط خود با سوریه بودیم. ایران و حزب الله لبنان تلاش‌های بسیاری در این زمینه انجام دادند و ما شاهد همگرایی حماس و سوریه هستیم. ایران این روند را تشویق کرده و از این روند حمایت می‌کند. همگرایی جریان‌های مختلف مثبت است.

اعلام آمادگی ایران برای حل و فصل بحراین بین تاجیکستان و قرقیزستان

وی در خصوص تنش‌ها بین تاجیکستان و قرقیزستان هم گفت: تاجیکستان و قرقیزستان دو کشور مهم در منطقه آسیا هستند. مناسبات ایران با دو کشور بسیار نزدیک است و در یکسال گذشته ما شاهد جهش خوبی در روابط با این دو کشور بودیم. متاسفانه ما شاهد افزایش تنش‌ها در این منطقه هستیم و ما اعلام آمادگی کردیم که در صورت نیاز طرف‌های متقابل کمک کنیم. متاسفانه قربانی شدن تعدادی از شهروندان دو طرف محل تاسف است. چارچوب‌های سیاسی بهترین روش برای حل و فصل این بحران است. در این ارتباط ما اعلام آمادگی کردیم و در صورتی که از سمت طرف‌های مقابل هم درخواستی صورت گیرد ما از هیچ کمکی دریغ نخواهیم کرد.

ایران از هیچگونه رخداد نظامی و درگیری افغانی-افغانی حمایت نمی‌کند

سخنگوی وزارت خارجه در خصوص افزایش تنش‌ها در افغانستان اظهار کرد: سیاست ایران سیاست کاملا روشنی است. از ابتدای تحولات سال گذشته ایران از مهمترین کشورهای منطقه بود که با نگاه به استقرار صلح و ثبات در افغانستان، ارتباط خودش را با تمام طرف‌ها برقرار کرد. آنچیزی که می‌تواند در راستای منافع ملت افغانستان باشد، رویکرد سیاسی و تلاش‌ها برای تشکیل یک دولت فراگیر در این کشور است.

ما از هیچگونه رخداد نظامی و درگیری افغانی-افغانی حمایت نمی‌کنیم و این درگیری را مخلل روند سیاسی می‌دانیم. ارتباط ما با تمام طرف‌های افغانستان برقرار است و رویکرد ما مبتنی بر کمک به ایجاد ثبات و آرامش است. برای ما مصحلت عمومی افغانستان یک اصل است.

مسئله ارسال رایگان سوخت به لبنان وجود ندارد

کنعانی درباره ارسال سوخت به لبنان اظهار کرد: روابط ایران و لبنان روابط دوستانه‌ای است و ایران همواره تلاش کرده در جهت کمک به رفع مشکلات لبنان نقش سازنده خودش را ایفا کند. ایران در همین چارچوب با این کشور در سطوح مختلف ارتباط دارد و گفتگوهایی صورت می‌گیرد. حمایت از دولت‌های دوست و کمک به رفع مشکلات اقتصادی آنها، بخشی از سیاست اصولی ایران است و ما گفتگوهایی انجام دادیم. ایران بر مبنای خواست دولت لبنان اعلام آمادگی کرد که راهکارهای کمک اقتصادی به لبنان را بررسی کند و در همین چارچوب گفتگوها ادامه دارد. ما حتما آمادگی داریم در چارچوب منافع دو جانبه و حل مشکلات لبنان به این کشور کمک کنیم.

گفتگوهای ما در خصوص تامین انرژی در قالب یک بسته در حال مذاکره است و مسئله ارسال رایگان سوخت وجود ندارد.

گسترش همکاری‌ها میان ایران و روسیه

وی در خصوص سفر هیئت اقتصادی روسی به ایران گفت: موضوع مناسبات میان ایران و روسیه همواره محل توجه بوده است. ما طی امروز و چند روز آینده میزبان هیئت اقتصادی و تجاری بزرگ از روسیه خواهیم بود. این هیئت شامل بیش از ۶۰ شرکت خصوصی و دولتی روسیه هستند و ده‌ها جلسه با مقامات و شرکت‌های ایرانی خواهند داشت. این هیئت‌ها در زمینه غذایی، کشاورزی، شیلات، مصالح ساختمانی، حمل و نقل و قطعات خودرو و … گفتگو خواهند کرد.

نتیجه آمدن این هیئت و برگزاری جلسات مختلف، عملا نتیجه یکسال تلاش‌های مشترک دو کشور در حوزه‌های متنوع است. ما معتقدیم که گسترش این مناسبات تامین کننده مصالح و منافع دو کشور است. ما اساسا در حوزه‌های همکاری‌های استانی هم به دلیل تلاش‌های گذشته، زمینه‌های بسیار خوبی برای همکاری شکل گرفته است. در مجموع ما فضای خوبی را در روند گسترش همکاری‌ها میان ایران و روسیه شاهد هستیم.

