۲۲ مرداد ۱۴۰۲
کپی شد!

تارنمای هیل نوشت:

جو بایدن راهبرد روشنی برای جنگ اوکراین ندارد

جو بایدن راهبرد روشنی برای جنگ اوکراین ندارد

تارنمای آمریکایی هیل نوشت: جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا راهبردی روشن در جنگ اوکراین نداشته و مسیر دشواری را تا انتخابات آینده ریاست جمهوری کشورش در پیش دارد.

به گزارش نگاه نو، هیل نوشت: آمریکا به عجیب ترین و مضحک ترین انتخابات ریاست جمهوری خود در تاریخ معاصر این کشور نزدیک می شود. احزاب سیاسی اصلی این کشور تا پیش از این، هیچ وقت به اندازه امروز با چنین نامزدهای نامحبوبی مواجه نشده بودند. این درحالیست که بایدن و دونالد ترامپ به عنوان دو نامزد اصلی انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴، تاکنون رقابتی جدی نداشته اند.

در حالی که بیشتر تفاسیر مربوط به انتخابات بر مشکلات حقوقی ترامپ که می تواند در انتخابات تاثیرگذار باشد، متمرکز بوده است توجه چندانی به مسیر دشواری که بایدن ممکن است با آن مواجه باشد، نشده است.

درصورت وجود وضعیت برابر، با واقعی شدن خطر مواجهه ترامپ با قانون، میزان محبوبیت او در نظرسنجی ها باید کاهش یابد که این امر بخت پیروزی بایدن را افزایش می دهد.

اما بر اساس تازه ترین نظرسنجی شرکت ریل کلیر پالیتکس، اختلاف میزان پذیرش و مخالفت با عملکرد بایدن نزد افکار عمومی آمریکا ۱۳ درصد است به طوری که ۵۴.۲ درصد از رای دهندگان عملکرد او را قبول ندارند و تنها ۴۱.۲ درصد از عملکرد او راضی هستند.

هیل، با اشاره به بحران های مختلف در داخل آمریکا -از جمله بحران مهاجرت- و اختلالاتی که به تازگی در بخش حمل و نقل هوایی این کشور به وجود آمد و وزیر حمل و نقل آمریکا را که از حامیان سیاست بایدن است، مورد انتقاد قرار داد، نوشت: هر کسی که در سیاست و بروکراسی تجربه داشته باشد براحتی می تواند تناقضاتی را که وجود دارد به عنوان مظاهر آشکار جنگ قدرت بین جناح های مختلف مشاهده کند.

هر چند که چنین نزاع هایی در دوران همه رئیسان جمهور رخ می دهد اما مساله نگران کننده در دولت بایدن، وجود چنین اختلافاتی در سیاست امنیت ملی است که می تواند در انتخابات سال ۲۰۲۴ نقش نابودکننده ای داشته باشد.

مهم ترین نگرانی امنیتی آمریکا در حال حاضر، اوکراین است و تیم بایدن سیاست مشخصی از همان ابتدا درباره آن نداشت به طوری که بعد از مصالحه ها و عقب نشینی های اولیه این سیاست با به راه انداختن هیاهو دنبال شد. آمریکا بیشترین کمک را به کی یف کرده و حتی میزان کمک های واشنگتن به اوکراین از مجموع کمک های ناتو و متحدانش فراتر رفته است اما به نظر می رسد راهبرد کافی در این زمینه وجود ندارد.

اوکراین می تواند سامانه های هیماراس پیشرفته را در اختیار داشته باشد اما نمی تواند موشک های هدایت شونده ATACM داشته باشد؛ این کشور می تواند بمب خوشه ای داشته باشد اما نمی تواند جنگنده اف ۱۶ دریافت کند.

فقدان راهبرد مناسب در کمک نظامی بایدن، بازتاب خلا راهبردی در سیاست دولت وی است. با توجه به یک دهه باتلاق جنگ عراق، تشکیلات امنیت ملی آمریکا باید درس های لازم را درباره ضرورت وجود برخی اهداف روشن گرفته باشد. اما به نظر می رسد بایدن بعد از مشاهده باتلاق عراق و حتی سابقه وی در مخالفت با جنگ عراق، هنوز به اندازه کافی از این جنگ درس نگرفته است.

افکار عمومی آمریکا شروع به مخالفت با کمک های بیشتر به اوکراین کرده اند. مجموعه ای از کاستی های بزرگ، فشارهای اقتصادی و فقدان راهبرد یا پیامی قوی در نهایت، دامن دولت بایدن را خواهد گرفت. آمریکایی ها روز به روز بیشتر به این موضوع فکر می کنند که چرا دلارهای مالیات پردازان باید به خارج از کشور سرازیر شود، در حالی که خود در داخل مشکلات عدیده ای دارند.

بایدن احتمالا مجبور خواهد شد که دارایی های روسیه را به چنگ آورد. جمهوری خواهان کنگره هیچ انتخابی برای او باقی نمی گذارند. اما اگر او نتواند روس‌ها را وادار به پرداخت هزینه جنگ کند و به مسیر غیر راهبردی و نادرست خود ادامه دهد، ممکن است کاری را که غیرممکن نیست انجام دهد؛« بازگرداندن دونالد ترامپ به کاخ سفید».

نظر شما

صفحات اجتماعی انتخاب سردبیر آخرین اخبار کاریکاتور عکس روز