۱۰ آبان ۱۴۰۲
کپی شد!

مسئول تونسی در گفتگو با نگاه نو؛

ملتهای عربی به آزادسازی قدس پایبند هستند/ لزوم اتحاد ایران و مصر

ملتهای عربی به آزادسازی قدس پایبند هستند/ لزوم اتحاد ایران و مصر

«احمد الکحلاوی» مسئول تونسی در گفتگو با نگاه نو با بیان اینکه ملتهای عربی به آزادسازی فلسطین و قدس پایبند هستند، بر ضرورت اتحاد ایران و مصر و شکل گیری اجماع ملی برای مقابله با مداخلات خارجی در کشورهای اسلامی تاکید کرد.

به گزارش نگاه نو، «احمد الکحلاوی» مسئول هماهنگی شورای ملی مبارزه با عادی‌سازی و حمایت از مقاومت در تونس درخصوص جنگ غزه با «نگاه نو» گفتگو کرد. وی در مورد همگرایی ایران و کشورهای عربی گفت: نزدیکی و همگرایی ایران و کشورهای عربی از آن روز تاریخی که با نظارت امام خمینی سفارت دشمن صهیونیستی در ایران بسته و کادر آن اخراج و کلید آن تحویل رهبر فلسطین یاسر عرفات شد، شاهد پیشرفت چشمگیری بود. امام خمینی این روز را به احترام مقاومت و آزادی، بزرگداشت روز جهانی قدس نامید‌.

ایشان این حادثه را فرصتی برای ساختن آینده‌ای بر پایه همکاری و اتحاد بر ضد دشمن امت اسلامی قلمداد کرد، دشمنی که فلسطین و بخش‌هایی از سایر سرزمین‌ها را اشغال کرده و در حق ملت‌ها مرتکب دشمنی و ترور می‌شود و امنیت مناطق عربی و اسلامی را تهدید می کند. موضع‌گیری در برابر اشغالگران در مقاومت کشورهای عربی و اسلامی و نهضت‌های متعددی که سرزمین‌های اشغالی فلسطین و کشورهای همسایه آن شاهدش بودند تجسم یافته است. در پی این نهضت‌ها جنگ سال ۲۰۰۰ رخ داد که در آن، مقاومت حزب الله، جنوب لبنان را آزاد کرد و در جنگ« تموز» با پیروزی خود غرور دشمن را گلوله باران نمود و به لطف این پیروزی‌ها روابط ایران با کشورهای عربی تقویت شد.

الکحلاوی افزود: پرداختن به موضوع بازگشت روابط تهران و قاهره با توجه به تحولات اخیر امری ضروری است چرا که ملت بزرگ مصر در طول سال ها همواره در خط مقدم ایستاده است و به همراه مردم سرافراز سوریه، «توافق کمپ دیوید» (۱۹۷۸) را ناکام گذاشتند و اجازه ندادند هبچ گونه عقب نشینی یا تغییری در موضع مردم مصر و نیروهای ملی و قومیتی آنها در قبال دشمن ایجاد شود زیرا آنها اعتقاد راسخ دارند که فلسطین حق عرب ها و مسلمانان است و این حق عمیقاً در ذهن و قلب مصری ها ریشه دوانده و آثار آن در جنگ های آزادیبخش ارتش مصر مشهود بود.

برجسته‌ترین شاهد بر تایید این امر شکست مفتضحانه تلاش‌های صهیونیست‌ها برای تطمیع مصر است، ارتش ملی، اطراف «سفارت دشمن صهیونیستی» را حصار کشید تا هیچ گونه تحرک قابل توجهی در آنجا صورت نگیرد، مردم و احزاب ملی با این کار مخالفت کردند. در همین راستا رئیس جمهور مصر به صراحت اعلام کرد: تحت هیچ شرایطی کوچکترین کوتاهی یا چشم پوشی در قبال امنیت ملی مصر صورت نخواهد گرفت.