دستاوردهای ایران از اجلاس شانگهای

وی درباره دستاوردهای ایران از اجلاس شانگهای اظهار کرد: سفر آقای رئیسی به ازبکستان با دو هدف صورت گرفت. بخش اول مربوط به پاسخ به دعوت همتای ازبکستانی بود. ملاقات با همتای ازبکستانی صورت گرفت. ما بر مبنای اراده سیاسی دو کشور برای گسترش روابط شاهد بودیم و در پایان مذاکرات ما شاهد امضای ۱۷ سند همکاری در حوزه های مختلف بودیم.

بخش دوم مربوط به مشارکت ایشان در ۲۲ امین نشست سران سازمان شانگهای بود. ایران در این سفر سند روند عضویت و تعهدات خود در این سازمان را امضا کرد. نشست‌های جانبی هم حائز اهمیت بود. دیدارهای رئیس جمهور با همتایان خارجی خودش هم صورت گرفت. این سفر، سفر بسیار موفقی در مناسبات ایران هم با کشور ازبکستان و هم با سازمان شانگهای بود.

واکنش به مداخلات آمریکایی‌ها در موضوعات داخلی ایران

کنعانی در خصوص واکنش مقامات آمریکایی به درگذشت مهسا امینی اظهار کرد: ما هرگونه اظهارات مداخله جویانه مقامات آمریکایی در موضوعات داخلی ایران را رد می‌کنیم. دولت آمریکا اگر نگران است محاصره غیرقانونی چند دهه‌ای خودش علیه ملت ایران را بردارد و از سیاست‌های خودش دست بردارد. ایران اینگونه اظهارات را غیر مفید می‌داند و توصیه می‌کند که دولت آمریکا به موضوعات داخلی خود بپردازند.

میانجی گری عمان در خصوص مذاکرات رفع تحریم‌ها

وی درباره میانجی گری عمان در خصوص مذاکرات رفع تحریم‌ها گفت: گمانه زنی‌های خبری را در خصوص کانال‌های موازی نمی‌توانم تایید کنم. روند مذاکرات چارچوب مشخص و معینی دارد و در همان چارچوب هم ادامه پیدا خواهد کرد. کشورهای مختلف با حسن نیت تلاش کردند نقش سازنده‌ای را برای نزدیک کردن دیدگاه‌های طرف‌های مختلف ایفا کنند و ایران از این کمک‌های دیپلماتیک استفاده کرده و خواهد کرد.

آخرین اقدامات وزارت خارجه برای استرداد سران تروریست‌ها در کشورهای مختلف

سخنگوی وزارت خارجه در خصوص آخرین اقدامات این وزارت خانه برای استرداد سران تروریست‌ها در کشورهای مختلف گفت: پذیرش گروه‌های تروریستی به ویژه گروه‌های شناسنامه دار، اساسا خلاف و مغایر با سیاست‌های دوستانه دوجانبه کشورها است. ایران اقدام برخی از کشور در پذیرش و میزبانی از گروه‌های تروریستی را اقدامی مغایر با حقوق بین‌المللی می‌داند. در حوزه درخواست قرمز برای اعاده تروریست‌ها، روند شناخته شده‌ای است. آنچیزی که مرتبط با ایران است، کشور ما برای استفاده از چارچوب‌های قانونی برای رفع تهدید دریغ نمی‌کند و از حقوق خودش چشم پوشی نمی‌کند. علی رغم اینها کشورهایی هستند که به مسئولیت‌های بین‌المللی و دو جانبه خودشان پایبند نیستند.

استفاده از چارچوب‌های منطقه‌محور برای تقویت ثبات و آرامش در منطقه

کنعانی درباره تنش‌های منطقه‌ای گفت: ایران معتقد است آنچیزی که می‌تواند به تقویت ثبات و آرامش در منطقه کمک کند، استفاده از چارچوب‌های منطقه محور است. کشورهای منطقه بر اساس منافع مشترک با یکدیگر مشورت کنند و از ظرفیت‌های منطقه‌ای برای کاهش تنش‌ها استفاده کنند.

در رابطه با موضوع مرگ ملکه، بر اساس عرف دیپلماتیک عمل کردیم

وی در خصوص واکنش ایران به مرگ ملکه انگلیس اظهار کرد: طرف ایرانی در رابطه با این موضوع، در مناسبت‌های مشابه بر اساس عرف رایج دیپلماتیک عمل کرده است. به طور طبیعی مناسبات میان کشورها در خلا شکل نمی‌گیرد و مبتنی بر چارچوب‌های دوجانبه است. ما در این زمینه بر اساس نزاکت دیپلماتیک عمل کردیم و امیدواریم در آینده ما شاهد بهبود روابط باشیم.

نظر شما

صفحات اجتماعی انتخاب سردبیر آخرین اخبار کاریکاتور عکس روز