۲۷ شهریور ۱۴۰۱
کپی شد!

در تظاهراتی انجام شد؛

شهروندان افغان خطاب به آمریکا: دارایی هایمان را آزاد کنید

شهروندان افغان خطاب به آمریکا: دارایی هایمان را آزاد کنید

صدها تن از شهروندان افغانستانی در یک راه‌پیمایی در کابل از ایالات متحده خواسته اند که دارایی‌های مسدود شده افغانستان را بی قید و شرط آزاد سازد.

به گزارش نگاه نو، تظاهرات کنندگان اعلام کردند که تصمیم آمریکا را درباره انتقال بخش از پول بلوکه شده افغانستان به یک صندوق ویژه در سوئیس، نادرست می‌دانند.

جاوید کاشفی یکی از معترضان گفت: «۹ میلیارد دلار افغانستان را در آمریکا بلوکه کرده اند، وضعیت مردم افغانستان رو به فقر است، ما می‌خواهیم که این پول آزاد شود.»

تطاهرات کننده دیگر گفت: «آمریکا باید پول ما را آزاد کند. وضعیت اقتصادی ما خراب است این پول اگر اکنون به درد ما نخورد، چه وقت به درد ما می‌خورد.»

اعتراض کنندگان همچنین سربازان آمریکایی و بریتانیایی را به نقض حقوق بشر در افغانستان متهم می‌سازند و خواهان به دادگاه کشاندن آنها هستند.

لعل آغا امیری، معترض دیگر گفت: «ما می‌خواهیم که افسران نظامی آمریکا و انگلستان که در افغاستان ظلم کرده اند از سوی دادگاه بی‌ المللی محاکمه شوند».

این تظاهرات در حالی برپا شده است که وزارت دارایی ایالات متحده با هماهنگی شرکای بین‌المللی‌اش از جمله دولت سوئیس، صندوقی را برای حفاظت از دارایی‌های افغانستان ایجاد کرده است. وزارت خارجه آمریکا می‌گوید که این صندوق به کاهش مشکلات اقتصادی افغانستان کمک می‌کند.

اما حکومت طالبان می‌گوید که این پول حق مردم افغانستان است و ایالات متحده آمریکا باید این پول را در اختیار بانک مرکزی قرار دهد.

عبدالرحمان حبیب، سخنگوی وزارت اقتصاد طالبان گفت: «هر شخص، موسسه و یا شرکتی که از پول‌های بانک مرکزی افغانستان به بهانه جویی کمک‌های بشردوستانه و در دیگر فعالیت‌ها استفاده کند، با اقدام جدی مواجه خواهد شد.»

پس از روی کار آمدن دوباره طالبان، ایالات متحده آمریکا و جامعه جهانی بیش از ۹ میلیارد دلار از دارایی‌های افغانستان را در سیزده بانک در چندین کشور مسدود کرده اند.

نظر شما

صفحات اجتماعی انتخاب سردبیر آخرین اخبار کاریکاتور عکس روز