۲۸ تیر ۱۴۰۱
کپی شد!

وندی شرمن:

جهان به نفت ایران نیاز دارد/ فرصت توافق با ایران هنوز وجود دارد

جهان به نفت ایران نیاز دارد/ فرصت توافق با ایران هنوز وجود دارد

قائم‌مقام وزیر امور خارجه ایالات متحده آمریکا در یک مصاحبه با «باربارا اسلاوین»، مدیر ابتکار آینده ایران و یکی از اعضای ارشد غیر مقیم شورای آتلانتیک، در خانه بین‌المللی دانشجویان (ISH) بیان کرد که توافق هسته‌ای ایران موسوم به برجام هنوز از بین نرفته است.

به گزارش نگاه نو، وبگاه «واشنگتن دیپلمات» نوشت: مذاکرات برای احیای توافق هسته‌ای ایران با قدرت‌های جهانی که در سال ۲۰۱۵ امضا شد، از فوریه تاکنون ادامه دارد بدون اینکه نشانه‌ای مبنی بر دستیابی به توافق جدیدی وجود داشته باشد. اما شرمن معتقد است که هنوز فرصتی وجود دارد.

او در سخنان خود با طرح این ادعا که حصول نتیجه به نفع ایران است توضیح داد: «تحریم‌ها کاهش خواهد یافت. آن‌ها اقتصاد خود را بهبود می‌بخشند و نفت خود را دوباره می‌فروشند و جهان به نفت آن‌ها نیاز دارد. بنابراین آن‌ها می‌توانند قیمت خوبی برای نفت خود بگیرند. همه این‌ها به نفع آن‌هاست که این کار را انجام دهند، اما آن‌ها در رسیدن به اجماع مشکل دارند. اتحادیه اروپا، فرانسوی‌ها، آلمانی‌ها و انگلیسی‌ها که بر سر این توافق مذاکره کرده‌اند، همراه با روسیه و چین، همه خواهان این توافق هستند.»

این در حالی است که بارها مقامات ایرانی تاکید کرده‌اند که جمهوری اسلامی ایران برای رسیدن به توافقی قوی و پایدار مصمم است و هرگز از راه دیپلماسی فاصله نخواهد گرفت.

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران در مصاحبه با روزنامه ایتالیایی «لارپوبلیکا» درباره مذاکرات هسته‌ای گفت: «دولت جدید ایران مذاکرات جدی با همتایان خود در مورد موضوع هسته‌ای انجام داده است. ما به پیش‌نویسی رسیدیم که ۹۰ درصد آن با موافقت ۴ + ۱ و همچنین آمریکایی‌ها همراه است. ما برای لغو تحریم‌ها با آمریکایی‌ها در تماس هستیم. آن‌ها از طریق اتحادیه اروپا و وزرای خارجه برخی کشورها در حال رایزنی هستند. هم در پیش نویس و هم در ایده‌هایی که مطرح شده، پیشرفت زیادی حاصل شده است. فکر نمی‌کنم این مطلب درست باشد که بگوییم در دوحه شکستی رخ داد. پیشرفت وجود دارد، اما مسائل دیگری نیز وجود دارد که باید به آن‌ها پرداخته شود.»

ایران و آمریکا در مذاکراتی که در دوحه و با میانجی‌گری انریکه مورا، معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا برگزار شد درباره توافق هسته‌ای برجام به صورت غیر مستقیم گفت‌وگو کردند. پس از پایان این دوره از مذاکرات طرف آمریکایی با طرح این ادعا که ایران خواسته‌های فرابرجامی دارد اظهار داشت که مذاکرات به نتیجه نرسیده است. اما بارها مقامات ایران تاکید کردند که این آمریکا بود اول از برجام خارج شد و تعهداتش را زیر پا گذاشت.

وزیر امور خارجه کشورمان پیشتر توضیح داده بود که ایران هرگز خواست‌های فرابرجامی نداشته است: «برخلاف برخی ادعاهای رسانه‌ای طرف آمریکایی ما هیچگونه مطالبات زیاده خواهانه‌ای نداریم. ما هیچگونه مطالبات فرابرجامی مورد ادعای آمریکا را نداریم. مطالبات ما کاملا در چهارچوب توافق سال ۲۰۱۵ است. مطالبه ی ما زیاده خواهانه نیست اما در مسیر اخذ تضمین‌ها آمریکا باید متعهد باشد که ایران از مزایای کامل توافق سال ۲۰۱۵ برخوردار خواهد بود. این چیزی است که تاکنون طرف آمریکایی نتوانسته ما را نسبت به تحقق آن مطمئن بکند.»

نظر شما

صفحات اجتماعی انتخاب سردبیر آخرین اخبار کاریکاتور عکس روز