۲۲ خرداد ۱۴۰۱
کپی شد!

برگزاری انتخابات پارلمانی در فرانسه

برگزاری انتخابات پارلمانی در فرانسه

دور اول انتخابات پارلمانی فرانسه امروز ( یکشنبه) در حوالی ساعت 8 به وقت محلی در فرانسه آغاز شد.

به گزارش نگاه نو، در مجمع الجزایر کوچک فرانسوی سن پیر و میکلون در سواحل شرقی کانادا، سه شعبه رای گیری دور اول انتخابات پارلمانی فرانسه بعد از ظهر روز گذشته شنبه (ساعت ۸ به وقت محلی) افتتاح شد. اما اکثریت مردم فرانسه امروز در این رای گیری شرکت خواهند کرد.

مردم فرانسه امروز (یکشنبه ۱۲ ژوئن / ۲۲ خرداد) و ۱۹ ژوئن (۲۹ خرداد) برای انتخاب صاحبان ۵۷۷ کرسی مجلس ملی به پای صندوق‌های رای می‌روند.

در این انتخابات برای ۵۷۷ کرسی مجلس ملی رای گیری می شود. ماکرون برای کسب اکثریت پارلمانی در این انتخابات تلاش می کند، در غیر این صورت او مجبور می شود دولتی با سیاستمداران و نخست وزیری از دیگر احزاب را تعیین کند. در این صورت نخست وزیر جایگاه بسیار مهم تری را در دولت پیدا خواهد کرد.

در این انتخابات به ویژه، ائتلاف چپ جدید متشکل از حزب چپ، سوسیالیست ها، سبزها و کمونیست ها، به رهبری ژان لوک ملانشون، سیاستمدار چپ، امیدوار است که کرسی های بیشتری در پارلمان کسب کند.

نتایج دو نظرسنجی منتشر شده در روز سه‌شنبه ۱۷ خرداد نشان داد که کسب اکثریت مطلق در انتخابات پارلمانی فرانسه توسط میانه‌روها به رهبری امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور این کشور آن‌چنان هم تضمین شده نیست.

امانوئل ماکرون پیش‌تر در ماه آوریل توانسته بود به‌عنوان یک میانه‌رو و طرف‌دار اتحادیه اروپا برای دومین بار در انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه به پیروزی دست یابد.

اما ماکرون برای اینکه بتواند برنامه‌های اصلاحی خود را پیش ببرد نیاز به پشتیبانی اکثریت مجلس دارد که نتایج آن در رأی‌گیری ۱۲ و ۱۹ ژوئن مشخص خواهد شد؛ حال‌آنکه نتایج نظرسنجی‌ها از کاهش حمایت‌ها از میانه‌روها حکایت دارد.

ژان لوک ملانشون نامزد حزب چپ تندروی «فرانسه تسلیم ناپذیر» که در دور نخست انتخابات ریاست جمهوری نزدیک به ۲۲ درصد آرا را کسب کرد، نخستین چهره سیاسی بود که بر طبل اهمیت انتخابات مجلس کوبید. وی با استفاده از عبارت «دور سوم» در فاصله دو دور انتخابات که روزهای ۱۰ و ۲۴ آوریل (۲۱ فروردین و ۴ اردیبهشت) برگزار شد، انتخابات مجلس را هم ارز انتخابات ریاست جمهوری کرد. وی همچنین با فراخواندن مردم به انتخاب خود به عنوان «نخست وزیر»، فعالیت برای پیروزی احزاب چپ را در این رویداد سیاسی آغاز کرد.

نظر شما

صفحات اجتماعی انتخاب سردبیر آخرین اخبار کاریکاتور عکس روز