۲۳ آبان ۱۴۰۱
کپی شد!

ناصر کنعانی:

هیئتی از آژانس به تهران سفر می‌کند/ ایران به‌دنبال ایجاد تنش در منطقه نیست

هیئتی از آژانس به تهران سفر می‌کند/ ایران به‌دنبال ایجاد تنش در منطقه نیست

سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران با اعلام اینکه هیئتی از آژانس بین المللی انرژی اتمی به تهران سفر می کند، گفت: ایران به‌دنبال ایجاد تنش در منطقه نیست.

به گزارش نگاه نو، ناصر کنعانی سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران در نشست خبری هفتگی با خبرنگاران، پاسخگوی سئوالات خبرنگاران شد. کنعانی در ابتدا با اشاره به تحرکات برخی اتباع کشورهای خارجی در اغتشاشات اخیر در کشورمان گفت: در احضارهایی که صورت گرفت طبیعتا شواهد و قرائن دیپلماتیک ارائه شده و در این ارتباط هم درخواست پیگیری شده و از این نمایندگان کشورها خواسته شده خواسته‌ها را پیگیری کنند. در ارتباط با اقدامات مجرمانه تعدادی از شهروندان این کشورها که منجر به دستگیری آنها شده به اطلاع مراکز دیپلماتیک آنها رسیده است. به وظایف دیپلماتیک خود در این زمینه عمل خواهیم کرد.

سفر هیاتی از آژانس به تهران

وی درباره همکاری‌های ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: تایید می‌کنم که هیائی از جمهوری اسلامی ایران هفته گذشته به وین سفر کردند و با مقامات آژانس دیدار داشتند. طبیعتا ایران به همکاری سازنده خود در ارتباط با حل و فصل موضوعات پادمانی ادامه می‌دهد. توافق صورت گرفته که هیاتی از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ایران سفر کنند. متاسفانه مثل گذشته هستند طرف‌هایی که تلاش دارند که در روند فنی مذاکرات ایران و اژانس تاثیر بگذارند.

در ارتباط با تروئیکای اروپایی به رغم تعامل نزدیک ایران شاهد رفتار عجولانه و غیرسازنده این کشورها هستیم و تلاش این کشورها برای استفاده سیاسی از آژانس و استفاده سیاسی از این نهاد هستیم. طبیعتا اقدام به صدور قطعنامه در شورای حکام هیچ کمکی به حل و فصل امور نمی‌کند و در روند امور اخلال ایجاد می‌کند. این کشورها در خرداد ماه گذشته نیز دست به این چنین اقدامی زدند و از آنها دعوت می‌کنیم رفتارهای غیرسازنده را کنار بگذارند.

امنیت همسایگان امنیت ایران است

سخنگوی وزارت خارجه با اشاره به حمله توپخانه‌ای سپاه پاسداران به مواضع گروهک‌های تروریستی در اقلیم کردستان عراق گفت: ایران نسبت به تهدید امنیت سرزمینی خودش و فعالیت گروه‌های تجزیه طلب سکوت نخواهد کرد و طبق اصول بین‌المللی پاسخ می‌دهد. ما ادعاهای رسانه‌ای که با اهداف سیاسی در مسیر ایران هراسی صورت می‌گیرد را رد می‌کنیم.

امنیت همسایگان امنیت ایران است. ایران به دنبال ایجاد تنش و بی ثباتی در منطقه نیست و رفتار مسئولانه دارد.

قطع میانجی‌گری عراق میان ایران و عربستان را تایید نمی‌کنم

کنعانی درباره روند مذاکرات بین ایران و عربستان هم گفت: قطع میانجی‌گری عراق میان ایران و عربستان را تایید نمی‌کنم. دولت عراق همواره آمادگی خود را برای ادامه نقش میانجی‌گری خود را اعلام کرده است. درباره نقش میانجی‌گری روسیه طبیعتا از نقش هر کشوری که به فضای مثبت در این رابطه کمک کند، استقبال می‌کنیم.

هشدار ایران به اوکراین

وی درباره اتهامات کشورهای غربی مبنی بر ارسال تسلیحات به روسیه و استفاده آن در جنگ اوکراین گفت: ایران همواره تاکید کرده که هیچ تسلیحاتی را برای استفاده در جنگ اوکراین برای روسیه ارسال نکرده است و ما طرفی از جنگ نیستیم. همکاری ما با روسیه دو جانبه و قانونی بوده است.

کنعانی همچنین با اشاره به تهدیدات مقامات اوکراینی علیه کشورمان ضمن هشدار به آنها گفت: ایران اصل را بر روابط دوستانه می‌گذارد، ما رابطه نزدیک با اوکراین داشته‌ایم. ایران در خصوص اقدام دولت اوکراین به تقلیل روابط کاملا خویشتنداری به خرج داد. درباره با تهدیدها علیه ایران همه اطلاع دارند که ایران در ارتباط با این اقدامات با قاطعیت عمل می‌کند. کشوری که خارج از چهارچوب اقدام به اتخاذ مواضع تهدید آمیز می‌کند باید منتظر عواقب رفتار خود باشد.

نظر شما

صفحات اجتماعی انتخاب سردبیر آخرین اخبار کاریکاتور عکس روز