۱ شهریور ۱۴۰۱
کپی شد!

جدیدترین تحولات عراق؛

تحصن دوباره طرفداران جریان صدر این بار مقابل شورای عالی قضایی

تحصن دوباره طرفداران جریان صدر این بار مقابل شورای عالی قضایی

آشوبگران حامی مقتدی صدر، پیش از ظهر امروز به سوی ساختمان شورای عالی قضایی عراق در منطقه سبز حرکت کرده و دست به اعتراض علیه این عالی‌ترین نهاد قضایی عراق زدند، امری که منجر به تعطیلی فعالیت های این نهاد شد.

به گزارش نگاه نو به نقل از موازین نیوز، آن‌ها شروع به برپایی چادرها کرده‌اند تا تحصن خود را در اطراف ساختمان شورا آغاز کنند. حامیان مقتدی صدر در راستای خواسته او، از شورای عالی قضایی می‌خواهند تا پارلمان را منحل کند. موضوعی که طبق قانون اساسی به هیچ وجه در رستای اختیارات این شورا نیست. تجمع کنندگان همچنین تصاویر مقتدی صدر را به همراه داشتند.

تعطیلی فعالیت شورای عالی قضایی

در پی این اقدام طرفداران جریان صدر، شورای عالی قضایی عراق فعالیتهای خود را تا اطلاع ثانوی تعطیل کرد.

چارچوب هماهنگی شیعی: گفتگو نمی کنیم

چارچوب هماهنگی نیروهای سیاسی شیعه مخالفت خود با پذیرش هر نامه از سوی جریان صدر یا دعوت برای گفت وگوی مستقیم را رد کرد و آن را مشروط به عقب نشینی از اشغال نهادهای قانونی حکومت و بازگشت به صف نیروهای معتقد به راه های مسالمت آمیز دموکراتیک دانست.

تعویق سفر الکاظمی به مصر

در پی تحصن طرفداران جریان صدر در شورای عالی قضایی عراق، مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق سفر خود را به مصر به تعویق انداخت.

نخست وزیر عراق همچنین خواستار برگزاری فوری جلسه سران همه تشکل‌های سیاسی عراق برای اجرای نتایج نشست گفت‌وگوی ملی و کاهش بحران در کشور شد.

طبق قانون اساسی عراق، برای انحلال پارلمان دو راه وجود دارد، یا اینکه دو سوم نمایندگان رأی به انحلال بدهند، یا نخست‌وزیر چنین درخواستی را به ریاست‌جمهوری ببرد و موافقت وی را بگیرد. از این رو مقتدی صدر هیچ راه قانونی برای انحلال پارلمان نمی‌بیند و در اقدامی عجیب از شورای عالی قضایی خواسته تا این کار را انجام دهد.

در مقابل شورای عالی قضایی در ۲۴ مرداد ماه در بیانیه‌ای گفت که قدرت انحلال مجلس نمایندگان را ندارد و از همه احزاب خواست که قوه قضائیه را وارد خصومت‌ها و رقابت‌های سیاسی خود نکنند.

تحصن حامیان مقتدی صدر در مقابل شورای عالی قضایی برای اصرار به خواسته غیرقانونی خود در حالی است که آن‌ها از تاریخ هشتم مرداد ماه در یورش به منطقه سبز پارلمان را اشغال کردند و مدتی است که از ساختمان پارلمان خارج شده و در محوطه اقدام به تحصن کرده‌اند.

عجیب‌تر اینکه تجمع امروز در حالی است که پیش از این «محمد صالح العراقی» چهره نزدیک به سید مقتدی صدر گفته بود با وجود آنکه خواستار اجرای اصلاحات در قوه قضائیه شده‌ایم اما این قوه و مقر آن خط قرمز است. شخص مقتدی صدر نیز از حامیانش خواسته بود تا علیه «فائق زیدان» رئیس شورای عالی قضایی عراق و این شورا شعار ندهند.

پس از بی‌نتیجه ماندن روند تشکیل دولت جدید عراق پس از انتخابات ۲۰۲۱، طی ده ماه گذشته، اخیرا «الاطار التنسقی» (چارچوب هماهنگی) ائتلاف متشکل از احزاب شیعه که فراکسیون بزرگتر پارلمان هستند، اقدام به معرفی «محمد شیاع السودانی» به عنوان نامزد منصب نخست‌وزیری کرد تا امیدها در عراق جهت تشکیل دولت و حل مشکلات روی زمین مانده، زنده شود؛ اما اقدام جریان صدر در اشغال ساختمان پارلمان، بار دیگر عراق را وارد بن‌بست سیاسی کرد.

جریان صدر در حالی که از پارلمان نیز استعفا داده و هیچ ابزار قانونی برای پیش‌برد خواسته‌های خود ندارد، همچنان به تحصن خود در منطقه سبز و بیرون از ساختمان پارلمان ادامه می‌دهد تا مانع تشکیل دولت جدید شود.

مقتدی صدر و حامیان وی در حالی به عدم تبعیت از روند قانونی اصرار دارند که تاکنون جریان حکمت ملی عراق و جنبش عصائب اهل الحق از او خواسته‌اند تا در یک مناظره تلویزیونی زنده شرکت کند، اما هنوز پاسخی از سوی مقتدی صدر داده نشده است. همزمان او از گفت‌و‌گو و مذاکره نیز طفره می‌رود و در نشستی که در تاریخ ۲۵ مرداد با حضور نخست وزیر، رئیس‌جمهور، رئیس پارلمان، نماینده سازمان ملل و رهبران احزاب مختلف تشکیل شده بود حضور نیافت و اعلام کرد که هیچ ارزشی برای چنین نشست‌هایی قائل نیست.

نظر شما

صفحات اجتماعی انتخاب سردبیر آخرین اخبار کاریکاتور عکس روز