۱۹ مرداد ۱۴۰۱
کپی شد!

وزیر دفاع ونزوئلا اعلام کرد؛

ونزوئلا و کلمبیا به روابط نظامی با یکدیگر روی می آورند

ونزوئلا و کلمبیا به روابط نظامی با یکدیگر روی می آورند

وزیر دفاع ونزوئلا اعلام کرده است که قصد دارد مجددا با کشور همسایه خود کلمبیا که چند سالی با یکدیگر دشمن شده بودند، روابط نظامی برقرار کنند.

به گزارش نگاه نو، «ولادیمیر پادرینو» وزیر دفاع ونزوئلا روز گذشته (سه‌شنبه) از تصمیم برای برقراری روابط دوستانه با دشمن دیرینه این کشور یعنی کلمبیا خبر داد و گفت که ونزوئلا به دنبال برقراری مجدد روابط نظامی با همسایه خود کلمبیا است.

خبرگزاری رویترز در این خصوص نوشت، پس از سال‌ها درگیری میان کلمبیا و ونزوئلا، وزیر دفاع کاراکاس گفته است که کشورش قصد دارد تا مجدداً روابط نظامی را با همسایه‌اش کلمبیا برقرار کند.

طبق این گزارش، پادرینو گفت که دستورالعمل‌هایی را از «نیکلاس مادورو» رئیس‌جمهور ونزوئلا برای برقراری تماس با «ایوان ولاسکز» وزیر دفاع کلمبا دریافت کرده است تا «مجدداً روابط نظامی را برقرار کنند».

طبق گزارش حساب کاربری توییتری وزارت دفاع ونزوئلا، کاراکاس به دنبال برقراری مجدد روابط نظامی با کلمبیا است. وزارت دفاع کلمبیا به درخواست رویترز برای اظهارنظر درباره این خبر پاسخ نداده است.

طبق این گزارش،‌ پس از آن که کاراکاس به طور کامل روابط خود را با کلمبیا در سال ۲۰۱۹ قطع کرد و دلیل آن تلاش مخالفان ونزوئلا تحت حمایت آمریکا برای انتقال کمک‌های انساندوستانه از کلمبیا به ونزوئلا بود که کاراکاس آن را تهاجم بوگوتا می‌دانست، هم‌اکنون دو کشور در فرایند ترمیم روابط دیپلماتیک قرار دارند.

بر اساس گزارش رویترز، ممیزی در سال ۲۰۲۱ از سوی آژانس توسعه بین‌المللی ایالات متحده (USAID) نشان داد که تلاش‌های امدادرسانی دولت ترامپ در راستای همسویی با اصول بشردوستانه برنامه‌ریزی نشده بود.

در تاریخ ۲۸ ژوئیه، دولت جدید کلمبیا و ونزوئلا اعلام کردند که پس از سال‌ها عدم روابط دیپلماتیک، سفرایی را برای پایتخت‌های دو کشور منصوب خواهند کرد و برای تقویت امنیت در امتداد مرز مشترک خود تلاش می‌کنند.

کلمبیا و ونزوئلا با یکدیگر یک مرز زمینی به طول ۲۲۱۹ کیلومتر با دهها گذرگاه غیرقانونی به اشتراک دارند و فعالیت‌هایی مانند قاچاق سوخت و مواد غذایی و همچنین قاچاق مواد مخدر در این مسیرها صورت می‌گیرد. پیش از این، مقامات کلمبیایی و ونزوئلا به خاطر نبود امنیت یکدیگر را مقصر جلوه می‌دادند.

بر اساس این گزارش، با این حال، «گوستاوو پترو» رئیس جمهور چپگرای تازه منصوب شده کلمبیا، قبلاً تمایل خود را برای ایجاد مجدد و عادی سازی گذرگاههای مرزی اعلام کرده است.

نظر شما

صفحات اجتماعی انتخاب سردبیر آخرین اخبار کاریکاتور عکس روز