۲۵ شهریور ۱۴۰۲
کپی شد!

وزیر اطلاع‌رسانی دولت نجات ملی یمن؛

دعوت از هیأت صنعا به خاطر میانجی‌گری عمان بوده است

دعوت از هیأت صنعا به خاطر میانجی‌گری عمان بوده است

ضیف الله الشامی وزیر اطلاع‌رسانی دولت نجات ملی یمن که مورد حمایت انصارالله اعلام کرد که سفر هیأت صنعا به ریاض با میانجی‌گری عمان و نه به دعوت عربستان بوده است.

به گزارش نگاه نو به‌ نقل از شبکه المیادین، الشامی همچنین گفت که سفر هیأت صنعا به ریاض برای ابراز حسن نیت دولت نجات ملی یمن است.

وی ادامه داد: نتایج سفر محمد بن سلمان ولیعهد عربستان به مسقط نشان می‌دهد که وی از دولت عمان درخواست سفر هیأت صنعا به ریاض را داشته است.

الشامی افزود: نمی‌توان در مذاکرات ریاض بدون پرداختن به مسائل بشردوستانه، ابتدا وارد مسائل سیاسی شد. وی اظهار کرد: تمایل عربستان برای برقراری رابطه با صنعا و تهران و پیوستن به بریکس براساس سیاست آمریکاست.

سخنان الشامی یک روز پس از آن بیان می‌شود که وزارت امور خارجه عربستان پنجشنبه شب اعلام کرد که از هیات مذاکره کننده دولت نجات ملی یمن برای سفر به ریاض با هدف انجام مذاکرات و گفت وگوهای صلح دعوت کرده است.

خبرگزاری رسمی عربستان سعودی (واس)، وزارت خارجه عربستان سعودی اعلام کرد که از هیاتی از صنعا برای تکمیل جلسات و گفت وگوها بر اساس ابتکار عربستان اعلام شده در مارس ۲۰۲۱ دعوت کرده است.

در اطلاعیه وزارت خارجه عربستان سعودی آمده است: در راستای ابتکار عربستان در مارس ۲۰۲۱ میلادی و در ادامه جلسات و گفت وگوهای انجام شده هیات سعودی به ریاست محمد آل جابر سفیر عربستان در یمن با مشارکت برادران عمانی در صنعا طی دوره ۱۷ تا ۲۲ رمضان ۱۴۴۴ هجری قمری برابر با ۸ تا ۱۳ آوریل ۲۰۲۳ میلادی و در ادامه تلاش های پادشاهی عربستان سعودی و عمان برای دستیابی به آتش بس دائمی و همه جانبه در یمن و دستیابی به یک راه حل سیاسی پایدار قابل قبول برای همه طرف های یمنی، پادشاهی سعودی از هیاتی از صنعا دعوت کرده است تا برای تکمیل این جلسات و گفت وگوها به عربستان سفر کند.

پیش تر مهدی المشاط رئیس شورای عالی سیاسی یمن از سفر هیات صنعاء در مذاکرات صلح یمن به کشور عربستان به همراه یک هیات عمانی خبر داده بود.

همچنین محمد عبدالسلام رئیس هیات مذاکره کننده دولت نجات ملی یمن پیش از ترک صنعاء و عزیمت به ریاض برای گفت وگو با طرف سعودی، تاکید کرد که دور کنونی مذاکرات در چارچوب مذاکراتی است که هیات ملی با طرف سعودی در جلسات متعدد در مسقط و جلسات مکرر در صنعاء انجام داده است که آخرین آن دیدار در ماه رمضان گذشته بود.

نظر شما

صفحات اجتماعی انتخاب سردبیر آخرین اخبار
کاریکاتور عکس روز