۱۳ مهر ۱۴۰۲
کپی شد!

در گزارشی اعلام شد؛

تقویت نفوذ در آمریکای لاتین؛ هدف واقعی اعزام نیروهای آمریکایی به اکوادور

تقویت نفوذ در آمریکای لاتین؛ هدف واقعی اعزام نیروهای آمریکایی به اکوادور

کارشناس مسائل بین‌الملل معتقد است رقابت انتخاباتی پیش‌رو در اکوادور برای تعیین رئیس‌جمهوری، موقعیت ایده‌آلی برای واشنگتن است تا از این فرصت برای تقویت نفوذ سیاسی خود، نه فقط در اکوادور که در سراسر منطقه آمریکای لاتین استفاده کند.

به گزارش نگاه نو به نقل از تارنمای اسپوتنیک، اواخر ماه سپتامبر (اوایل مهر ماه)، دن کرنشا (Dan Crenshaw) عضو مجلس نمایندگان آمریکا اعلام کرد که در جریان دیدار با گیِرمو لاسو (Guillermo Lasso) رئیس‌جمهوری اکوادور، توافق‌نامه‌ای برای اعزام نیروهای ارتش آمریکا به این کشور آمریکای جنوبی امضا شد. این خبر، در تاریخ سوم اکتبر (۱۱ مهر) توسط گوستاوو مانریکه (Gustavo Manrique) وزیر امور خارجه اکوادور تایید شد و وی تاکید کرد هدف از حضور نیروهای مسلح ایالات متحده، مبارزه اکوادور با قاچاق سوخت، قاچاق انسان و مواد مخدر و برخی دیگر از فعالیت‌های غیر قانونی همچون ماهیگیری غیرقانونی خواهد بود.

کارلوس مانوئل لوپز آلوارادو (Carlos Manuel López Alvarado) کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با اسپوتنیک تاکید کرد: این استراتژی امنیتی مشترک جدید، دست‌کم برای کاخ سفید، اهداف دیگری نیز دارد.

این استاد دانشگاه ملی خودمختار مکزیک (UNAM) افزود: علاقه از طرف ایالات متحده برای ورود مجدد به آمریکای لاتین وجود دارد، زیرا شاهد است که در برخی از بخش‌های جنوب این قاره، درها در حال بسته شدن هستند. بنابراین، ورود ارتش ایالات متحده به اکوادور را باید در چارچوب یک وضعیت سیاسی-انتخاباتی تحلیل کرد و بزرگ‌ترین خطر این است که انتخابات ریاست جمهوری اکوادور (۱۵ اکتبر- ۲۳ مهر) دستخوش منافع واشنگتن قرار گیرد.

بدیهی است، به نتیجه رسیدن برنامه‌های آمریکا مستلزم این است که در انتخابات پیش‌رو، لوئیسا گونزالس (Luisa González) نامزد جنبش انقلاب شهروندی (Movimiento Revolución Ciudadana) که از نزدیکان رافائل کوره‌آ (Rafael Correa) رئیس‌جمهوری سابق چپگرا است، در جایگاه دوم قرار گیرد.

آلوارادو تصریح کرد: ورود سربازان آمریکایی با هدف یافتن منطقه‌ای است که به آن‌ها اجازه دهد برای سراسر آمریکای لاتین طرح‌ریزی کنند. پیروزی دانیل نوبوآ (Daniel Noboa) نامزد راست میانه از ائتلاف کنش دموکراتیک ملی (Acción Democrática Nacional) دستیابی به این هدف را تضمین می‌کند.

این دومین بار است که نیروهای مسلح آمریکایی وارد خاک اکوادور می‌شوند. نخستین قرارداد در سال ۱۹۹۹ امضا شد و اگر چه در ابتدا علت این حضور، مبارزه با قاچاق مواد مخدر اعلام شد، موارد متعدد نقض حقوق بشر توسط نیروهای آمریکایی به شدت مورد انتقاد قرار گرفت و سپس، رافائل کوره‌آ نامزد وقت ریاست جمهوری در جریان مبارزات انتخاباتی خود اعلام کرد که این قرارداد را تمدید نخواهد کرد؛ وعده‌ای که دو سال پس از تصدی ریاست جمهوری به آن عمل کرد. به منظور جلوگیری از تکرار این وضعیت، مجموعه اصلاحاتی در قانون اساسی اکوادور تصویب شد که حضور پایگاه‌های نظامی خارجی در این کشور را ممنوع می‌کرد.

اما پس از دولت کوره‌آ (۲۰۰۷-۲۰۱۷)، امنیت در اکوادور شروع به کاهش کرد و این وضعیت با روی کار آمدن گیرمو لاسو در سال ۲۰۲۱ رو به وخامت رفت. وضعیت ناامنی تا جایی پیش رفت که در جریان مبارزه‌های انتخاباتی اخیر، فرناندو ویاویسِنسو (Fernando Villavicencio) نامزد ریاست جمهوری ترور شد.

کارشناسان امور بین‌الملل بر سر این مسئله توافق نظر داردند که آمریکا با اعزام نیرو به کشورهای آمریکای لاتین، به نتایج کارآمدی دست نیافته است و بالعکس، برخی از مشکلات در برخی کشورها بدتر شده است.

آمریکای لاتین در طول قرن بیستم، بارها به اشکال مختلف، دخالت‌های آمریکا را متحمل شد و اکنون واشنگتن، کودتاها را به اجرای تاکتیک‌های ظریف‌تر از طریق دیپلمات‌ها، سازمان‌های نظامی و اقتصادی تغییر شکل داده است. به گفته کارشناسان، تاریخ مداخله آمریکا در آمریکای لاتین، فروپاشی نهادی، آمارها از کشته شده‌ها و مفقودشدگان و حمله مداوم به دموکراسی را شامل می‌شود که آمریکایی‌ها همیشه مدعی دفاع از آن می‌شدند.

نظر شما

صفحات اجتماعی انتخاب سردبیر آخرین اخبار کاریکاتور عکس روز