۲ آبان ۱۴۰۲
کپی شد!

در گزارشی اعلام شد؛

بررسی جنایت‌های اسرائیل و آمریکا در غزه تحت چارچوب قوانین بین‌المللی

بررسی جنایت‌های اسرائیل و آمریکا در غزه تحت چارچوب قوانین بین‌المللی

از زمان شروع درگیری میان نیروهای مقاومت فلسطین و رژیم صهیونیستی، اسرائیل با حمایت‌های آمریکا حملات گسترده‌ای را به نوار غزه انجام داده و در این راستا قوانین بین‌المللی را به راحتی زیر پاگذاشته و جنایت جنگی و جنایت علیه بشریت مرتکب شده است.

به گزارش نگاه نو، بسیاری از جنبه‌های تجاوزات رژیم صهونیستی به غزه نگرانی‌های بسیاری را در مورد نقض قوانین بین‌المللی به وجود آورده است. تمام مسئولیت نقض قوانین بین‌المللی و آسیب به غیرنظامیان متوجه آمریکا است که کمک نظامی و تسلیحاتی به رژیم صهیونیستی ارائه می‌کند. رژیم اشغالگر صهیونیستی از ابتدای شروع حملات به نوار غزه از ۶ هزار بمب استفاده کرده است.

تارنمای هیل گزارش سازمان‌های حقوق بشری در مورد این جنایت‌ها را در گزارش خود آورده و آنها را در چارچوب قوانین بین‌المللی مورد بررسی قرار داده است.

محققان و کارشناسان حقوقی در سازمان‌های حقوق بشری اعلام کردند که دولت رژیم صهیونیستی از مهمات فسفر سفید در غزه استفاده کرده است و بررسی‌های یک سازمان نشان می‌دهد که تل آویو این کار را به نحوی که قوانین بین‌المللی را نقض می‌کند، انجام داده است. فسفر سفید به عنوان پرده دود، نشانگر اهداف و تسلیحات آتش زا مورد استفاده قرار می‌گیرد که هنگام قرار گرفتن در معرض هوا در دمای حدود ۸۱۵ درجه سانتیگراد می‌سوزد. آب نمی‌تواند فسفر سفید را اطفا کند و سوختگی‌های شدید تنها بر روی یک دهم بدن انسان اغلب کشنده است. قربانیان با سوختگی‌های شدید و از کارافتادگی اعضا اغلب با جراحت‌ها و شرایط مزمنی مواجه می‌شوند که تا پایان عمر همراه آنها است.

دیده بان حقوق بشر تاکید کرد که استفاده از فسفر سفید در منطقه بسیار متراکم غزه قوانین بشردوستانه بین‌المللی که تحت عنوان قانون درگیری مسلحانه شناخته می‌شود، را نقض می‌کند. محققان عفو بین‌الملل نیز «شواهد قانع‌کننده‌ای» از استفاده ارتش رژیم صهیونیستی از فسفر سفید در مناطق پرجمعیت غیرنظامی غزه پیدا کردند که بسیاری از آنها ممکن است حملات غیرقانونی تلقی شوند. دولت رژیم صهیونیستی استفاده از این مهمات کشنده را رد کرده است.

عفو بین‌الملل در تحقیقات خود اعلام کرد که کدهای وزارت دفاع آمریکا را بر روی مهمات فسفر مورد استفاده اسرائیل شناسایی کرده است. این مهمات ممکن است از آمریکا صادر شده باشند. ارتش رژیم صهیونیستی همچنین پیشتر محکوم به استفاده از فسفر سفید ساخت آمریکا بوده است. در سال ۲۰۰۹ تحقیقات دیده‌بان حقوق بشر و عفو بین‌الملل شناسایی کردند که تل آویو از مهمات سفید ساخت لوئیزیانا و آرکانزاس در جریان جنگ ۲۰۰۸-۲۰۰۹ غزه استفاده کرده است. بعد از شکایت گروه‌های حقوق بشری، ارتش رژیم صهیونیستی مدعی شد که قصد دارد استفاده از مهمات فسفر سفید در مناطق شهری را به طرز قابل توجهی کاهش دهد.

