۱۸ بهمن ۱۴۰۱
کپی شد!

در گزارشی اعلام شد؛

در سفر سرگئی لاوروف به عراق چه گذشت؟

در سفر سرگئی لاوروف به عراق چه گذشت؟

سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه در سفرش به بغداد با مسئولان عراقی موضوعات مختلفی را مورد رایزنی قرار داد.

به گزارش نگاه نو،«محمد شیاع السودانی»، نخست وزیر عراق روز گذشته میزبان «سرگی لاوروف»، وزیر خارجه روسیه بود.

براساس بیانیه نخست وزیری عراق، لاوروف در این دیدار سلام «ولادیمیر پوتین»، رئیس جمهور روسیه به السودانی را ابلاغ و تمایل روسیه برای تداوم روابط دوجانبه بین دو کشور و توسعه آن در زمینه‌های مختلف را اعلام کرد.

وی بر اهتمام روسیه به امنیت و ثبات عراق تاکید و تلاش‌های عراق در مبارزه با تروریسم و نقش پیشگام آن در کاهش تنش‌ها در منطقه را تحسین کرد.

نخست وزیر عراق نیز در این دیدار اهتمام عراق به تداوم روابط با دوستان را ابراز داشت و بیان کرد که دولت در زمینه روابط خارجی با توجه به منافع متقابل و شراکت پایدار اقدام می‌کند.

در این دیدار بر تقویت و تداوم ارتباط و هماهنگی اطلاعات بین دو کشور در زمینه مبارزه با تروریسم و افراط گرایی تاکید شد.

رایزنی حلبوسی با لاوروف

«محمد الحلبوسی»، رئیس پارلمان عراق با «سرگی لاوروف»، وزیر امور خارجه روسیه و هیئت همراه وی دیدار کرد.

دو طرف در این دیدار درباره مناسبات دوجانبه و راهکارهای همکاری در زمینه‌های مختلف از جمله امنیت غذایی و مبارزه با تروریسم رایزنی کردند.

محمد الحلبوسی در این دیدار بر تمایل عراق به تداوم روابط با کشورهای دوست و تلاش از طریق نهادهای قانونگذار برای بازیابی ثبات و امنیت جهانی تاکید کرد.

از سوی دیگر، وزیر امور خارجه روسیه ضمن تاکید بر تمایل مسکو برای همکاری با بغداد در همه زمینه‌ها، مجددا از دعوت رئیس دومای روسیه از الحلبوسی برای سفر به مسکو خبر داد و وی هم قول داد در نزدیک‌ترین زمان ممکن به این دعوت پاسخ عملی بگوید.

تاکید رئیس جمهور عراق بر تحکیم روابط دوجانبه

«عبداللطیف رشید»، رئیس جمهوری عراق در استقبال از «سرگی لاوروف»، وزیر امور خارجه روسیه در کاخ بغداد بر اهمیت تحکیم ثبات از طریق راهکارهای مسالمت‌آمیز و گفتگوی سازنده تاکید کرد.

دو طرف در این دیدار درباره راهکارهای تقویت روابط دوجانبه، چشم‌اندازهای همکاری میان دو کشور و تازه‌ترین تحولات و رخدادهای منطقه‌ای و بین‌المللی رایزنی کردند.

رئیس جمهوری عراق با اشاره به اهمیت ارتقای همکاری اقتصادی فیمابین، بر لزوم حمایت و توسعه روابط راهبردی و اساسی دو کشور و تحکیم ثبات از رهگذر راهکارهای مسالمت‌آمیز و گفتگوهای سازنده تاکید کرد.

وی با اشاره به لزوم هماهنگی و رایزنی درخصوص مسائل مورد اهتمام مشترک برای تقویت امنیت و صلح در منطقه و جهان، از مواضع روسیه در حمایت از عراق در جنگ علیه تروریسم و تلاش برای صیانت از امنیت کشور تقدیر کرد.

عبداللطیف رشید با تاکید بر عمق روابط عراق و روسیه، اعلام کرد: مردم عراق طی ده‌های گذشته از جنگ و خشونت رنج‌ها کشیده‌اند اما اکنون وضعیت در همه شهرهای عراق امن و باثبات است.
وی با اشاره به استقبال و حمایت جامعه جهانی از دولت عراق در تلاش برای تحکیم امنیت و ثبات و بهبود وضعیت خدمات‌رسانی، تاکید کرد: عراق در تلاش برای برقراری روابط متوازن با همه کشورهای جهان در راستای تحقق منافع مشترک است.

رئیس جمهوری عراق در پایان اظهار داشت: برنامه دولت تشویق‌کننده ایجاد ارتباط و همکاری با همه کشورهاست.

از سوی دیگر، لاوروف با تمجید از موضع عراق در گفتگو و پرهیز از بحران‌ها و مقدم شمردن گزینه صلح به جای جنگ‌ها، بر حمایت مسکو از بغداد تاکید کرد.
وی اظهار داشت: روسیه خواهان تقویت روابط میان دو کشور و گسترش چارچوب‌های همکاری در زمینه‌های اقتصادی، نظامی و بازسازی زیرساخت‌هاست.

نظر شما

صفحات اجتماعی انتخاب سردبیر آخرین اخبار کاریکاتور عکس روز