۲۶ تیر ۱۴۰۱
کپی شد!

فیصل بن فرحان:

ائتلاف منطقه ای با اسرائیل وجود ندارد

ائتلاف منطقه ای با اسرائیل وجود ندارد

«فیصل بن فرحان» وزیر امور خارجه عربستان سعودی روز گذشته (شنبه) در حاشیه نشست جده تاکید کرد که چیزی به اسم «ناتوی عربی» وجود ندارد و صحبتی درباره ایجاد ائتلاف منطقه‌ای با رژیم صهیونیستی مطرح نیست.

به گزارش نگاه نو به نقل از «روسیا الیوم»، بن فرحان در نشستی خبری تصریح کرد: «صحبتی درباره ائتلاف منطقه‌ای در خلیج [فارس] با اسرائیل وجود ندارد؛ اگر هم چنین صحبتی وجود داشته باشد، عربستان در هیچ گفت‌وگویی [درباره آن] شرکت نخواهد کرد».

وزیر خارجه سعودی افزود: «هرگز هیچ نوع همکاری نظامی یا فنی با اسرائیل مطرح نشده است؛ نمی‌دانم این اخبار از کجا آمده‌اند. نه در طی نشست [جده] و نه قبل از آن چنین چیزی مطرح نشد و مورد بررسی قرار نگرفت».

وی تاکید کرد: «چیزی به نام ناتوی عربی وجود ندارد و این موضوع نیست، اما پادشاهی عربستان سعودی نزدیک به پنج سال پیش پیشنهاد تشکیل یک سیستم دفاعی مشترک عربی را ارائه کرد».

بن فرحان درباره هدف و موضوع نشست روز گذشته در عربستان خاطرنشان کرد: «در نشست جده که با حضور سران آمریکا، مصر، اردن، عراق و کشورهای شورای همکاری خلیج فارس برگزار شد، بر موضوع شراکت با واشنگتن تمرکز شده بود».

وزیر امور خارجه سعودی درباره تنش روابط میان واشنگتن و ریاض هم گفت: «شراکت ما با آمریکا قدیمی، پابرجا و مستمر است».

پیش از این نیز بن فرحان گفته بود که اقدام این کشور در لغو محدودیت پرواز برای شرکت‌های هواپیمایی رژیم صهیونیستی ارتباطی به روابط با این رژیم ندارد.

با وجود آنکه مقامات ریاض اخبار مبتنی بر ایجاد ائتلاف منطقه‌ای علیه ایران و یا شراکت با رژیم صهیونیستی را رد می‌کنند، «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا روز گذشته طی سخنرانی در نشست جده اتهامات خود علیه تهران را تکرار کرد.

نظر شما

صفحات اجتماعی انتخاب سردبیر آخرین اخبار کاریکاتور عکس روز