اگرچه فسفر سفید یک نمونه مشخص از همدستی آمریکا در نقض قوانین است، این تنها اقدامی در جنگ نیست که کارشناسان حقوق بین‌الملل آن را به عنوان نقض قوانین یا جنایات وحشیانه شناسایی کرده‌اند. یوآو گالانت وزیر جنگ رژیم صهیونیستی دستور محاصره غزه و قطع برق، سوخت و آب این منطقه را داد که کارشناسان آن را به عنوان جنایت جنگی و جنایت بالقوه علیه بشریت شناسایی کردند. طبق اعلام گزارشگر ویژه سازمان ملل و سازمان‌های حقوق بشری پیشرو، هشدار رژیم صهیونیستی برای تخلیه اجباری ۱.۱ میلیون نفر از شمال غزه در عرض ۲۴ ساعت نیز قوانین بین‌المللی را نقض کرده است. کمیته بین‌المللی صلیب سرخ این اقدام رژیم اشغالگر را خلاف قوانین بشردوستانه بین‌المللی خواند. یک گروه از بیش از ۴۵ گزارشگر ویژه سازمان ملل حملات نظامی «بی‌محابا» رژیم صهیونیستی در غزه را محکوم و اشاره کردند که هدف قرار دادن نسنجیده غیرنظامیان یک جنایت جنگی است.

درحالی که بدون شک بحث‌ها در میان حقوقدانان ادامه دارد تلفات انسانی و حمله رژیم صهیونیستی غیرقابل انکار است. طبق اعلام وزارت بهداشت غزه، بر اثر حملات رژیم صهیونیستی بیش از ۵ هزار نفر از جمله ۲ هزار و ۵۵ کودک به شهادت رسیدند.

آمریکا هر ساله ۳.۳ میلیارد دلار کمک نظامی در اختیار رژیم صهیونیستی قرار می‌دهد که این رژیم را به اولین دریافت کننده کمک نظامی خارجی واشنگتن تبدیل کرده است. ایالات متحده ارسال سلاح‌های خود از جمله بمب‌های با قطر کوچک، گلوله‌های خمپاره، مهمات و دیگر سلاح‌ها را به رژیم صهیونیستی برای حمله به مردم بی‌دفاع غزه، ارسال کرده است. تسلیحات انفجاری یک خطر بسیار بالایی را برای غیرنظامیان در مناطق شهری دارد.

وزارت خارجه آمریکا به تازگی دستورالعملی را برای پاسخ به گزارش‌های مربوط به آسیب رساندن به غیرنظامیان مرتبط با تسلیحات آمریکایی تهیه کرده است. بسیاری از مرگ‌های غیرنظامی و آسیب به زیرساخت‌های غیرنظامی احتمالا مربوط به تسلیحات ایالات متحده است، به این معنی که جنگ در غزه ممکن است اولین آزمایش بزرگ برای این دستورالعمل‌ها باشد که در سپتامبر گزارش شده است.

اما برغم دستورالعمل و گزارش‌هایی از نقض قوانین بین‌المللی، آمریکا هیچ شروطی را برای ارسال سلاح به دست رژیم صهیونیستی مشخص نکرده است. لوید آستین وزیر دفاع آمریکا گفت: ما امید و انتظار داریم که آنها کار درست را در انجام کارزار (نظامی) خود انجام دهند.

حمایت بی قید و شرط می‌تواند مقامات آمریکایی را در معرض مسئولیت حقوقی بین‌المللی برای کمک و مشارکت در جنایات جنگی قرار دهد، نگرانی که وزارت خارجه ایالات متحده در جریان حمایت واشنگتن از حملات هوایی ائتلاف به رهبری عربستان سعودی در یمن داشت. دادگاه کیفری بین‌المللی در حال حاضر یک پرونده باز برای رسیدگی به نقض قوانین بین‌المللی در غزه دارد.

قوانین بنیادین آمریکا برای کمک امنیتی و حقوق بشر احتمالا برای نقض قوانین توسط رژیم صهیونیستی در غزه به کار گرفته نمی‌شوند. «قانون لیهی» (The Leahy Law) که کمک امنیتی به واحدهای نیروهای امنیتی خارجی متهم به نقض گسترده حقوق بشر را ممنوع می‌کند، به صورت تاریخی برای کمک نظامی آمریکا به اسرائیل به اجرا در نیامده است. دولت آمریکا به صورت کلی قانون لیهی را برای نقض‌های زمان جنگ قانون درگیری مسلحانه غیرقابل کاربرد می‌داند.

با توجه به بیانیه‌های عمومی و اجرای سیاست واشنگتن، دولت بایدن به نظر اهمیتی به حصول اطمینان از اینکه کمک نظامی و تسلیحاتی آمریکا منجر به نقض قوانین بین‌المللی می‌شود، نمی‌دهد.

اعضای کنگره می‌توانند خواستار یک آتش بس برای حفظ جان غیرنظامیان در غزه شوند و به دولت برای دسترسی کمک انسانی فشار بیاورند. قطعنامه جدید رشیده طلیب نماینده دموکرات میشیگان و کوری بوش نماینده مونتانا این کار را انجام می‌دهد.

نظر شما

صفحات اجتماعی انتخاب سردبیر آخرین اخبار کاریکاتور عکس روز