۴ شهریور ۱۴۰۲
کپی شد!

بنا بر اعلام رسانه ها؛

تنش بین ژاپن و چین بالا گرفت

تنش بین ژاپن و چین بالا گرفت

در پی تشدید تنش‌ها بین پکن و توکیو، وزارت دفاع ژاپن اعلام کرد که جنگنده‌هایی را برای رهگیری بمب‌افکن‌ها و پهپادهای چین به امتداد اوکیناوا و تایوان اعزام کرده است.

به گزارش نگاه نو، در پی تداوم تنش‌ها بین پکن و تایوان، خبرگزاری کیودو ژاپن به نقل از وزارت دفاع این کشور گزارش کرد که توکیو جنگنده‌هایی را برای رهگیری بمب‌افکن‌ها و پهپادهای چین در امتداد اوکیناوا و تایوان اعزام کرده است.

بنا به گفته وزارت دفاع ژاپن، دو بمب‌افکن «H-۶» چین در حال پرواز در امتداد تنگه بین جزایر اوکیناوا و میاکو شناسایی شد. اوکیناوا محل قرارگیری پایگاه هوایی «کادنا»، بزرگترین پایگاه نظامی ایالات متحده در منطقه آسیا-اقیانوسیه است.

ارتش ژاپن همچنین اعلام کرده است جنگنده‌ این کشور برای نظارت بر پهپاد شناسایی «BZK-۰۰۵» چین و یک پهپاد دیگر که احتمالاً‌ چینی بوده است و بین جزیره «یوناگونی» در غربی‌ترین نقطه ژاپن و تایوان پرواز می‌کرده، به منطقه اعزام شده است.

از طرف دیگر، وزارت دفاع تایوان، صبح امروز (شنبه) گزارش کرد که ۳۲ جنگنده چین و ۹ کشتی جنگی چین را در اطراف جزیره تایوان مشاهده کرده است. وزارت دفاع تایوان همچنین گفته است که ۲۰ هواپیمای چین از جمله هشت جنگنده جی-۱۰ (J-۱۰) و دو جنگنده سوخو-۳۰ از خط میانی تنگه تایوان عبور کرده یا وارد منطقه شناسایی پدافند هوایی جزیره تایوان شده است.

وزارت دفاع تایوان گزارش کرد که هواپیمای تایوان به همراه ناو و سامانه موشک سطح به هوای این کشوربرای نظارت بر اوضاع فعال شده است. مانورهای پکن در بحبوحه تشدید تنش‌های اقتصادی و نظامی بین پکن از یک طرف و توکیو و تایوان در طرف دیگر گزارش شده است.

روز دوشنبه هفته گذشته، چین واردات انبه از تایوان را به دلیل مسائل ایمنی تغذیه‌ای ممنوع کرد و در عین حال پکن در واکنش به تصمیم توکیو مبنی بر تخلیه فاضلاب نیروگاه هسته‌ای فوکوشیما، محل فاجعه ۲۰۱۱، به اقیانوس آرام، واردات غذاهای دریایی از ژاپن را به طور کامل ممنوع کرد.

چین همچنین به تایوان در خصوص تبانی با ایالات متحده هشدار داده است. پکن که تایوان را بخشی از قلمرو خود می‌داند، مخالف ارتباطات دیپلماتیک تایوان با کشورهای خارجی و همچنین فروش تسلیحات آمریکا به تایوان است. با این‌حال وزارت خارجه آمریکا روز چهارشنبه هفته گذشته، برای خرید جنگنده اف-۱۶ و قطعات یدکی به تایوان چراغ سبز نشان داد.

چین اوایل ماه جاری میلادی، پس از سفر «لای چینگ-تی» معاون رئیس‌جمهور آمریکا، رزمایش گسترده‌ای را در اطراف تایوان برگزار کرد. پکن سال گذشته نیز در پی سفر تحریک‌آمیز «نانسی پلوسی» رئیس وقت مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان، رزمایش مشابهی را در اطراف تایوان برگزار کرد.

نظر شما

صفحات اجتماعی انتخاب سردبیر آخرین اخبار کاریکاتور عکس روز