۲۴ خرداد ۱۴۰۱
کپی شد!

نشنال نیوز:

آیا بایدن ناگزیر خواهد شد علیه روسیه اعلان جنگ کند

آیا بایدن ناگزیر خواهد شد علیه روسیه اعلان جنگ کند

وضعیت به گونه ای است که نمی توان به راحتی به جنگ اوکراین پایان داد چون جنگ از نقطه بدون بازگشت فراتر رفته است. حال باید دید که آیا جو بایدن ناگزیر خواهد شد علیه روسیه اعلان جنگ کند؟

به گزارش نگاه نو، نشنال نیوز در مطلبی به موضوع مخمصه ای که دولت جو بایدن در آن گرفتار است پرداخت و به نکات زیر پرداخت:

۱- واشنگتن در وضعیت مخاطره آمیزی در ارتباط با ایران و روسیه روبروست و نمی توان پیش بینی کرد که چه پیش خواهد آمد. تردیدی وجود ندارد که روسیه عزم خود را برای پیروزی در جنگ اوکراین جزم کرده است، رویدادی که شکاف بین روسیه و ناتو را ژرف تر خواهد کرد.

۲- در این میان، کشمکش بین ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره دوربین های پایش مراکز هسته ای ایران، بایدن را ناگزیر کرد تا به ایران درباره اقدامات تحریک آمیز خود در بحران هسته ای هشدار دهد و ایران را بیش از بیش از لحاظ سیاسی و اقتصادی منزوی کند. با وجود چنین تهدیدی، رابرت مالی، نماینده کاخ سفید در مورد ایران گفته است ما آماده ایم تا همزمان با ایران، بی درنگ به رعایت کامل موافقتنامه هسته ای بازگردیم. وی گفت ایران برای خروج از بحران هسته ای که خود ایجاد کرده است راه گریز دارد و آن همکاری با آژانس برای حل مسایل و مشکلات مربوط به پادمان است.

۳- هنوز هم امکان نوعی توافق بین ایران و آمریکا وجود دارد، از جمله یافتن ترتیباتی موقت برای نجات گفتگوهای وین. در صورت موفقیت تدابیر اتخاذ شده، توافق هسته ای احیا می شود و آمریکا نیز در مقابل تحریم ها علیه ایران را لغو می کند. البته مساله پادمان یا دوربین های نظارت بر فعالیت های هسته ای ایران مساله کوچکی نیست و برچیدن ۲۷ دوربین از مراکز هسته ای، تهدید جدی علیه موفقیت گفتگوهای هسته ای است.

۴- باید دانست که ایران همچنان خواستار شکستن بن بست پدید آمده در گفتگوهای هسته ای است و می خواهد خود را به عنوان یک نیروی ثبات دهنده در عرصه تامین نفت معرفی کند که واشنگتن به آن نیاز دارد و وجود همین روزنه می تواند به گشایشی در گفتگوهای هسته ای بینجامد.

۵- اسرائیل به شدت گام های واشنگتن درباره مساله هسته ای ایران را زیر نظر دارد و بیم آن را دارد که مبادا دولت بایدن با ایران به توافقی پنهانی یا آشکار دست یابد. دموکرات ها و جمهوری خواهان در کنگره آمریکا با تصویب قطعنامه ای از وزارت دفاع این کشور خواسته اند برای ایجاد یکپارچگی دفاعی بین اسرائیل و چندین کشور عرب در منطقه خلیج فارس، تدابیر لازم را اتخاذ کند.

۶- در این میان، سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان بارها اعلام کرده است جنبش مقاومت نه فقط برای ایستادگی در برابر اسرائیل بلکه جلوگیری از بهره برداری تل آویو از میدان گازی مورد مناقشه آمادگی دارد. وی هفته گذشته گفت هرگونه ماجراجویی از سوی دشمن، ممکن است موجودیتش را به خطر اندازد.

۷- وی خطاب به رئیس جمهور لبنان گفت اگر توافقی با فرستاده ویژه آمریکا در امور انرژی درباره بهره برداری از میدان گازی مورد مناقشه بین لبنان و اسرائیل به دست آید که برای حزب الله خوشایند نباشد، این توافق را وتو خواهد کرد.

۸- مقامات دولت بایدن از نقش ایران درباره مساله بهره برداری از منابع نفت و گاز لبنان که بین تل آویو و بیروت اختلاف وجود دارد آگاه هستند اما تلاش می کنند تا گفتگوهای هسته ای را از رفتار منطقه ای ایران مجزا نگه دارند.

اما امروزه، به علت پیوندهایی که واشنگتن با اسرائیل دارد و با وجود اینکه آمریکا تلاش می کند تا با توافق هسته ای با ایران بتواند نفت مورد نیاز کشورهای اروپایی را از طریق نفت ایران تامین کند، ممکن است در مواضع خود در این زمینه بازنگری کند. به همین علت آمریکا به علت اهمیتی که برای پیشگیری از پیروزی روسیه در جنگ با اوکراین قایل است، در وضعیت خطیری قرار گرفته است.

۹- نشست سران ناتو در روز های ۲۸ تا ۳۰ ژوئن در مادرید برای روسیه از اهمیت فراوانی برخوردار است. روسیه انتظار دارد از هم اکنون تا زمان تشکیل نشست مادرید، نبرد در اوکراین شدت پیدا کند. یکی از راه هایی که روسیه ممکن است برای مقابله با تصمیمات کنفرانس سران ناتو از آن استفاده کند، توسل به اهرم ترکیه است و گفته می شود تلاش هایی در جریان است تا هفته آینده بین پوتین و اردوغان، دیداری در شهر سوچی برگزار شود. روسیه در این دیدار تلاش خواهد کرد تا از مخالفت ترکیه با پیوستن فنلاند و سوئد به ناتو استفاده کند.

۱۰- بسیاری از کارشناسان بر این باورند که روسیه از لحاظ نظامی قادر است اوکراین را به زانو درآورد. با اینکه جنگ در اوکراین برای روسیه چندان راحت نبوده اما این کشور به اندازه کافی موشک در اختیار دارد که اوکراین را کاملا ویران کند. اما ویران کردن اوکراین باعث نمی شود که توافق و صلحی بلند مدت بین اوکراین و روسیه برقرار شود.

۱۱- در جنگ اوکراین نه روسیه می تواند به سادگی به پیروزی برسد و نه اوکراین با دریافت همه کمک های تسلیحاتی از غرب. اما هم اکنون وضعیت به گونه ای است که نمی توان به راحتی به جنگ اوکراین پایان داد چون جنگ از نقطه بدون بازگشت فراتر رفته است. حال باید دید که آیا دولت آمریکا این آمادگی را دارد که با روسیه بطور مستقیم وارد جنگ شود یا خیر. این پرسشی است که باید منتظر ماند و دید. در حال حاضر بایدن در ارتباط با ایران و جنگ اواکراین، در موقعیتی مخاطره آمیز قرار گرفته است.

نظر شما

صفحات اجتماعی انتخاب سردبیر آخرین اخبار کاریکاتور عکس روز