۳۱ مرداد ۱۴۰۱
کپی شد!

در گزارشی اعلام شد؛

جزئیات اختلاف مواضع احزاب عراقی/ نافرمانی مدنی گزینه بعدی صدر

جزئیات اختلاف مواضع احزاب عراقی/ نافرمانی مدنی گزینه بعدی صدر

رهبر جریان صدر عراق طرف های مذاکره در عراق را از موضع خود آگاه کرد و گفت: هیچ مخالفتی با مذاکره ای که نخست وزیر خواستار آن شده نداریم، اما به شرط آنکه مذاکره علنی باشد.

به گزارش نگاه نو، به نظر می رسد خواسته صدر از سوی دیگر طرف های مذاکره قابل اجرا نیست. آنها معتقدند که بحران سیاسی کشور نیازمند مذاکرات و گفتگوهای واقعی و به دور از هیاهوی رسانه ای است.

موضع احزابی که در گفتگوی ملی شرکت کرده اند، در مسئله انحلال پارلمان و اجرای انتخابات زودهنگام با مواضع صدر متضاد نیست، اما اختلاف نظر درباره شیوه عملی شدن آن است.

به نظر می رسد که جریان صدر مایل به انحلال پارلمان از طریق دستگاه قضایی و بدون تشکیل دولت موقت است. این مسئله ای است که چارچوب هماهنگی شیعی و احزاب دیگر آن را در تعارض با قانون اساسی می دانند.

به موجب قانون اساسی عراق، پارلمان فقط در صورتی می تواند منحل شود که اعضا خود به انحلال آن رای دهند. پس از آن نیز باید دولتی موقت با اختیارات کامل ، نه دولت موقت با اختیارات محدود، مقدمات انتخابات زودهنگام را فراهم کند.

اکنون همه منتظر روز آخر ماه میلادی جاری هستند که موعد تعیین شده از سوی شورای عالی قضایی برای بررسی درخواست جریان صدر مبنی بر انحلال پارلمان مطابق با حکم قضایی یا به دستور نخست وزیر یا رئیس جمهور است.

به گفته منابعی در جریان صدر، نافرمانی مدنی گزینه بعدی این حزب در صورت ادامه بحران و بسته شدن راه های مذاکره و توافق میان احزاب است.

العالم

نظر شما

صفحات اجتماعی انتخاب سردبیر آخرین اخبار کاریکاتور عکس روز