۷ شهریور ۱۴۰۲
کپی شد!

یادداشت تحلیلی؛

عدالت و برابری در افغانستان/ حکومت فراگیر راه حل مشکلات است

عدالت و برابری در افغانستان/ حکومت فراگیر راه حل مشکلات است

حکومت های افغانستان همواره از اقتدار و استقلال دور بوده است و منافع خارجی ها مورد توجه قرار گرفته است.

به گزارش نگاه نو، عدالت و برابری لازمه یک حکومت مقتدر و مستقل است، اصلی که در حکومت‌های افغانستان همواره مورد بی‌توجهی قرار گرفته و مردم در محور نه، بلکه منافع بیرونی‌ها مورد توجه حاکمان بوده است و این یعنی دخالت مستقیم خارجی‌ها در سیاست افغانستان.

۲۰ سال جمهوریت نمونه خوب این بحث است که مردم‌سالاری در شعار بود، ولی در عمل کلیات سیاست آمریکا در اتاق‌های ارگ می‌چرخید. انتخابات به بازیچه‌ای تبدیل شده بود که رای مردم هیچ نقشی در آن نداشت و تقلب و جعل و آمریکا تصمیم‌گیرنده بودند.

با آمدن طالبان، مردم انتظار عدالت و برابری داشتند و همچنان دارند‌. عدالتی که باید در حکومت فراگیر دیده شود و نمایندگان همه اقوام در آن سهم داشته باشند. برابری که قوم درجه یک و درجه دو در آن وجود نداشته باشند و همه نخبگان باید در بدنه حکومت و ادارات جا داشته باشند‌. زنان بخشی از این برابری هستند که تبعیض جنسیتی باید حذف و طالبان اجازه دهد زنان نیز کار کنند و در بخش‌‌های مختلف سهم داشته باشند.

نکات مهم

۱ ) تاکید به تشکیل حکومت فراگیر به‌عنوان تنها راه حل مشکلات افغانستان

۲ ) حکومت فراگیر راهی برای ختم بحران مشروعیت و مقبولیت ملی، منطقه‌ای و جهانی است.

۳ ) انحصارگرایی طالبان و عواقب این رویکرد.

۴ ) این نکته اهمیت دارد که بدون حضور زنان، نمی‌شود یک حکومت عدالت‌ محور شکل بگیرد، چون زنان از ابتدای ظهور اسلام تاکنون در بخش‌های مختلف حضور داشته و امروز در کشورهای اسلامی جایگاه ویژه‌ای دارند.

نظر شما

صفحات اجتماعی انتخاب سردبیر آخرین اخبار کاریکاتور عکس روز