۲۳ خرداد ۱۴۰۱
کپی شد!

خطیب زاده: صدور قطعنامه ضد ایرانی اقدامی طراحی شده بود

خطیب زاده: صدور قطعنامه ضد ایرانی اقدامی طراحی شده بود

سخنگوی وزارت خارجه ایران اعلام کرد که صدور قطعنامه علیه این کشور اقدامی کاملا طراحی شده بود.

به گزارش نگاه نو، سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در نشست خبری با اصحاب رسانه پاسخگوی سئوالات خبرنگاران شد.

خطیب زاده در ابتدا درخصوص اظهارات یکی از مقامات ترکیه پیرامون منشاء ریزگردها و عدم حضور ایران در کنوانسیونی درباره ریزگردها در ساحل عاج؛ گفت: ایران یکی از بنیانگذاران کارگروه مبارزه با پدیده ریزگرد هاست. چه در جلساتی که طی سال‌های گذشته برگزار و  چه در جلساتی که در فائو در کمیته مرتبط برگزار شده ایران حاضر بوده است.

جمهوری اسلامی ایران تلاش کرده با رویکرد منطقه‌ای این موضوع را حل  کند.

پیوستگی محیط زیست در کل منطقه وجود دارد. مدیریت اشتباه آب‌ها و سدسازی‌ها در رودهای بالادستی وجود داشته است.

قطعا جواب مشترک لازم دارد و باید در فضای غیرسیاسی آن را دنبال کرد.

تحرکات و رفت و آمدهای دیپلماتیک اخیر به ایران

وی درخصوص تحرکات و رفت و آمدهای دیپلماتیک اخیر به ایران؛ گفت: هفته گذشته سفر دکتر امیرعبداللهیان را به هند داشتیم. در این سفر علاوه بر ملاقات با نخست‌وزیر، با وزیر خارجه و مشاور امنیت ملی هند دیدار داشت با ایرانیان و تجار در حیدرآباد، بمبئی و دهلی نو دیدار داشت.

در ابعاد مختلف موضوعات به صورت جدی پیگیری شد، سه توافقنامه و یادداشت تفاهم در این سفر امضا شد که برای این است که آنچه به عنوان دیپلماسی منطقه‌ای گفته می‌شود پیگیری شود.

آقای مادورو و هیئت بلندپایه همراه به ایران سفر داشته‌اند، با مقام معظم رهبری دیدار داشتند، فردا نیز وزیر خارجه پاکستان در تهران خواهد بود.

رئیس جمهور ترکمنستان عازم ایران هستند و دستورکار مفصلی دارند. رئیس مجلس ارمنستان در این هفته عازم ایران است.

مردم ایران باید بدانند ما هیچ چیزی را معطل تحولات نکرده‌ایم و تلاشمان این است که این رفت و آمدها برای مردم هم تبدیل به یک دستاورد مناسبی شود.

سفر گروسی به سرزمین‌های اشغالی

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در خصوص سفر گروسی به سرزمین‌های اشغالی؛ با یک کنشگر و رژیم یاغی در این منطقه روبرو هستیم که بیش از هفت دهه است تداوم دارترین رفتارهای یاغیگرایانه، تروریستی، جنگ طلبانه، قانون گریز را در نظام بین‌الملل به منصه ظهور گذاشته است. این رژیم جعلی صهیونیستی از هیچ تلاشی فروگذار نکرده که ساختارهای حقوق بین‌الملل به سخره بگیرد و ابزار کند و همه را با چک سفید امضای برخی کشورهای مدعی انجام داده است.

جای تاسف است که مدیرکل آژانس به عنوان کارگزار آژانس این ساختار را در اختیار چنین رژیم قانون گریزی قرار داده است. یعنی توسط کارگزار، ساختار را به سخره گرفته و به چالش کشیده است. دستاوردها در حوزه پادمانی توسط خود مدیرکل بی اعتبار شده است.

فکر می‌کنم پیام این سفر مثل هر اقدام دپیلماتیک دیگر روشن است. مدیرکل باید نگران بی طرفی و استقلال باشد.

در زمان غلط و جای غلط افراد غلط را ملاقات کرده است. به اعتبار آژانس در چشم عموم ضربه بدی زده است.

پاسخ ما داده شده و امیدواریم تصحیح رویه شود.

صدور قطعنامه اقدامی کاملا سیاسی و طراحی شده بود

خطیب زاده درخصوص قطعنامه صادره علیه ایران در شورای حکام آژانس؛ گفت: یک اقدام کاملا سیاسی و طراحی شده بود. در مسیری که بین ایران و آژانس تعریف شده بود، خلل ایجاد کرد و براساس بیانیه مشترک که ۱۵ اسفند بین ایران و آژانس توافق شده بود؛ رفت و برگشت‌هایی انجام شد.

این اقدام، تغییر لحن و گفت‌وگو و بیان‌های گروسی نشان می‌دهد از یک دستورپذیری از یک مرکز انجام شده است.

قطعا نمی‌توانستیم این اقدام سیاسی غیرفنی آژانس را بدون پاسخ بگذاریم و اقدامات خود را انجام دادیم.

من فکر می‌کنم اقدامات قاطع و متناسب بود. هر چند اینها بگویند قطعنامه شکلی و توصیه‌ای بوده است. اگر ضرورتی بر انجام قطعنامه نبود، حتما باید مسیر دیگری را می‌رفتند.

نظر شما

صفحات اجتماعی انتخاب سردبیر آخرین اخبار کاریکاتور عکس روز