۲۷ تیر ۱۴۰۲
کپی شد!

واشنگتن پست اعلام کرد؛

چرایی دفاع از اوکراین از زبان دو نامزد جمهوریخواه انتخابات ۲۰۲۴

چرایی دفاع از اوکراین از زبان دو نامزد جمهوریخواه انتخابات ۲۰۲۴

دو نامزد جمهوری‌خواه انتخابات ۲۰۲۴ آمریکا دلایل حمایت از اوکراین تا زمان پیروزی در جنگ مقابل روسیه را ارسال پیام به چین به عنوان متحد نزدیک مسکو عنوان کردند.

به گزارش نگاه نو به نقل از تارنمای روزنامه واشنگتن پست، نامزدهای ریاست جمهوری حزب جمهوری خواه تلاش دارند تا دلایل حمایت از اوکرین را به رای دهندگان و طرفداران این حزب توضیح دهند؛ رای دهندگانی که نسبت به ادامه جنگ خوش بین نیستند. این روزنامه می افزاید: درواقع نامزدهای حزب جمهوری خواه تلاش می کنند که جنگ اوکراین و روسیه را با چین گره بزنند.

مایک پنس معاون رئیس جمهوری پیشین آمریکا و نامزد حزب جمهوری خواه برای انتخابات ۲۰۲۴ ریاست جمهوری در جریان سفر غیرمنتظره خود به اوکراین، گفت: هرگاه که ارتش اوکراین روسیه را شکست دهد و آن را از خاک خود بیرون کند، ما پیامی کاملا رسا به چین و سایر کشورهایی که گزینه حمله نظامی به ما را بررسی می کنند، می فرستیم.

نیکی هیلی سفیر پیشین سازمان ملل متحد و دیگر نامزد این حزب هم در سخنرانی خود در اندیشکده امریکن اینترپرایز با ارائه اظهاراتی مشابه خاطرنشان کرد چین تهدید اصلی برای آمریکا است و از نزدیک اروپا و غرب را زیر نظر دارد تا دریابد که جهان چگونه به یک متجاوز واکنش نشان می دهد.

وی افزود: متوقف کردن روسیه آن هم در حالیکه آمریکا تلاش دارد جاه طلبی های چین را در دریای چین و تایوان محدود سازد در راستای منافع ماست. وی سپس ادامه داد: در صورتیکه بتوانیم روسیه را متوقف کنیم، چین عزم ما را می بیند و در برنامه‌های خود برای تایوان تجدید نظر خواهد کرد و هزینه واقعی جنگ را قبل از شروع خواهد دید.

هیلی تاکید کرد: چین در می یابد که آمریکا زیر بار نخواهد رفت و ما آنچه را که لازم است برای دفاع از منافع خود و شکست دشمنانمان انجام خواهیم داد. حمایت این دو نامزد انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ از اوکراین در حالی است که سایر چهره های شناخته شده این حزب نیز مصرانه تاکید می کنند که ایالات متحده باید هر کمکی که کی‌یف برای پیروزی نیاز دارد، ارائه دهد.

اما در این میان گروهی دیگر از چهره های جمهوری خواه به رهبری دونالد ترامپ هشدار می دهند که ایالات متحده درحالی وارد یک جنگ منطقه ای شده که در آن منافع استراتژیک محدودی دارد.

این روزنامه در ادامه با اشاره به اینکه دودستگی جمهوری‌خواهان بر سر حمایت از اوکراین در نظرسنجی ها هم مشخص است، نوشت: براساس نتایج نظرسنجی اخیر گالوپ، نیمی از جمهوری خواهان به این نتیجه رسیده اند که حمایت واشنگتن از اوکراین بیش از اندازه است و ترجیح می دهند که این جنگ به سرعت پایان یابد حتی اگر این بدان معنا باشد که روسیه سرزمین های تصرف شده را حفظ کند.

در مقابل نیمی دیگر از رأی دهندگان جمهوری خواه موافق حمایت از اوکراین بوده و خواهان بازپس گیری اراضی اشغالی این کشور حتی به قیمت طولانی شدن جنگ هستند. بر اساس نظرسنجی اخیر مرکز تحقیقات پیو مشخص شده است که جمهوری خواهان به ویژه محافظه کاران تندرو در مقایسه با دموکرات ها، دیدگاه های بدبینانه تری نسبت به چین دارند.

براساس این نظرسنجی نزدیک به ۹ نفر از هر ۱۰ جمهوری خواه معتقدند که حمایت از اوکراین کمک چندانی به صلح و ثبات جهانی نمی‌کند. هیلی در بخش دیگری از سخنرانی خود در محل اندیشکده امریکن اینترپرایز، جو بایدن و ترامپ را به خاطر “کم کاری” در مقابله با تهدید چین سرزنش کرد.

پنس اما سیاست ترامپ را در قبال چین تا حدودی روشن ارزیابی کرد و در عین حال سخنان وی در خصوص اینکه می تواند یک روزه به جنگ روسیه و اوکراین پایان دهد را به سخره گرفت. پنس افزود: این جنگ تنها زمانی پایان می یابد که ولادیمیر پوتین به هرچه می خواهد برسد. وی سپس گفت: ترامپ در مورد اوکراین و چین کوته بین بوده است.

معاون رئیس جمهوری پیشین آمریکا در اوایل سال جاری گفته بود که چین ممکن است یک امپراتوری شیطانی نباشد، اما تحت ریاست جمهوری شی جین پینگ آرزوی تبدیل شدن به یک امپراتوری را دارد.

نظر شما

صفحات اجتماعی انتخاب سردبیر آخرین اخبار کاریکاتور عکس روز