۱۹ شهریور ۱۴۰۲
کپی شد!

در گزارشی اعلام شد؛

نشست گروه ۲۰ در هند با واگذاری ریاست به برزیل به پایان رسید

نشست گروه ۲۰ در هند با واگذاری ریاست به برزیل به پایان رسید

ریاست دوره‌ای هند بر گروه ۲۰، با واگذاری ریاست دوره آینده به برزیل، به پایان رسید، هند که پس از برگزار شدن چندین جلسه بدون توافق نهایی توانست سران کشورها را برای امضای بیانیه ای قانع کند، این نشست را دستاورد بزرگ دیپلماتیک خود می‌داند.

به گزارش نگاه نو به نقل از تایمز آو ایندیا، نشست گروه ۲۰ در دهلی نو، ظهر امروز به پایان رسید و در جلسه پایانی، نخست وزیر هند، ریاست دوره‌ای این گروه را به برزیل واگذار کرد، برزیل از اول دسامبر (مهر ماه) سال جاری میلادی به طور رسمی ریاست دوره‌ای گروه ۲۰ را بر عهده خواهد گرفت.

مودی، با اعلام پایان جلسه، چکش چوبی نمادین گروه ۲۰ را به لوئیز ایناسیو لولا داسیلوا، رئیس جمهور برزیل تحویل داد و داسیلوا هند را به دلیل توجه عمیق به به موضوعات مربوط به منافع اقتصادهای نوظهور ستایش کرد.

لولا داسیلوا در این مراسم به مودی تبریک گفت و از تلاش‌های هند برای ارائه موضوعات مورد علاقه اقتصادهای نوظهور تشکر کرد. وی همچنین همه جانبه بودن اجتماعی، مبارزه با گرسنگی، انتقال انرژی و توسعه پایدار را به عنوان اولویت های گروه ۲۰ در دوره آینده برشمرد.

او گفت: شورای امنیت سازمان ملل متحد به کشورهای در حال توسعه جدید به عنوان اعضای دائمی و غیردائم برای بازیابی قدرت سیاسی نیاز دارد ون ما خواهان حضور بیشتر کشورهای در حال ظهور در بانک جهانی و صندوق بین المللی پول هستیم.

مودی به گروه ۲۰ یک جلسه مجازی را برای اواخر نوامبر (آبان) پیشنهاد کرد تا پیشنهادات و تصمیمات گرفته شده در اجلاس سران را بررسی کند، ریاست هند بر گروه ۲۰ رسما تا ۳۰ نوامبر ادامه خواهد داشت.

نخست وزیر هند در سخنان پایانی خود در نشست پایانی اجلاس دو روزه گروه ۲۰ در دهلی نو خطاب به سران کشورها گفت: در دو روز گذشته نظرات، پیشنهادات و پیشنهادات خود را مطرح کرده اید این مسئولیت ماست پیشنهاداتی که ارائه شده است به دقت بررسی شود تا بدانیم چگونه می توان آنها را به عمل رساند.

مودی گفت: پیشنهاد من این است که جلسه دیگری از گروه ۲۰ را تقریباً در پایان نوامبر برگزار کنیم. در آن جلسه می توانیم مواردی را که در این اجلاس بر سر آن توافق شده است، بررسی کنیم. تیم جزئیات آن را به اشتراک خواهند گذاشت.

مودی در پایان با اعلام خاتمه یافتن جلسه یا یک نیایش به زبان سانسکریت برای دعا برای امید و صلح در سراسر جهان، نشست را به پایان برد.

پس از انتشار بیانیه پایانی نشست گروه ۲۰ در روز گذشته، وزیر امور خارجه روسیه از کشورهای جنوب جهانی برای موضع تثبیت شده در مورد اوکراین تشکر کرد و اجلاس سران گروه ۲۰ را موفقیت‌آمیز خواند.

سرگئی لاوروف، پس از اینکه گروه ۲۰ از انتقاد مستقیم از تهاجم مسکو به اوکراین خودداری کرد، مدعی پیروزی دیپلماتیک شد و گفت: ما توانستیم از تلاش غرب برای «اوکراینی کردن» دستور کار اجلاس سران گروه ۲۰ جلوگیری کنیم.

گروه ۲۰ در بخشی از بیانیه پایانی اجلاس ۲۰۲۳ در دهلی نو بدون نام بردن از روسیه، با انتقاد تلویحی از اقدامات روسیه در جنگ اوکراین، هر گونه جا به جایی در مرزهای رسمی اوکراین را نادرست دانستند و «استفاده از زور» در اوکراین را محکوم می کند.

در این سند با اشاره به «جنگ در اوکراین» آمده است که «همه کشورها» باید «از تهدید یا استفاده از زور برای دستیابی به خاک یا تصرف سرزمین یا هر اقدام علیه تمامیت ارضی و حاکمیت یا استقلال سیاسی هر کشور دیگری خودداری کنند.»

در این بیانیه هیچ اشاره صریحی به آغاز جنگ توسط روسیه وجود ندارد، برخلاف بیانیه گروه ۲۰ در بالی در سال گذشته که با اشاره به قطعنامه سازمان ملل علیه روسیه، جنگ روسیه و اوکراین را تجاوز فدراسیون روسیه علیه اوکراین نامید و به شدت آن را محکوم کرد.

گروه بیست (جی۲۰) یک ائتلاف قدرتمند به منظور همکاری های اقتصادی بین المللی است. این گروه نقش مهمی در شکل‌دهی، تقویت ساختار و تصمیم‌گیری جهانی در تمام مسائل مهم اقتصادی بین‌المللی ایفا می‌کند. این ائتلاف در پی بحران اقتصادی و مالی جهانی در سال ۲۰۰۷ به سطح سران کشورها/دولت ها ارتقا یافت و در سال ۲۰۰۹ به عنوان «مجمع برتر همکاری های اقتصادی بین المللی» معرفی شد.

اتحادیه اروپا، آرژانتین، استرالیا، برزیل، کانادا، چین، فرانسه، آلمان، هند، اندونزی، ایتالیا، ژاپن، مکزیک، روسیه، عربستان سعودی، آفریقای جنوبی، کره جنوبی، ترکیه، انگلستان و ایالات متحده آمریکا ۲۰ عضو گروه ۲۰ هستند که در بین ۲۰ اقتصاد برتر جهان قرار دارند.

اجلاس سران گروه ۲۰ هر سال با یک ریاست دوره ای برگزار می شود. گروه ۲۰ در ابتدا بیشتر بر مسائل کلان اقتصادی متمرکز بود، اما از آن زمان به بعد دستور کار خود را به تجارت، توسعه پایدار، بهداشت، کشاورزی، انرژی، محیط زیست، تغییرات آب و هوا و مبارزه با فساد گسترش داد.

رییس دوره‌ای گروه ۲۰ مسئول گردآوری دستور کار گروه ۲۰ با مشورت سایر اعضا و در پاسخ به تحولات اقتصاد جهانی است، هند از ۱ دسامبر ۲۰۲۲ تا ۳۰ نوامبر ۲۰۲۳ ریاست گروه ۲۰ را بر عهده دارد و پس از آن به مدت یک سال برزیل رییس دوره ای این اجلاس خواهد بود.

نظر شما

صفحات اجتماعی انتخاب سردبیر آخرین اخبار کاریکاتور عکس روز