۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۱
کپی شد!

در سنجار چه خبر است؟/ توطئه جدید بارزانی که سنجار را تحویل داعش داد

در سنجار چه خبر است؟/ توطئه جدید بارزانی که سنجار را تحویل داعش داد

نگاه نو ان لاین : منطقه سنجار در روزهای گذشته شاهد حوادث امنیتی ناگواری بود که به مهاجرت اجباری و ناامنی در این منطقه انجامید.اما نکته مهم اینجاست که بنظر می رسد مسعود بارزانی تلاش می کند برای بازگردان نیروهای پیشمرگه و تسلط بر این منطقه ، اوضاع را ناامن کند.

منطقه سنجار واقع در غرب استان نینوا در چند روز گذشته شاهد شرایط امنیتی متشنجی بود که در نتیجه نبردهای ارتش عراق به ویژه تیپ ۷۲ و نیروهای ایزدیخان از نیروهای ایزدی رخ داد که از نظر ایدئولوژیک به حزب کارگران کردستان هستند.

روز گذشته، نبردها در بخش شمالی سنجار به اوج خود رسید که منجر به آواره شدن صدها خانواده به سمت ولسوالی شیخان و سایر مناطق در استان دهوک در اقلیم کردستان شد.
روز گذشته شدت درگیری ا در منطقه شمال سنجار به کوچ صدها خانواده به سمت منطقه شیخان و مناطق دیگر استان دهوک شد.

این حوادث به سرعت به دخالت نیروهای موسوم به #یبشه یعنی نیروهای حمایت از #سنجار شد و با نیروهای ارتش عراق درگیر شدند.

یک فعال ایزدی به نام غانم خلیل در این باره می گویدکه اوضاع در مرکز سنجار در حال حاضر آرام است و ارتش عراقی بر تمامی مناطق مسلط شده است و هیچ کدام از گروههای ایزدی داخل منطقه دیده نمی شوند.

وی افزود: «تمامی رویدادها بر روی منطقه سینونی، خانور و مجموعه حطین متمرکز است و این مناطق همگی در پشت کوه سنجار به سمت نوار مرزی با سوریه قرار دارند.

یک منبع امنیتی از داخل سنجار اعلام کرد که صبح امروز پس از یک شب پر حادثه در نتیجه درگیری های شبانه که تا ساعت ۱۱ صبح دیشب ادامه داشت، وضعیت عادی شد.

وی با اشاره به اینکه میانجی‌گری‌های شخصیت های مذهبی برای پایان بحران از دیدار فالح الفیاض رئیس سازمان الحشد الشعبی از منطقه خبر داد.

کوچ خانواده ها

همزمان یک منبع محلی دیگر آواره شدن ۶۴۸ خانواده از مناطق سینونی، خانصور و دوکری به سمت استان دهوک را تایید کرد.

این منبع گفت که «این جابجایی ها به دلیل گسترش سلاح و درگیری های خیابانی در آن مناطق است، در حالی که امواج آوارگی صبح امروز سه شنبه با ورود میانجی ها به خط بحران متوقف شد».

اتهامات حزبی بارزانی

از سوی دیگر، سعید بطوش، رئیس حزب پیشرفت ایزدی ها، حزب دمکرات کردستان به رهبری مسعود بارزانی را متهم کرد که تلاش می کند اوضاع را متشنج و فتنه بزرگی در منطقه سنجار ایجاد کند.

وی افزود “حزب دمکرات می خواهد پیشمرگه ها را بازگرداند و توافق اربیل منعقد شده با دولت فدرال را اجرا کند و آنچه در حال حاضر در سنجار اتفاق می افتد بهترین راه برای متقاعد کردن افکار عمومی ایزدی و دولت مرکزی برای بازگرداندن این نیروهاست. نیروهایی که به گفته برخی تحلیلگران می خواهند بار دیگر سنجار را به داعش واگذار کردند.

وی توضیح داد که “این حزب و رسانه های آن در حال بزرگنمایی وقایع و اغراق در وضعیت هستند. در مقابل، دولت عراق باید در برخورد با آنچه در سنجار اتفاق می افتد عاقلانه تر عمل می کرد.”

حسین نارمو، نماینده سابق ایزدی، از دولت خواست تا با وقایع شنگال عاقلانه برخورد کند، زیرا بیشترین آسیب پذیری در بین شهروندان ایزدی خواهد بود که به دست باندهای تروریستی مورد کشتار خونین قرار گرفت.

«جنگجویان گروه های ایزدی برای آزادسازی سنجار و حفظ وضعیت امنیتی باثبات در قوه قضائیه و مناطق وابسته به آن فداکاری های زیادی انجام دادند و بنابراین باید با آنها منصفانه رفتار شود و تمام توان خود را به کار گیرند. حقوق و فقط با منطق زور برخورد نکنید.»

واقعیت آدم ربایی و کشتار در سنجار

فهد حمید، سیاستمدار ایزدی، این واقعیت را فاش کرد که در سنجار آدم ربایی، کشتار و استخدام دختران توسط عناصر پ ک ک صورت می گیرد.حامد گفت: این ادعاها کذب نادرست است و درگیری هایی که در حال وقوع است فتنه ای است که توسط احزاب کردی تدارک دیده شده است که سنجار را رها کرده و مردم آن را در جریان کنترل خود در معرض تروریست داعش قرار دادند».

وی افزود: “احزاب بی طرف می توانند در سنجار پرسه بزنند و حقیقت را در مورد وضعیت فعلی دریابند و نظر آنها را اعلام کنند.”

شیخ علی الیاس، یکی از روحانیون جزء ایزدی ها، از دولت عراق و سایر احزاب درخواست کرد تا از جان غیرنظامیان و بیگناهان در منطقه سنجار محافظت کنند، قوانین بشردوستانه بین المللی را رعایت کنند، و درگیری های مسلحانه را از شهرها و روستاهای درگیر دور نگه دارند.

نظر شما

صفحات اجتماعی انتخاب سردبیر آخرین اخبار کاریکاتور عکس روز