۱ تیر ۱۴۰۱
کپی شد!

سفیر سوریه در روسیه:

عملیات نظامی ترکیه در شمال سوریه ناقض توافقات آستانه است

عملیات نظامی ترکیه در شمال سوریه ناقض توافقات آستانه است

سفیر سوریه در روسیه امروز چهارشنبه در مصاحبه اختصاصی با روزنامه «ایزوستیا» اعلام کرد که عملیات نظامی ترکیه در شمال سوریه ناقض «توافقات آستانه» است.

به گزارش نگاه نو، «ریاض حداد» سفیر سوریه در روسیه امروز چهارشنبه در مصاحبه اختصاصی با روزنامه «ایزوستیا» اعلام کرد که گزارش برخی رسانه‌های خارجی مبنی بر خروج نظامیان روسیه از مناطق عین العرب و تل رفعت در شمال سوریه به منظور شرکت در عملیات نظامی ویژه محافظت از مردم دونباس، با واقعیت مطابقت ندارد.

ریاض حداد به این روزنامه توضیح داد: «با اطمینان کامل می‌توانم بگویم که تمامی اخبار نادرستی که درباره خروج اجباری روسیه از سوریه به دلیل ادامه درگیری‌های نظامی در اوکراین منتشر می‌شود، همگی ساخته و پرداخته عوامل متخاصم هستند و این اطلاعات واقعیت نداشته و درست نیست.»

به گفته سفیر، جزییات تحرکات نظامی طرف‌های سوری و روسی در سوریه تنها از سوی مقامات بلندپایه نظامی دو کشور مشخص می‌شود. در این رابطه، آنها در هماهنگی کامل با یکدیگر به گونه‌ای عمل میکنند که در خدمت اهداف مشترک به منظور نابودی گروه‌های تروریستی مسلح و حفظ امنیت و ثبات در مناطق مختلف سوریه باشند.

سفیر سوریه در روسیه در پاسخ به سئوال دیگری، تاکید کرد که گام‌هایی که ترکیه برای اشغال سرزمین‌های جدید در مناطق شمالی سوریه می‌خواهد بردارد، کاملاً مغایر با تمامی هنجارها و قوانین بین‌المللی و همچنین تعهدات رژیم ترکیه، اعم از توافق‌نامه آستانه، سوچی و مسکو است. به گفته وی، بنابراین، دولت سوریه حق دارد با تمام ابزارهای قانونی در برابر حملات ترکیه به حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه مقابله کند.

پیش از این روزنامه ترکیه‌ای «حریت» به نقل از منابع خبری خود گزارش داد که عملیات نظامی ترکیه در مناطق شمالی سوریه ممکن است پس از پایان عملیات ترکیه در شمال عراق، که آنکارا علیه واحدهای حزب کارگران کردستان (پ ک ک – سازمان تروریستی شناخته شده در ترکیه) انجام می دهد، آغاز شود.

ریاض حداد، سفیر سوریه در مسکو همچنین اعلام کرد که اطلاعات تعدادی از رسانه‌های غربی مبنی بر اینکه کشتی‌های روسی محصول غلات اوکراین را از طریق بندر سواستوپل به بندر طرطوس سوریه تحویل می‌دهند، صحت نداشته و دروغ محض است.

این دیپلمات در مصاحبه با روزنامه ایزوستیا گفت: «در خصوص تامین گندم کشور از روسیه، باید بگویم که آنها تحت قراردادهای بلندمدتی انجام می شوند که حتی قبل از شروع عملیات نظامی روسیه در خاک اوکراین امضا شده و هیچ ارتباطی با مناقشه کنونی ندارد. اینها تحویل محصولات گندم خود روسیه است، به خصوص که فدراسیون روسیه یکی از مهمترین و اصلی ترین تولید کنندگان گندم در جهان است و سال‌هاست که گندم مورد نیاز مردم سوریه را تامین می‌کند.»

به گفته سفیر، تحویل غلات به سوریه از روسیه بر اساس برنامه‌ها و قراردادهایی که از سال گذشته بین دو طرف امضا شده است انجام شده و ارتباطی با جنگ اوکراین ندارد. ریاض حداد یادآور شد که محموله‌های توافق شده به موقع، بدون تاخیر و بدون تغییر قیمت به دولت سوریه تحویل داده شده است.

این دیپلمات همچنین گفت که سوریه آماده پذیرش گردشگران روسی به جای کشورهای غیردوستی است که محدودیت‌هایی در این زمینه ایجاد کرده‌اند. به گفته وی، مسکو و دمشق در حال کار بر روی سازماندهی جریان تورهای گردشگری توریستی هستند.

ریاض حداد یادآور شد که سوریه مملو از جاذبه‌های گردشگری است: سواحل شنی سفید، آب و هوای معتدل مدیترانه‌ای در اکثر روزهای سال، هزاران بنای فرهنگی و مذهبی با قدمت هزار ساله در سوریه وجود دارد که می‌تواند برای گردشگران روس جذابیت داشته باشد.

نظر شما

صفحات اجتماعی انتخاب سردبیر آخرین اخبار کاریکاتور عکس روز