۱۹ مرداد ۱۴۰۲
کپی شد!

در پرتوریا انجام شد؛

رایزنی امیرعبداللهیان و وزیر خارجه آفریقای جنوبی

رایزنی امیرعبداللهیان و وزیر خارجه آفریقای جنوبی

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با وزیر خارجه آفریقای جنوبی در پرتوریا دیدار و درباره مناسبات دوجانبه و موضوعات بین‌المللی به گفت‌وگو پرداخت.

به گزارش نگاه نو، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که در رأس هیأتی در نخستین سفر رسمی دوجانبه و برای شرکت در پانزدهمین نشست کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و آفریقای جنوبی به پرتوریا سفر کرده، صبح امروز (پنجشنبه) ۱۹ مرداد ماه با خانم «نالدی پاندور» وزیر خارجه آفریقای جنوبی دیدار و گفت‌وگو کرد.

وزیر خارجه آفریقای جنوبی در محل وزارت خارجه از همتای ایرانی استقبال کرد و پس از آن نشست خصوصی دو وزیر خارجه آغاز شد. قرار است پس از نشست خصوصی، دو وزیر خارجه با حضور هیأت‌های دو کشور به گفت‌وگو بنشینند و پی از آن هم پانزدهمین نشست کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی دو کشور رسما گشایش یاید و بیانیه مشترک این نشست نیز به امضا برسد.

وزرای خارجه همچنین قرار است در نشست مطبوعاتی با همتای خود شرکت کند و بعدازظهر هم «سریل رامافوزا» رئیس جمهور آفریقای جنوبی دیدار کند.

وزیر خارجه پیش از ترک تهران در جمع خبرنگاران گفت: بعد از سه سالی که از کرونا می‌گذرد برای اولین بار با یک وقفه سه ساله نشست کمیسیون مشترک همکاری‌های ایران و آفریقای جنوبی در پرتوریا برگزار می‌شود.

این نشست فرصتی است که با رئیس جمهور آفریقای جنوبی و همتای خودم آخرین وضعیت مناسبات دوجانبه و برخی موضوعات بین‌المللی را مورد بحث قرار دهیم.

رئیس دستگاه دیپلماسی همچنین گفت که آیت‌الله رئیسی دوم شهریور از سوی همتای خود برای شرکت در نشست دوستان بریکس به این کشور دعوت شده و علاوه بر آن، تاریخی در پاییز مورد توافق قرار گرفته برای بخش دوجانبه سفر رئیس جمهور که در جریان سفر کنونی هماهنگی‌ها برای دو سفر رئیس جمهور به آفریقای جنوبی نیز در دستورکار ماست.

وی گفت: آفریقای جنوبی کشور مهم در قاره آفریقاست و روابط دیرینه‌ای با این کشور داشته‌ایم و احیای کامل روابط نیز از دیگر برنامه‌های دردستورکار این سفر است. وزرای خارجه خرداد ماه در حاشیه دوستان بریکس در کیپ تاون با یکدیگر دیدار کرده بودند.

نظر شما

صفحات اجتماعی انتخاب سردبیر آخرین اخبار کاریکاتور عکس روز