۹ شهریور ۱۴۰۱
کپی شد!

اختصاصی نگاه نو؛

سعه صدر عراق/جریانهای بازنده و برنده رویدادهای اخیر

سعه صدر عراق/جریانهای بازنده و برنده رویدادهای اخیر

رویدادهای عراق با تمامی تلخی و هزینه هایی که برای شهروندان عراقی داشت اما با نتیجه ای غیر منتظره و آرام پایان یافت.

به گزارش نگاه نو، هر چند هنوز بحران سیاسی در عراق ادامه دارد و به گونه ای است که هر رویداد سیاسی در این کشور را می‌توان به یک آرامش قبل از توفان تفسیر کرد.

بنظر می رسد برگزاری انتخابات زودهنگام و تشکیل یک دولت قوی بدون حضور مصطفی الکاظمی و توافق تمامی جریان های سیاسی بر سر یک ساختار جدید سیاسی و تحمل دیدگاه های مختلف بهمراه متوسل شدن به گفتگو برای حل بحران و برون رفت از بن بست سیاسی تا اندازه ای می‌تواند شرایط ثبات و آرامش را به عراق بازگرداند.

اما عراق بعد از رویدادهای دو روز گذشته عراقی جدید و و با تجربه های بسیار مهم و نیز پیام های جدیدی است.

جریان های برنده رویدادهای اخیر عراق

 حشد شعبی

مهمترین برنده رویدادهای عراق حشد شعبی بود که به هیچ وجه با وجود قدرت و توانمندی نظامی، پشتوانه مردمی و سیاسی که از آن برخوردار بود وارد این درگیری نشد و حتی در سطح بیانیه سیاسی نیز از هیچ گروهی جانبداری نکرد تا آنجا که مقتدا صدر در کنفرانس مطبوعاتی خود از حشد شعبی قدردانی کرد.

موضوعی که آمریکایی ها و رژیم صهیونیستی روی آن حساب باز کرده بودند. انها به دنبال کشاندن حشد شعبی به درگیری های داخلی و بعد از آن فراهم کردن زمینه ای برای تخریب و خلع سلاح آن بودند. تا آنجا که یک فعال صهیونیستی بعد از رویدادهای دیروز که در آن عده اندکی تصاویر ابومهدی المهندس را تخریب کردند در توییتی نوشت این همان لحظه ای بود که ما مدت ها منتظر آن بودیم.

 ارتش و نیروهای امنیتی عراق

رفتار و رویکرد ارتش و نیروهای امنیتی عراق در برابر تظاهرات کنندگان حتی گروه‌های مسلح به گونه‌ای بود که تحسین افکار عمومی و جریانهای سیاسی عراق و حتی خود صدر را به دنبال داشت.

ارتش عراق و نیروهای امنیتی ثابت کرد که تنها به دنبال حفظ امنیت کشور و جان شهروندان است و حتی از یک گلوله در برابر تظاهرات کنندگان و افراد مسلح استفاده نکرد.

خویشتنداری نیروهای امنیتی و ارتش عراق نشان داد که که این ساختار وارد یک مرحله جدید از تکامل رفتاری و سیاسی شده است.

 چارچوب هماهنگی شیعی

چارچوب هماهنگی شیعی با تمام پشتوانه مردمی و سیاسی و نیز اکثریت بیت شیعی و حتی استفاده از راهکار خیابان در اقدامی با درایت خواستار ادامه فرایند گفتگو شد. این رویکرد نتیجه درایت و درک مناسب از پشت پرده ها و عوامل ناآرامیهای چند ماه گذشته عراق است.

افکار عمومی عراق

مردم عراق با آنکه تجربه تلخی همراه با شرایط سخت اقتصادی و خلاء سیاسی. را تجربه می کنند اما در این آزمون موفق شدند دشمن واقعی را تمیز دهند و هرگز وارد درگیری داخلی نشدند.

اما بازندگان تحولات عراق کسانی بودند که روی درگیری خونین داخلی و اختلاف بیت شیعی حساب باز کرده بودند. آنها امید داشتند تا شرایط عراق به دوران اعتراضات تشرینی ها باز گردد.

شبکه‌های رسانه‌ای عربستان مانند العربیه و الحدث که در اعتراضات گذشته تقریباً مدیریت را به نفع خود برعهده گرفتند این بار نتوانستند سناریوهای خود را اجرایی کنند. سناریویی که مبتنی بر تخریب حشد شعبی و حتی متهم کردن آن به تیراندازی به سوی معترضین بود.

این سناریو درباره ایران نیز قرار بود برنامه ریزی شود تا در کمترین سطح نتایج موضوع اربعین و همایش بزرگ اربعین تحت تاثیر قرار گیرد.

اگرچه اقدام و سخنرانی صدر در نوع خود اقدامی بی‌نظیر بود اما باید پذیرفت که آنچه که عراق را از یک جنگ داخلی نجات داد در کنار شجاعت و سخنان مقتدی، سعه صدر شهروندان عراقی و تمامی جریان های سیاسی این کشور بود.

نظر شما

صفحات اجتماعی انتخاب سردبیر آخرین اخبار کاریکاتور عکس روز