۲۲ فروردین ۱۴۰۲
کپی شد!

ناصر قندیل در گفتگو با نگاه نو ؛

روز جهانی قدس/ تحمیل معادلات جدید منطقه ای و جهانی

روز جهانی قدس/ تحمیل معادلات جدید منطقه ای و جهانی

ناصر قندیل تحلیلگر ارشد لبنانی براین باور است که روز جهانی قدس یک بسته راهبردی است که بعد از دهه ها توانست معادلات جدیدی در منطقه ایجاد کند و به یک نقشه راه ملتها تبدیل شود.

به گزارش نگاه نو، ناصر قندیل می گوید: این روز اگرچه یک مناسبت اسلامی و ملی مهم است اما تاثیرگذاری آن در روند تحولات منطقه و جهان بی مانند است.

وی افزود: روز قدس، موضوع فلسطین را از یک پرونده عربی به یک اولویت اسلامی تبدیل کرد بویژه اینکه تلاش می شد تا فلسطین در یک جغرافیای عربی باقی بماند و پس از آن نیز زمینه حذف کامل آن از معادله درگیری عربی اسرائیلی فراهم شود. چنانچه در طرح پیشنهادی معامله قرن که از سوی ترامپ مطرح شد، بطور کلی طرف فلسطینی حذف شده بود و قرار بود که اعراب و اسرائیل درباره پرونده قدس گفتگو کنند.

قندیل ادامه داد: قراردادهای صلح از اسلو تا مادرید و آناپولیس و دوحه همه بی نتیجه ماند و اردوگاهی به نام سازش نه تنها نتوانست حقوق ملت فلسطین را تامین کند بلکه سطح خواسته های ملت فلسطین و عربی را نیز تنزل داد تا جایی که امروز تشکیلات خودگردان فلسطین نیز با وجود امتیازدهی سیاسی به تل آویو از ادامه این روند ناامید و سرافکنده است.

وی با اشاره به تاثیرگذاری این مناسبت اسلامی در روند شکل گیری رویدادهای سیاسی و میدانی منطقه و فلسطین افزود: به یقین می توان گفت تحولات پس از سال ۲۰۰۰ یعنی عقب نشینی اسرائیل از جنوب لبنان، جنگ ۲۰۰۶ لبنان و ۲۰۰۸ در غزه و دستاوردهای آن مرهون این روز است. این تحلیلگر لبنانی افزود: امروز مقاومت به یک مرحله بازدارندگی موثر رسیده است و سنگهای انتفاضه به موشک های دوربرد تبدیل شد که معادله را برهم ریخت.

امروز اسرائیل در موضع واکنش است و مانند گذشته اسطوره شکست ناپذیری بشمار نمی رود.

ناصر قندیل با اشاره به چالش های امروز جامعه صهیونیستی و اعتراضات در این رژیم گفت که توازن نظامی مقاومت در کنار بحران بی هویتی جامعه صهیونیستی و نیز چالشهای امنیتی به فروپاشی داخلی اسرائیل انجامیده است.

نظر شما

صفحات اجتماعی انتخاب سردبیر آخرین اخبار کاریکاتور عکس روز