۲۴ بهمن ۱۴۰۱
کپی شد!

مستند ساز پاکستانی در گفتگو با نگاه نو؛

پاکستان به سوی سیاست خارجی مستقل پیش می رود/ چرایی دشمنی تل آویو با اسلام آباد

پاکستان به سوی سیاست خارجی مستقل پیش می رود/ چرایی دشمنی تل آویو با اسلام آباد

جاوید رعنا یک مستندساز پاکستانی در گفتگو با نگاه نو اظهار داشت: اسرائیل به خوبی می داند که اگر جنگی در منطقه رخ دهد، پاکستان علیه این رژیم است.

به گزارش نگاه نو، جاوید رعنا در مورد شرایط منطقه و رژیم صهیونیسی گفت: از طریق کارشکنی های سازمان جهانی پول که بزرگترین ابزار آنها است در پاکستان تورم بالایی را شاهد هستیم. مردم علیه دولت اعتراض می‌کنند که هرج و مرج اقتصادی بیشتری را به وجود می آورد. لذا پاکستان مجبور خواهد شد که برنامه هسته‌ای خودش را متوقف کند و یا اینکه امنیت صنعت هسته‌ای خود را به غرب واگذار کند. این راهبرد غرب است که هدف آن این است که خواسته اسرائیل محقق شود.

وی درخصوص دشمنی رژیم صهیونیستی با پاکستان نیز اظهار داشت: اسرائیل به دنبال این است که پاکستان دولتی اتمی نباشد چرا که اسرائیل می‌داند اگر جنگی در منطقه اتفاق بیفتد، این توانایی های هسته‌ای می‌تواند علیه اسرائیل استفاده شود چرا که ملت پاکستان از فلسطینی ها حمایت می کند.

اینکه رهبرانی در پاکستان هدایت را برعهده بگیرند که مسلمان و با مردم هستند برای اسرائیل مشکل ساز خواهد بود. اسرائیل سال هاست که از طریق عربستان سعودی، بدنه نظامی در پاکستان را تحت فشار گذاشته است تا اسلام آباد، اسرائیل را به رسمیت بشناسد اما این نقشه شکست خورد. آخرین بار برای این که عمران خان می خواست از اتحاد آمریکا بیرون بیاید و نپذیرفت که اسرائیل را به رسمیت بشناسد، وی را برکنار کردند. او می خواست به سمت بلوک چین و روسیه برود.

این مستندساز پاکستانی در ادامه در پاسخ به این پرسش که راه حل برون رفت از این شرایط چیست و استراتژی پاکستان و جمهوری اسلامی ایران باید چگونه باشد، گفت: در این فضا ما کشورهای مسلمان نظیر ایران، پاکستان و افغانستان باید یک اتحاد با هم تشکیل بدهیم. چیزی که مشترک است این است که افغانستان، باعث اخراج آمریکایی ها شده است. پاکستانی‌ها یک بازی تکنیکی انجام داده اند که امریکا را مجبور کنند از افغانستان بیرون برود.

ایران هم که به صورت عیان و در عمل نشان داده است که مخالف برنامه آمریکا در خاورمیانه است. اینجا یک همگرایی منافع وجود دارد. باید یک اتحاد جدید به وجود بیاید. در ماه های آینده این امکان خواهد بود که در پاکستان دولتی روی کار بیاید که مستقل باشد و بیشتر به نفع مسلمانان فکر کند. این خطرناک ترین سناریو برای ساختار اسرائیل و امریکا است که سه کشور مسلمان با یکدیگر متحد شوند.

ایران که از لحاظ منطقی یک جمهوری اسلامی است و پاکستان که یک کشور اسلامی است و قانون اساسی دموکراتیک اسلامی دارد. پاکستان در حال حرکت به سمت این است که یک سیاست خارجی مستقل داشته باشد. در ماه ها و سال های آینده این سه کشور رابطه خوبی با روسیه و چین خواهند داشت و شاید در آینده ترکیه نیز بخواهد به این جمع اضافه شود. داعش هم برای ایران و هم برای پاکستان یک خطر بود. این سه کشور باید با هم علیه داعش که ساخته امریکایی هاست متحد شوند.

مصاحبه کننده: احسان مختاری

نظر شما

صفحات اجتماعی انتخاب سردبیر آخرین اخبار کاریکاتور عکس روز