۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۱
کپی شد!

بحران شدید آب در پاکستان

بحران شدید آب در پاکستان

کارشناسان و تحلیلگران پیش بینی می کنند که پاکستان با شدیدترین بحران آب در این چند دهه مواجه شود.

به گزارش نگاه نو، در پی کاهش بارش برف در پاکستان، کارشناسان دو ماه است که درباره کمبود آب و خشک شدن رودخانه ها در این کشو هشدار می دهند. پیش بینی می شود پاکستان با شدیدترین بحران آب در این چند دهه روبرو شود.

تصاویر زمین های کشاورزی خشک و احشام تلف شده و بستر خشک شده رودخانه ایندوس در بخش هایی از سند و جنوب پنجاب، شدت بحرانی را نشان می دهد که کشاورزان با آن دست به گریبان هستند. تعداد زیادی از مردم در این مناطق در آستانه از دست دادن محصولات و احشام خود هستند. برخی از این کشاورزان در سند دست به تظاهرات زدند و به کارمندان ادارات آبیاری حمله کردند.

قسمت بد ماجرا این است که حتی وقتی آب شدن یخچال های طبیعی در چند روز آینده شروع می شود و رودخانه ها و سدها را پر می کند، فصل بادهای موسمی شروع می شود و کشاورزان نمی توانند ضررهای خود را جبران کنند.

به طور قطع، کمبود آب کنونی بعد از تابستان و تا زمستان ادامه خواهد داشت و با نبود آب کافی برای کشاورزی، امنیت غذایی به خطر خواهد افتاد.

موقعیت کنونی یکی از دیگر از مواردی است که یادآوری می کند در نتیجه عواملی همچون تغییرات آب و هوایی، افزایش شدید جمعیت، سوء مدیریت آب، اقتصاد، روش های سنتی در کشاورزی، زیرساخت های فرسوده انتقال آب و نبود ذخایر، پاکستان پرتنش ترین کشور منطقه از نظر آب تا سال ۲۰۴۰ خواهد بود.

مشکلات آبی پاکستان محدود به آب سطحی نیست و منابع آب زیرزمینی در این کشور نیز به شدت دچار مشکل است. با وجود این دولت ها هیچ اقدام عاجلی برای جلوگیری از بحران غذایی که امنیت اقتصادی بلندمدت ۲۲۰ میلیون نفر جمعیت کشور را به خطر می اندازد، انجام نداده اند.

بحران کنونی بیدارباشی برای مقامات این کشور و ایالت های آن است. مسئولان باید بدانند فرصت ها هم مانند آب بسیار کم است.

نظر شما

صفحات اجتماعی انتخاب سردبیر آخرین اخبار کاریکاتور عکس روز