این امر، مسئولیت امنیت مصر و حفاظت از آن در برابر تلاش های توسعه طلبانه صهیونیست ها را به عهده دولت و ارتش می گذارد و حساب انقلاب مردم فلسطین و حق آنها برای مقاومت و آزادی سرزمینشان را از آنها جدا می کند.

پایبندی ملت ها به آزادی فلسطین

دکتر الکحلاوی ادامه داد: همه می دانند که مصر در زمان حکومت سادات از مسیر سیاسی ملی که رئیس جمهور عبدالناصر در ذهن و قلب مصری ها و اعراب ایجاد کرده بود، خارج شد.

بارزترین مصداق آن، توسعه روابط با جمهوری عربی سوریه بود، به حدی که با تحکیم حضور مقاومت فلسطین، میان دو کشور وحدتی یکپارچه ایجاد شد که قدرت های استعماری بین المللی را مجبور به حمله به حکومت عبدالناصر و ارتش ملی و ملت وفادارش کرد.

این مطلب باعث نمی‌شود که ما موضع‌گیری برخی حاکمان عرب را که توانایی اداره حکومت خود و تامین امنیت سرزمین‌هایشان در حوزه خلیج فارس را ندارند از یاد ببریم. برای کشورهای عربی و اسلامی قابل پذیرش نیست که این حاکمان عرب تحریم اسرائیل را نپذیرفتند، اما تحقق این موضوع نیز غیر ممکن نیست چرا که هژمونی استعماری صهیونیست‌ها برخی حکومت های کشورهای خلیج فارس را تهدید می‌کند، پس آیا حاکمان در کشورهای خلیج فارس از سیاست‌هایشان که به ضرر منافع کشورهای عربی و اسلامی به ویژه فلسطین و مقدسات آن است، باز می‌گردند؟

آنها به خوبی دریافتند که ملت‌هایشان به عرق عربی و اسلامی خود و در راس همه این‌ها، به آزادسازی فلسطین و قدس به عنوان اولین قبله مسلمانان و سومین حرم شریف و محل معراج پیامبر پایبند هستند.

اتحاد عربی و اسلامی

فعال سیاسی و هماهنگ کننده مجلس ملی مبارزه با عادی سازی و حمایت از مقاومت در تونس افزود: با توجه به مطالب فوق، آیا جایز است که به موضوع احتمال وقوع یک تحول تاریخی و اساسی و یک نقطه عطف سرنوشت ساز پرداخت که منجر به تحقق همبستگی میان دو کشور بزرگ ایران و مصر در مشرق زمین مهد کشورهای اسلامی و عربی شود؟

این دو کشور با قرار گرفتن کشورهای همسایه در کنارشان، به ویژه سوریه که بر تروریسم پیروز شده و طرح تجاوز ناتو علیه کشورش را خنثی کرده است می توانند باعث یکپارچگی و اتحاد شوند. در این صورت، این ائتلاف می تواند به ایجاد یک اجماع ملی گسترده دست یابد که شرق و غرب را از مداخلات خارجی که عمدتاً متکی بر رژیم اشغالگر صهیونیستی و اعمال نفوذهای آن و توانایی های تروریستی ریشه دار این رژیم در برخی از کشورهای عربی اسلامی است، نجات دهد.

دکتر الکحلاوی در خصوص تحولات جدید رخ داده در سطح جهانی به ویژه در نظام جهانی که باعث ایجاد تغییرات نوینی در آن شده است، افزود: با توجه به شرایط دشواری که بشریت با آن دست و پنجه نرم می کند، جامعه جهانی با رضایت فراوان از ظهور یک ائتلاف بین‌المللی متشکل از کشورهایی مانند برزیل و کشورهای آفریقایی تازه استعمار زده استقبال کرد.

نظر شما

صفحات اجتماعی انتخاب سردبیر آخرین اخبار کاریکاتور عکس روز